Geplaatst op: 30-12-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Goed toeristisch jaar voor Utrechtse Heuvelrug

Goed toeristisch jaar voor Utrechtse Heuvelrug
Foto: Anne Hamers

Aan het eind van 2019 blikt RBT Heuvelrug & Vallei terug op een prima toeristisch-recreatief jaar.


Het afgelopen jaar zijn recreatie en toerisme op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei opnieuw gegroeid. Door de sterke economie en een aanhoudende toename van recreatie in eigen land en regio was er in 2019 zowel veel dagbezoek als verblijfsbezoek in hotels en vakantieparken. Hoewel ook steeds meer buitenlandse toeristen de Heuvelrug weten te vinden, blijven Nederlandse bezoekers en bewoners van de Randstad en de regio Utrecht de grootste groepen.


Groot belang voor economie en leefbaarheid

Met een opbrengst van zo’n 700 miljoen euro per jaar en werkgelegenheid voor 20.000 mensen zijn toerisme en recreatie van groot belang voor de regio, niet alleen economisch maar ook voor de leefbaarheid en het voorzieningenniveau van het gebied. Na de stad Utrecht (40%) is de Utrechtse Heuvelrug (25%) de grootste toeristische bestemming in de provincie Utrecht, samen met Amersfoort (15%) zijn de gebieden goed voor 80% van de totale provinciale vrijetijdseconomie. Met 2 miljoen overnachtingen in hotels, op campings en in vakantieparken vindt daarnaast ruim 60% van het verblijfstoerisme op de Heuvelrug plaats.


"Het is goed te zien dat het verhaal van de Heuvelrug steeds beter doorklinkt en de kwaliteit van recreatie en toerisme in onze regio groeit”, zegt directeur Michiel van der Schaaf van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei. "Intussen zijn ruim 600 partijen en 9 gemeentes aangesloten op het regio-brede netwerk waarin wordt samengewerkt om de sector gericht te versterken. Dat is niet alleen efficiënt maar ook gewoon nodig: de Heuvelrug is niet geschikt voor massatoerisme, en alleen door regie te voeren lukt het om ook in de toekomst de sector vitaal en de regio leefbaar houden.”


Nieuwe opgaves voor branche

Met het Perspectief Bestemming Heuvelrug 2030 presenteerde het RBT dit jaar als eerste regio in ons land een antwoord op de aanhoudende toeristisch-recreatieve groei die wordt voorspeld. "Duidelijk is dat bij ons vooral het bezoek uit de regio Utrecht zelf en de Randstad zal blijven toenemen, naast te verwachten buitenlands bezoek uit vooral Vlaanderen en Duitsland”, aldus Van der Schaaf. De Heuvelrug heeft met zijn natuur, cultuur, fietsmogelijkheden, culinair aanbod en centrale ligging een grote aantrekkingskracht.


"Daardoor ontstaan nieuwe opgaves zoals het toekomstbestendig maken van verblijfsrecreatie, oplossingen vinden voor de krappe arbeidsmarkt en ontwikkeling van duurzame vervoersbewegingen. Dat soort dingen kunnen we alleen vanuit een brede coalitie aanpakken. Het is daarom belangrijk dat zowel overheden als de markt steun en inhoud geven aan een sterke Heuvelrug-identiteit, waardoor de regio ook op de agenda van anderen komt. Daarin is veel winst te pakken, bijvoorbeeld voor zakelijk toerisme (een segment dat op dit moment goed is voor de helft van het totale toerisme – red.). Naast de steden ook de buitengebieden in onze provincie laten zien kan bijdragen aan spreiding van recreatiedruk.”

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, Utrecht

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/10/20
Alleen met Vermeer
Je kunt social distancing als een last ervaren maar er ook je kracht van maken. Dat doet het Mauritshuis. Bezoekers kunnen een tijdslot reserveren om alleen het wereldberoemde schilderij Gezicht op Delft van Johannes Vermeer te bekijken.
01/10/20
Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis
In het derde kwartaal komt de consumptie van Nederlanders zo’n 6% lager uit dan eind 2019. Dat is behoorlijk positief nieuws want op het dieptepunt van de coronacrisis (april) lag de consumptie wel 18% lager. Dat stelt het ING Economisch Bureau. De verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn evenwel minder positief.
30/09/20
KLM doet eindbod en vakbeweging gaat niet akkoord
FNV gaat niet akkoord met het eindbod dat KLM gisteravond aan de bonden presenteerde. Volgens de bon...
30/09/20
ANWB bouwt nieuw hoofdkantoor in Den Haag
Na een uitgebreid selectietraject heeft de ANWB haar oog laten vallen op de locatie van het Koninklijk Conservatorium aan de Juliana van Stolberglaan.
30/09/20
Aanbod Dormio wereldwijd op platforms beschikbaar
Dormio gaat haar aanbod aan vakantiewoningen en hotelkamers internationaal op de markt brengen. Dat doet ze door op een slimme manier haar boekingsengine van Bookzo te koppelen aan channel management technologie van NextPax.
30/09/20
Dolfinarium krijgt tik op de vingers van Visitatiecommissie Dierentuinen
Het Dolfinarium in Harderwijk moet van minister Carola Schouten van Landbouw diverse aanpassingen rond dierenwelzijn realiseren.
30/09/20
28.000 ontslagen bij Disney
Walt Disney gaat 28.000 medewerkers ontslaan. Het gaat om ontslagen in de divisie met diverse grote attractieparken, cruiseschepen en retail. Het bedrijf leidt vanwege de coronacrisis grote verliezen.
30/09/20
Onderzoek: Chatbots zijn handig maar helpen niet altijd
Wat vinden consumenten van chatbots? Die vraag stond centraal in onderzoek van Thomas More.