Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie
Photo by John Cahil Rom from Pexels
Nederlanders hebben in 2019 drie procent meer aan vakanties uitgegeven dan het jaar daarvoor. In totaal werd 21 miljard euro aan vakanties besteed. Groei zat in het aantal zeer korte binnenlandse vakanties en vakanties in het buitenland. Opvallend is dat minder Nederlanders naar de grote vakantielanden als Duitsland, Frankrijk en Spanje gingen. Een duidelijke groei zat in intercontinentale bestemmingen. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2019 die vandaag op de Vakdag van de Vakantiebeurs worden gepresenteerd.


Afgelopen jaar is 84 procent van de Nederlanders op vakantie geweest, samen realiseerden ze 39,9 miljoen vakanties. Evenveel als in 2018. Gemiddeld gingen Nederlanders 2,8 keer op vakantie. "Opvallend is dat Nederlanders afgelopen jaar vaker een hele korte vakantie van 1 tot 2 nachten hebben ondernomen (+5%) en dat het aantal buitenlandse vakanties met de trein steeds populairder wordt (+27%),” vertelt Marieke Politiek, directeur NBTC-NIPO Research.


Minder binnenlandse overnachtingen, meer bestedingen

Zo’n 44 procent van alle vakanties van Nederlanders vond plaats in eigen land. "Met name de Veluwe, de kust en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn zeer populair onder Nederlandse vakantiegangers,” vertelt Marieke Politiek. "Het eigen land is voor Nederlanders veruit de belangrijkste vakantiebestemming, zeker wanneer het gaat om korte vakanties. In 2019 hebben Nederlanders zo’n 300.000 meer vakanties van één of twee nachten in eigen land ondernomen dan in 2018. Alhoewel het aantal overnachtingen tijdens vakanties in eigen land is afgenomen zijn Nederlanders wel meer gaan besteden. In totaal hebben Nederlanders in 2019 3,2 miljard euro uitgegeven aan binnenlandse vakanties. Vakantiegangers gaven meer geld uit in een kortere vakantieperiode in vergelijking met 2018.”


Tabel 1: Binnenlandse vakanties van Nederlanders, 2019 

2019

x 1.000

aandeel in %

1. Veluwe en Veluwerand

2.042

12%

2. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

1.863

11%

3. Noordzeebadplaatsen

1.836

11%

4. West- en Midden-Brabant

1.642

9%

5. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg, Rijk van Nijmegen

1.631

9%

Overige binnenlandse bestemmingen

8.426

48%

Alle binnenlandse vakanties

17.440

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research


Minder vaak naar grote vakantielanden

In 2019 hebben Nederlanders weer meer vakanties naar het buitenland ondernomen. Marieke Politiek: "Opvallend is dat we minder vaak naar landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje gaan, maar vaker plekken bezoeken buiten Europa zoals Bali en Florida. Het is dan ook geen toeval dat het aantal vliegreizen is toegenomen (3%) en het aantal vakanties met de auto is afgenomen (-3%). Dit jaar heeft het vliegtuig voor het eerst de auto ingehaald als meest gebruikte vervoermiddel bij buitenlandse vakanties. Daarnaast zien we dat vakanties met de trein ook steeds populairder worden (+27%).” Overigens is het aandeel van de trein in alle buitenlandse vakanties met 3% zeer bescheiden.


Tabel 2: Buitenlandse vakanties van Nederlanders, 2018-2019

2018

2019

Mutatie

x 1.000

aandeel in %

x 1.000

aandeel in %

in %

1. Duitsland 

3.646

16

3.581

16

            -1,8 

2. Frankrijk 

2.839

13

2.639

12

            -7,0 

3. Spanje 

2.694

12

2.589

12

            -3,9 

4. België 

1.524

7

1.714

8

            12,5 

5. Italië 

1.435

6

1.321

6

            -7,9 

6. Oostenrijk 

1.192

5

1.279

6

              7,3 

7. Groot-Brittannië 

993

4

1.097

5

            10,5 

8. Griekenland 

847

4

882

4

              4,1 

9. Portugal 

653

3

602

3

            -7,8 

10. Turkije 

646

3

725

3

            12,2 

Overige bestemmingen

5.738

26

5.971

25

              4,1 

Alle bestemmingen

22.207

22.400

              0,9 

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research

Trefwoorden: vakanties, nederlanders, cvo

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...