Geplaatst op: 06-12-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken

VVEM pleit voor goede voorlichting en handhaving

Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken

In reactie op het intrekken van de vergunning van het Hardshock Festival in Hellendoorn, stelt de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) dat symptoombestrijding drugsoverlast niet oplost. De VVEM pleit voor betere handhaving en goede voorlichting. 


Deze week is bekend geworden dat gemeente Hellendoorn de organisatie van het Hardshock Festival geen vergunning verleent voor een volgende editie. ‘Het drugsgebruik op het festival is een gevaar is voor de openbare veiligheid’. De Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) heeft kennis genomen van deze beslissing en betreurt dat andermaal de associatie tussen festivals en drugs wordt gelegd, daar drugsgebruik boven alles een maatschappelijk probleem is. 


De Nederlandse festivalorganisatoren staan bekend om de veilige evenementen die worden georganiseerd. Drugsgebruik wordt niet gefaciliteerd en al helemaal niet goedgekeurd. Waar mogelijk probeert de VVEM, in samenwerking met de autoriteiten, drugsgebruik tegen te gaan of af te remmen. Dit door zware controle bij de entree van veel evenementen, goed georganiseerde beveiliging en aanwezigheid van een deskundige EHBO. Echter, drugsgebruik is een maatschappelijk probleem dat van buiten de poorten een evenemententerrein op komt, niet andersom. Het verbieden van een feest, zal het probleem niet verminderen. Het verplaatst het ondergronds, dan wel het reguliere uitgaansleven in. Uiteindelijk gaan gebruikers nog steeds onder invloed de weg op. De VVEM is van mening dat in zulke gevallen altijd de dader ter verantwoording moet worden geroepen, niet de organisator van het evenement dat die overtreder heeft bezocht.


Het besef is er bij de VVEM dat een deel van het publiek vindt dat (overmatig) drank- en drugsgebruik bij vrijetijdsbeleving hoort. Hoewel ongewenst, is drugsgebruik op een evenement derhalve nooit volledig uit te sluiten, zoals dit in de gewone maatschappij ook niet het geval is. VVEM-leden houden zich aan alle wetgeving, daarbij hoort een naleving en handhaving van wetgeving. De VVEM maakt zich al jaren hard voor voorlichting op- en rond evenementen, zodat bezoekers weten van de risico’s, zelf hun conclusies kunnen trekken en zelf hun verantwoordelijkheid nemen. De campagne Celebrate Safe is daarvan een goed en bewezen effectief middel. 


De VVEM vindt het juist door de jarenlange inspanningen vanuit de organisatoren uitermate storend dat een gezonde en hardwerkende branche op deze manier andermaal wordt weggezet als bron voor maatschappelijke en criminele problemen. Het aanmerken van festivals als bron of oorzaak van drugsoverlast en –criminaliteit, blijft een vreemde conclusie. Deze problematiek moet bij de bron worden aangepakt, niet middels symptoombestrijding en symboolpolitiek.

Trefwoorden: Festivals, drugsoverlast

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
09/01/20
Exclusief voor leden
Inflatie omhoog, in onze branche stijgen prijzen nog eens bovengemiddeld
Nederland had in 2019 de op één na hoogste inflatie van de Eurozone. In onze branche stegen de prijzen bovengemiddeld.
08/01/20
Ahoy wint Rotterdamse marketingprijs
Eventlocatie Rotterdam Ahoy is de winnaar van de 19e Marketing Award Rotterdam. Directeur Jolanda Ja...
23/12/19
Keukenhof: 2019 in cijfers
Keukenhof sluit 2019 af met 7 miljoen bloembollen in de grond. De tuinmannen hebben de bollen de afg...
20/12/19
Rapport Toegankelijk toerisme gepresenteerd
In Utrecht vond dinsdag 17 december de eerste editie van het symposium Op weg naar een inclusieve re...
18/12/19
Awardregen op 50ste editie Vakantiebeurs
Op donderdag 16 januari vindt op de Vakantiebeurs in Jaarbeurs de jaarlijkse uitreiking van de Zoove...
18/12/19
“Nieuwe’ Van Gogh terug in Nederland
Adriaan Dönszelmann (zakelijke directeur en plaatsvervangend algemeen directeur Van Gogh Museum) en...
17/12/19
Tech-Travel innovators Bidroom en Tiqets uitgeroepen tot beste start-up en beste scale-up
Twee Nederlandse techbedrijven in de reisbranche zijn tijdens de Uzakrota Travel Summit, op 13 decem...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk