Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-12-2019
Auteur: Erica Theloosen
Stichting WasteWorld

WasteWorld: Een andere blik op afval

WasteWorld: Een andere blik op afval

Het infotainment themepark WasteWorld wordt het meest puurzame- combi van puurheid, duurzaamheid en authenticiteit - themapark van de wereld dat in een avontuurlijke en circulaire omgeving komt te liggen. Wie WasteWorld binnenstapt waant zich in een totaal andere wereld met eigen verhalen en gebruiken. 


Het concept WasteWorld is in 2016 op een unieke wijze tot stand gekomen tijdens een pressure cooker van partners van House of Leisure. Vraag was om mee te denken over de ontwikkeling van het MOB-Complex, een van de locaties op de Kansenkaart van Midpoint Brabant. Al snel waren de deelnemers het eens over een concept dat past bij de omgeving van het gebied waar o.a. de waterzuivering, de afval en de biomassacentrale gevestigd zijn. Vervolgens popte de naam WasteWorld op als werktitel. Zeven enthousiaste ondernemers besloten het concept verder uit te werken.




WasteWorld versus maatschappij
Stichting WasteWorld werd opgericht en nam circulaire economie als uitgangspunt bij de ontwikkeling van het themapark met thema’s zoals 
afvalpreventie en hergebruik, leefomgeving en energie. Wereldwijd spelen deze maatschappelijke thema’s dagelijks een rol. Je hoeft het nieuws er maar op na te slaan. Doel is dat het internationale publiek, bestaande uit kinderen en hun (groot)ouders, in een bijzondere, avontuurlijke en circulaire omgeving op een ludieke en leerzame ‘doe-manier’ ontdekt hoe bewust om te gaan met onze aarde. Echter zonder een belerende vinger. Bij de ontwikkeling van het park kijkt de stichting steeds naar wat er in onze maatschappij wereldwijd op deze gebieden speelt en draagt bij aan de Sustainable Development Goals geformuleerd door de Unites Nations. Daarmee vervult WasteWorld een onmisbare rol in de toekomstige maatschappij.

Fun – Educatie – Innovatie
Attractieparken zijn jarenlang commercieel en consumptiegericht opgezet. WasteWorld is een nieuw model waarbij de attracties de maatschappelijke boodschap over duurzaamheid en circulariteit (educatie) op een ludieke manier (fun) vertalen. Innovatief is de samenwerking met de Tripel Helix; onderneming, overheid en onderwijs. De mix van fun, educatie en innovatie is de kracht van het park.


Het flexibele bedrijfsconcept van WasteWorld speelt in op kansen in de markt. Zo kent het park structureel actuele attractiewaarden en maakt innovaties meteen zichtbaar in concrete attracties op het park. Omdat het park van scratch af aan gebouwd gaat worden, is duurzame bouw met zoveel mogelijk gesloten kringlopen uitgangspunt.

Onderzoeken
Met het ambitiedocument onder de arm benaderde de stichting mogelijke partners uit het bedrijfsleven en ambassadeurs. Daarbij stuitte de stichting steeds op veel enthousiasme voor het concept. Subsidie, verstrekt vanuit de Subsidieregeling economie en innovatie Noord-Brabant 2016, en sponsoring van enkele partners maakten een haalbaarheidsonderzoek mogelijk. Dit werd uitgevoerd door ZKA. Onderdeel van het onderzoek was de economische impact voor de regio Hart van Brabant. Enkele conclusies uit het onderzoek:

  • Het park heeft een eigentijds en onderscheidend thema.
  • Het thema sluit aan bij meerdere leefstijlen.
  • Het economisch effect voor de regio is 14 miljoen euro per jaar en 300 banen.
  • Een bezoekersaantal van 275.000 – 400.000 is realiseerbaar.

Uit een aanvullend imagineeringsonderzoek van BUAS-student Ragna Wennekes kwam de conclusie dat het thema circulariteit attractief te maken is door aan te sluiten bij de waarden van de doelgroep: geluk, plezier, onafhankelijkheid, liefde, eerlijkheid, ruimdenkendheid en vrijheid. Vooral families willen een bezoek aan het park brengen en met elkaar plezier beleven. Educatie, entertainment, esthetiek en escapisme zijn belangrijke belevingsdomeinen.


Recent is een marktonderzoek uitgezet onder de doelgroepen docenten, basisschoolleerlingen en ouders. De uitslag hiervan is op het moment van schrijven van dit artikel nog niet bekend.




Triple Helix en B2B-hub
WasteWorld draagt bij aan het activeren van Onderneming, Onderwijs en Overheid om te werken aan hun duurzaamheidsdoelen. De verbindingen die gelegd worden zorgen ervoor dat iedereen meer kennis opdoet en dragen bij aan een positieve houding ten opzichte van duurzaamheid. De avontuurlijke, attractieve en circulaire omgeving van WasteWorld nodigt daartoe uit.


Het park biedt overheden de kans hun activiteiten met betrekking tot circulariteit op een laagdrempelige manier te laten zien aan het publiek. Onderwijsprogramma’s kunnen aansluiten bij attracties en activiteiten op het park. Bedrijven krijgen de mogelijkheid zich te vestigen in een B2B hub, waar ze kunnen bouwen aanwaardevolle relaties en samenwerkingen.Ze kunnen hun innovaties op het gebied van circulariteit tonen aan de bezoekers via tijdelijke attracties, infills, productpresentaties in het nabijgelegen congrescentrum en/of tijdens klantrelatiedagen.Daardoor is het park aantrekkelijk voor ondernemingen en organisaties die willen sponsoren, meefinancieren, investeren, netwerken en/of zich er willen vestigen.

Partners en ambassadeurs
Gestaag is het aantal partners en ambassadeurs gegroeid. Ze denken mee, geven hun mening, brengen kennis over, stellen hun netwerk open of sponsoren de stichting in natura. Samen met enkele partners heeft de stichting gebrainstormd over de duurzame boodschap die ze over willen brengen. Vervolgens is het creatieve team van de stichting aan de slag gegaan om die boodschap in een attractie te verwerken.


De ambassadeurs hebben allen een andere expertise. Ze zijn bekend met duurzaamheid, circulaire economie of hebben een financiële achtergrond. Regelmatig nodigt de stichting partners en ambassadeurs uit. Hun ideeën en knowhow zijn immers zeer waardevol om de juiste koers te varen.


Verblijfsaccomodatie(s)
De stichting neemt in haar concept ook verblijfsaccommodatie(s) mee. Deze accommodatie(s) zijn een meerwaarde voor het park en zijn ook een bron van inkomsten.


Locatie(s)
Het concept WasteWorld is locatieonafhankelijk ontwikkeld. Hoewel in eerste instantie de focus gelegd is op het MOB-Complex in Tilburg, zijn ook andere (inter)nationale locaties in beeld gekomen. Het zijn stuk voor stuk sterlocaties met een groot verzorgingsgebied en een uitstekende infrastructuur.




Een reis door WasteWorld

Voordat de bezoeker fysiek de reis door WasteWorld gaat maken, geeft de website thuis een pre-experience en na afloop gaat het avontuur daar weer verder. Wat er zoal te beleven valt in WasteWorld?


Entreegebied
Op Place Eugène Poubelle trekt de ‘ode aan de vuilnisman’ – een groot standbeeld - meteen je aandacht. Slenter over het plein langs de winkels en boetieks waar je tweedehands spullen en producten van kunstenaars kunt scoren. Op de achtergrond verrijst de statige villa van Opa Westerwoud, the founding father van het park.


Uitvinderskwartier
In het Uitvinderskwartier staan je uitdagende opdrachten te wachten. Je kunt er kunst maken, kennismaken met technieken en in de WasteWater Factory trek je jezelf als drol door de wc en volgt een spannende reis door het riool. In Cardboard Town herken je op speelse en interactieve wijze huishoudelijke afvalstromen door ze op de juiste manier te scheiden.

Afvalberg

In de donkere Afvalberg ontdek je de verborgen schatten. Laat je verrassen en speel in de Urban Mine een spel waarbij je huishoudelijke apparaten uit elkaar haalt. Je ontdekt dat ze veel waardevolle grondstoffen opleveren om er nieuwe producten van te maken.

Habitat
In de Habitat betreed je een oase van rust. Groen, groen en nog eens groen, onderbroken door een watertje waar het gezuiverde water uit de WasteWater Factory instroomt. Je beleeft hier de natuur zoals die is bedoeld. Met de attractie ‘De kringloop van het water’ oefen je invloed uit op het klimaat.


Krachtcentrale

In deze energieke omgeving wek je op diverse manieren energie op die zichtbaar wordt in de energietoren. Vanuit die toren gaat die energie naar andere delen van het park waar energie nodig is. Je maakt kennis met alles wat energie oplevert en hoe je met energie kunt omgaan.

Toekomst
De focus is om op 22-02-2022 de eerste schop in de grond zetten. Bij een bewezen succesformule gaat de stichting internationaal opereren om binnen de daaropvolgende 5 jaar nog twee parken te openen. In de zomer van 2019 is de definitieve locatiekeuze gemaakt, waarna het financieringshoofdstuk aan de orde kwam. Voor de laatste ontwikkelingen zie 
www.wasteworld.nl.


Dit artikel is eerder verschenen in het themanummer Leisure for a better world van Uncover, het magazine van de Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. 

Trefwoorden: attractieparken, duurzaam toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...