Geplaatst op: 21-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Acties bij groothandels dranken en drankenindustrie

Acties bij groothandels dranken en drankenindustrie
Actie bij Avandis. Foto: FNV.
Door een loonconflict organiseert vakbond FNV acties bij groothandels in dranken en de drankenindustrie. Dat kan ook de horeca in leisure raken. De ultimatums van de FNV aan groothandels in dranken en de drankindustrie zijn afgelopen maandag verstreken. Maar liefst 80 procent van de FNV-leden hebben het eindbod van de werkgevers weggestemd. De gesprekken lopen al sinds juli 2019. "Daarom voeren we nu actie bij Avandis in Zoetermeer. Er volgen meer acties volgende week", zegt FNV-bestuurder Jethro Warbroek.

De werkgevers bieden slechts 6,5 procent over drie jaar, waar de FNV samen met haar leden strijdt voor 5 procent erbij op jaarbasis. Sommige werkgevers hebben in de twee jaar dat de cao stilzwijgend werd verlengd, eenzijdig marginale loonsverhogingen doorgevoerd zonder overleg met de bonden. De FNV-leden vinden met name de verbetering van het loon belangrijk. "Dat de werkgevers zonder FNV de lonen verhogen is tot daar aan toe, maar dat ze deze eenzijdige loonsverhoging ook nog willen verrekenen is echt onbespreekbaar", aldus bestuurder Jethro Warbroek. Samen met de FNV wordt daarom vooral ingezet op een structurele en substantiële loonsverhoging.

Flexcontracten aan banden

De FNV vindt een modernisering van de cao ook een goede zaak alleen zet de FNV in op punten als; het vastleggen van een maximum aantal flex-contracten per organisatie. "Ook is het bij zwaar werk van groot belang dat je gezond de eindstreep haalt, zodat je van je pensioen kunt genieten. Daarover kan je afspraken maken met elkaar", zegt Jethro Warbroek.
Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: horeca, toeleverancier, staking, werkonderbreking

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/21
Ook vaste banen stoppen bij musea
Voor het eerst blijken niet alleen tijdelijke, maar ook vaste banen verloren te zijn gegaan bij musea door de sterk gedaalde inkomsten. Maar bijna alle musea hebben 2020 alsnog doorstaan. Door noodsteun, kostenbesparing en door bijsturen van de tentoonstellingskalender en aanpassingen aan de anderhalve meter. Dit heeft gevolgen voor de exploitatie in 2021.
20/01/21
Exclusief voor leden
Stadskantoor Schiedam twee weken langer projectiescherm kunst
De kunstprojectie van het Stedelijk Museum Schiedam op het stadskantoor blijft op verzoek van de gemeente Schiedam twee weken langer te zien. Op de 50 meter hoge toren komt werk voorbij van schilders, fotografen en videokunstenaars. "Wij vinden de fotoprojectie op ons stadskantoor een geweldig initiatief."
19/01/21
MBO hospitality heeft stageplaatsen hard nodig
Onder meer via www.stage010.nl een campagne waarin bedrijven in de regio Rijnmond worden opgeroepen stageplekken aan te bieden aan mbo-studenten. Veel stageplekken zijn door de coronacrisis in de afgelopen tijd weggevallen: ruim 4.000 mbo-studenten zijn momenteel dringend opzoek naar een stageplek.
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
13/01/21
Exclusief voor leden
Einde voor innovatief coronaproof M-theater
De verlenging van de lockdown betekent het einde voor dit initiatief maar de twee partijen hebben elkaar wel gevonden.
13/01/21
Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot één van de finalisten in de c...