Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-12-2019
Auteur: Peter Bekkering
PleisureWorld NRIT

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Personeelstekort en flexpricing. Dat zijn twee voorname trends waarop EveryOffice, de enige aanbieder in de recreatiebranche van zowel een 100% online software- als een hardware oplossing, inspeelt. Daarnaast heeft het bedrijf twee producten, een ERS en de ECOgreenBOX, waarmee het recreatiebedrijven wil helpen bij de energietransitie.


EveryOffice doet dit met een kleine 40 medewerkers vanuit het kantoor in Meppel. Eigenaar Fokko Mulder legt uit waarom zijn bedrijf besloot zich op de recreatiebranche te richten: "Aanvankelijk hadden we een softwarepakket dat breed – ook buiten de recreatie – inzetbaar was. Naar aanleiding van een specifieke vraag van een klant hebben we zo’n vijf jaar geleden van recreatie een apart onderdeel gemaakt. Die klant wilde specifieke software en een verdere doorontwikkeling op het gebied van hardware. We hebben toen marktonderzoek gedaan en ontdekten dat de recreatiebranche voor ons veel kansen bood. 


Vervolgens hebben we een pakket met hardware en software ontwikkeld, met veel modules specifiek voor vakantieparken, campings, groepsaccommodaties en hotels.” Hij legt uit: "We hadden bijvoorbeeld al een planbord-module, maar hebben er voor de recreatie modules aan toegevoegd voor onder meer touroperators, passystemen, loyaliteitssystemen, personeelsplanning op een park of camping, ‘mijn omgeving’ voor gasten, toegangscontrole, het versturen van welkom- en vertrekmailingen en energiesystemen. Die variëteit is ook nodig, want eigenlijk is een vakantiepark of een camping een dorp op zich. Bovendien is er op procesverbetering nog veel winst te behalen door te investeren in software en hardware.”


Mulder merkt vaak dat nieuwe klanten in het verleden met talloze verschillende softwaresystemen werkten. "Bij ons kunnen ze met al die pakketten overstappen naar één geïntegreerd systeem. Zodat een klant vanuit één dashboard alles kan beheren en zijn managementinformatie kan inzien. Daarbij is de modulaire opzet een voordeel. Een klant kan alleen die modules afnemen die hij ook daadwerkelijk nodig heeft. Daarmee is ons systeem aantrekkelijk voor zowel kleine als grote klanten. We hebben parken met 50 eenheden als klanten, maar ook parken met 1500. Daarnaast verzorgen we de volledige back-end werkzaamheden voor Ardoer, een landelijk samenwerkingsverband van 32 familiecampings. Inclusief benchmark en analyse. Nog grotere ketens hebben vaak hun eigen systemen, maar nemen soms wel een specifieke module af.”


Personeelstekort en flexpricing

Mulder noemt twee behoeften uit de recreatiemarkt waarop EveryOffice momenteel duidelijk inspeelt: "Ten eerste het personeelstekort. Zo zien we een toenemende vraag naar een geautomatiseerde receptieloze incheck. Met een zuil waarbij gasten inchecken, maar ook bijvoorbeeld een fiets reserveren of een tafel in het restaurant, zodat de receptioniste meer kan fungeren als gastvrouw. Een tweede ontwikkeling is flexpricing en het automatiseren van het prijsbeleid. Daarbij willen we ook de mogelijkheid bieden dat onze klanten de prijzen van hun collega’s kunnen zien zodat ze eventueel hun eigen prijzen daarop – al of niet automatisch – kunnen aanpassen.”


Energietransitie

Vanaf 1 juli moet ook de recreatiebranche maatregelen gaan nemen in verband met de energietransitie. EveryOffice heeft daarom daarvoor specifieke producten ontwikkeld. "Die producten zijn bedoeld om het verbruik terug te dringen. Zo hebben we voor een campingplek een Energy Recovery System. Daarmee kun je de energie aan- en uitschakelen en waarmee je ook kunt afrekenen. Voorheen zat energie standaard bij een standplaats is, maar campingbeheerders kwamen erachter dat op sommige plekken het energieverbruik hoger was dan de opbrengst. Ons systeem leest op afstand stroom uit, gasten kunnen het verbruik volgen in ‘mijn omgeving’ en kunnen meteen zien wat de financiële consequenties zijn van dat verbruik en de beheerder kan het vervolgens afrekenen. Vaak is het dan zo dat er een vrije voet aan energieverbruik bij de reservering in zit en dat gasten het meergebruik betalen. Met als gevolg dat gasten beter en bewuster met hun energieverbruik omgaan. Het ERS zorgt er ook voor dat er geen stroom op een plek staat als deze niet gereserveerd is.


Voor de verhuureenheden en de centrale faciliteiten heeft EveryOffice een ander systeem, de ECOgreenBOX. "De ECOgreenBOX leest net als het ERS de stroom uit, maar registreert daarnaast ook de bewegingen in het pand. Op het moment dat er geen beweging is, schakelt hij automatisch de verwarming uit. De ingestelde temperatuur wordt automatisch hersteld wanneer de gast het verblijf weer betreedt of bij het sluiten van de buitendeuren.Doordat het systeem online kan worden ingesteld kan vlak voor aankomst de verwarming alvast worden ingeschakeld.De gast krijgt zo een warm welkom!”


EveryOffice

Contactpersoon: Fokko Mulder

06-22039907

fokko@everyoffice.nl)

www.everyoffice.nl/www.parkvandetoekomst.nl




Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, energie, energietransitie

CELTH



||| Nieuws |||

26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.