Geplaatst op: 09-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Efteling vernieuwd 4D filmtheater en introduceert digitale bestelzuilen

Efteling vernieuwd 4D filmtheater en introduceert digitale bestelzuilen
De Efteling heeft een nieuwe 4D-film: Fabula.  In slechts zes weken tijd werd de attractie PandaDroom omgetoverd tot Fabula. Naast een nieuwe 3D-film met 4D-effecten werden ook het restaurant- en speelgedeelte aangepast. Nieuw in het restaurant zijn de digitale bestelzuilen. 

De nieuwe film is in samenwerking met de gerenommeerde Britse studio Aardman, bekend van Wallace & Gromit, Chicken Run en Shaun het schaap, geproduceerd. In Fabula staat het thema natuur op een speelse en vrolijke manier in de hoofdrol.De film Fabula is vrolijk en spannend, en iets korter dan de film PandaDroom, waardoor meer bezoekers de attractie kunnen beleven. 

In zes weken tijd 3,5 miljoen geïnvesteerd 
Het Brabantse attractiepark heeft 3,5 miljoen euro in de vernieuwing geïnvesteerd. De film duurt inclusief de voorshow 17 minuten. De capaciteit is 1.760 gasten per uur. 

Algemeen directeur Fons Jurgens is blij met het werk dat in deze zes weken verricht is: "Fabula is met de nieuwste filmtechniek en het nieuwe horecaconcept weer helemaal passend bij deze tijd. Ik ben er trots op dat onze gasten vanaf nu weer ten volle kunnen genieten van deze grote overdekte attractie”



Digitale bestelzuilen in restaurant
In het nieuwe horecaconcept zijn horeca en merchandise samengevoegd. Bij de Savannebar kunnen gasten terecht voor koffie, wereldse lekkernijen en souvenirs die op de film zijn geïnspireerd. In de Wereldkeuken kopen gasten een burger, maaltijdbox of salade geïnspireerd op de diverse wereldgebieden (Savanne, Oceaan en Jungle). In het restaurant Fabula zijn in totaal ruim 275 zitplaatsen, 137 verschillende dranken en gerechten en 20 souvenirs te koop die op de film zijn geïnspireerd. In het restaurant wordt voor het eerst gewerkt met digitale bestelzuilen en een buzzer systeem.  


Trefwoorden: attractieparken, investeringen, Noord-Brabant

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
25/05/20
Verbeteringen in WILDLANDS
Dierentuin WILDLANDS heeft de sluiting door coronacrisis aangegrepen om meerdere kleine verbeteringen door te voeren. Vandaag ging het park weer open, uiteraard met een anderhalve meter protocol.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.
01/05/20
Levensgroot Dakota-vliegtuig landt in Madurodam
Madurodam beleefde een historisch hoogtepunt met de landing van ‘The Flying Dutchman’: een levensgroot DC-3 vliegtuig, in de iconische zilver en blauwe KLM-stijl van de jaren ’40-’50.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
28/04/20
Tips voor een intelligente open up
Tientallen tips om je vrijetijdsbedrijf voor te bereiden op de 1,5 meter economie en toch nog een goede businesscase te draaien.
21/04/20
Een veerkrachtige industrie
We zitten midden in een crisis, maar de vrijetijdsindustrie is veerkrachtig. In dit artikel wordt ingegaan op lessen uit voorgaande crises, hoe attracties een deel van de aandacht van gasten kunnen vasthouden terwijl ze gesloten zijn en op welke wijze men zich kan voorbereiden op heropening.
21/04/20
Beiten moet commercie Ticketveiling verbeteren
Martine Beiten – tot voor kort Country Manager Benelux bij Groupon – is per 15 april in dienst getreden bij Ticketveiling.nl. Het platform is één van de grootste veilingsites in Nederland. Beiten bekleedt er vanaf nu de functie van Director E-commerce, Sales en Marketing. Ticketveiling.nl heeft een geheel eigen businessmodel en dat is aan verbetering toe.