Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-01-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’

ADAC reikt Nederlander Loek van de Loo ‘Hall of Fame Award’ uit

Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’

De Duitse ADAC, evenknie van de Nederlandse ANWB, reikte tijdens de Vakantiebeurs CMT 2020 in Stuttgart aan de Nederlandse Loek van de Loo de ‘Hall of Fame Award’ uit. Van de Loo ontving deze prijs van de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, 20,8 miljoen leden) als eerbetoon aan zijn innovatieve en creatieve activiteiten binnen de internationale campingbranche. De jury prees in de 35 jaar dat Van de Loo actief is, zijn vooruitziende blik, zijn enterpreneurschap en zijn niet aflatende energie, waardoor vele vernieuwingen binnen de Europese campingbranche mogelijk zijn geworden.

 

Uwe Frers, directeur van ADAC Camping, die de prijs uitreikte, beschouwt Van de Loo als de vader van de Europese glampingtrend. "Door heel Europa stimuleerde hij campingeigenaren om tenten en caravans te vervangen voor luxe glampingaccommodaties.” Vacanceselect, de onderneming die Van de Loo startte in 1984, werd door Frers geroemd als een van de meest vooraanstaande internationale vakantiebedrijven. Ook introduceerde Van de Loo sinds 2008 vrijwel elk jaar unieke glampingaccommodaties. Frers wees daarnaast op Van de Loo’s digitale inspanningen: "Hij herkende als een van de eerste in Europa de digitale mogelijkheden voor de campingbranche en was voortrekker van online campingportals en het gebruik van social media richting de consument,” aldus Frers.

 

Dankbaar maar strijdvaardig

Van de Loo voelt zich trots, maar tegelijkertijd nog steeds heel strijdvaardig. "Ik ben de campingwereld heel dankbaar voor deze prijs. Ik hoop van harte dat campingeigenaren hun nek blijven uitsteken en blijven veranderen. De consument stelt steeds luxere eisen, is ook steeds grilliger in zijn keuzes. Alleen door te vernieuwen, kan de campingwereld de strijd aan met Airbnb’s, hotels en ‘verweg’-bestemmingen.” Zelf voegt Van de Loo daad bij het woord. Kort nadat hij zijn bedrijf Vacanceselect verkocht aan het Franse Vacalians (2018), richtte Van de Loo het (Italiaanse) glampingmerk Vacanze Col Cuore op. Dat bestaat nu uit drie glampingresorts, drie campingboutiques en een park residence, gelegen aan de Garda- en Idromeren en in Toscane in het binnenland en aan de kust. Jongste loot aan de stam is glampingresort ‘Vallicella’, tussen het Italiaanse Pisa en Grosseto. Midden in een honderd jaar oude olijfboomgaard staan nu zo’n 180 luxe en stijlvolle glamping-accommodaties, die elk voldoen aan de hoogste glampingstandaard. Hier realiseerde Van de Loo zijn meest recente innovatie. Hij opende vorig jaar augustus de langste (130 meter) campingglijbaan van Italië.

Trefwoorden: Award, Hall of Fame award, glampingtrend

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...