Geplaatst op: 09-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Meer gematigde omzetgroei in horeca verwacht

Meer gematigde omzetgroei in horeca verwacht
Photo by bruce mars from Pexels
De omzet in de Nederlandse horeca blijf groeien maar wel op een lager niveau dan eerdere jaren. Voor 2019 verwacht ING een omzetgroei van 1,5% en voor 2020 wordt eenzelfde groei verwacht. In eerdere jaren groeide de omzet elk jaar met zo’n 4%. 

Net als in voorgaande jaren zijn bevolkingsgroei en een stijgend aantal toeristen een stimulans voor het aantal gasten. Doordat de koopkracht voor de meeste consumenten toeneemt dor loonstijgingen en lastenverlichtingen, heeft de gast in de horeca ook wat meer te besteden. De totale werkgelegenheid in Nederland ontwikkelt zich nog licht positief maar de bestedingsimpuls die daarvan uitgaat is beduidend minder sterk dan in voorgaande jaren. Dat schrijft ING in haar nieuwste vooruitzicht voor de horeca.



Impulsen van grote evenementen 
Impulsen krijgt de horeca in 2020 van evenementen zoals de Formule 1, het EK voetbal en het Eurovisie Songfestival dat veel mensen op de been brengt. Ook het buitenland draagt een steentje bij, zo stijgt het aantal buitenlandse verblijfstoeristen in 2020 verder tot ruim 20 miljoen. Hun komst stuwt de kamerprijzen in de grote steden tot recordniveaus en die stijging lijkt nog niet ten einde. Belemmeringen voor de groei zijn krapte op de arbeidsmarkt en het feit dat hogere personeelskosten in de prijs worden doorberekend. 

Meer dan 20 miljoen buitenlandse toeristen
Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen stijgt in 2019 naar verwachting met 7 procent. Dat betekent dat de ‘grens’ van 20 miljoen internationale toeristen hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar voor het eerst wordt geslecht. Doordat in 2020 de economische perspectieven voor de meeste belangrijke herkomstlanden positief zijn, worden zowel vanuit Europa als Amerika en Azië ook volgend jaar meer gasten verwacht. De grootste onzekerheid is of het Britse toerisme, de op twee na belangrijkste herkomstmarkt voor Nederland, na de Brexit haar groei weet vast te houden.



Sterke drijfveren voor groei
Drijfveren als de stijgende welvaart in onze buurlanden, bevolkings- en welvaartsgroei buiten Europa en betere internationale weg-, trein- en vliegverbindingen blijven van kracht. Het groeiplafond voor het vliegverkeer op Schiphol begrenst de stijging van het aantal passagiers slechts ten dele want er zit nog ruimte in grotere vliegtuigen en een hogere bezettingsgraad van de beschikbare stoelen. Daarnaast kunnen intercontinentale toeristen hun ‘rondje Europa’ ook in Parijs, Frankfurt of Brussel beginnen en onderweg Nederland aandoen 

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, toerisme, hotels, restaurants, cafes

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Beste Nederlandse accommodaties 2019 volgens reviews
In de Jaarbeurs in Utrecht zijn gisteravond de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Camping ...
17/01/20
Eerste Virtual Reality waterglijbaan in Nederland
Breda heeft de primeur van eerste VR-waterglijbaan.
17/01/20
TUI en Breda University verdiepen samenwerking
TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
De zes campings van het jaar
Zes campings zijn door de ANWB uitgeroepen tot camping van het jaar. De ANWB heeft voor deze Nederlandse publieksverkiezing meer dan 25.000 stemmen ontvangen.
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
16/01/20
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk