Geplaatst op: 20-11-2019
Auteur: Peter Bekkering
PleisureWorld NRIT
Publicatie: R&T2019-4

RCN vernieuwt en verbouwt

RCN vernieuwt en verbouwt

Bij RCN vakantieparken is de afgelopen jaren het nodige verbouwd en vernieuwd. Dat is nodig om in te kunnen spelen op de nieuwe trends. Zo komen mensen niet meer alleen in het hoogseizoen of in het weekend maar willen ze elke dag aan kunnen komen, het hele jaar door. Daarom is er bij RCN meer dan voorheen de nadruk op overdekte faciliteiten. Wat niet veranderd is, is de dubbele glimlach: RCN besteedt nog steeds de gehele winstuitkering aan maatschappelijke projecten en aan mensen voor wie een vakantie minder vanzelfsprekend is.


Martin van Schaik is sinds 2,5 jaar marketingmanager bij RCN. Daarvoor werkte hij zo’n 15 jaar in de telecombranche. Als marketingmanager leerde hij dat je alleen het verschil kunt maken als je ook affiniteit hebt met het product dat je vertegenwoordigt. "Dat is in dit geval zeker zo: 80 procent van de RCN-plekken zijn kampeerplekken en ik ben altijd een verwoed kampeerder geweest.”


Onderscheidend

Volgens Van Schaik is RCN in een aantal opzichten onderscheidend ten opzichte van andere aanbieders van vakantieparken. "Het eerste is dat RCN gevestigd is op unieke locaties in de natuur. Dat heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis. RCN is ontstaan vanuit de kerk en opgericht in 1952 toen de vrije zaterdag werd ingevoerd en er recreatiecentra moesten komen. Die zijn vervolgens gevestigd op plekken waar je heden ten dage nooit meer een park zou mogen aanleggen.” Een tweede punt waarop RCN zich onderscheidt is de mix van kamperen en huuraccommodaties en bungalows. "Het voordeel daarvan is dat we voor elke portemonnee iets kunnen aanbieden: van dure villa’s aan het Sneekermeer tot eenvoudige kampeerplekken. Bovendien brengt kamperen een bepaalde sfeer met zich mee van contact met de buren en kinderen die met elkaar spelen. Mensen die die ‘kampeersfeer’ zoeken, kunnen bij ons terecht, ook als ze een bungalow huren.” 




RCN is ook onderscheidend door de ruimte op de parken, aldus Van Schaik. "Er zijn amper aaneengeschakelde bungalows en ook de velden zijn ruim opgezet. Dat komt omdat we op lange termijn kijken en niet naar hoe kunnen we zoveel mogelijk rendement halen uit een hectare. Neem het eerste park, Het Grote Bos in Doorn. Dat is 80 hectare met in het hoogseizoen 5.000 mensen. Je hebt echter geen idee dat het zo druk is.” De vierde reden waarom RCN ‘anders’ is, is volgens Van Schaik de meest unieke: "Onze enige aandeelhouder, deStichting Interkerkelijk Oriëntatie Centrum (SIOC), heeft bepaald datde winstuitkering van RCN 100 procent naar maatschappelijke projecten gaat met als motto ‘vakantie mogelijk maken voor iedereen’. Dat kunnen bijvoorbeeld eenzame ouderen zijn, mensen in de bijstand of mensen die ziek zijn en zorg nodig hebben. Daarnaast wordt natuurlijk een deel geherinvesteerd om het park netjes en up-to-date te houden.”


Trends: flexibiliteit, ontzorgen en contact met de natuur

Van Schaik ziet een aantal trends in de wereld van de vakantieparken. Een daarvan is flexibiliteit. "Mensen gaan niet meer per se in het hoogseizoen of per se in het weekend. Ze willen elke dag aan kunnen komen. Bovendien willen ze kortere vakanties. Ze willen kortom niet meer in een keurslijf, maar op vakantie kunnen gaan wanneer ze willen.”


"Als mensen op vakantie gaan willen ze ontzorgd worden en moet het gemakkelijk voor ze gemaakt worden”


Een andere trend is ontzorging. "Als mensen op vakantie gaan willen ze ontzorgd worden en moet het gemakkelijk voor ze gemaakt worden. De kwaliteit moet goed zijn en het moet op een presenteerblaadje worden aangeboden.” Een derde is de groeiende behoefte aan contact met de natuur. "Als ze dan echt ‘uit’ staan, willen ze echt de natuur opzoeken. En dat moet bovendien op een duurzame manier.”


Strategie: overdekte faciliteiten

Op de RCN parken komen steeds meer overdekte faciliteiten. Dat is een bewuste strategie, aldus Van Schaik. "Mensen gaan steeds meer buiten het hoogseizoen weg en willen dan recreëren. En dat betekent dat je voor alle weerstypen iets moet bieden. Want als ze dan weg gaan, is het ook echt family time. Mensen sturen niet meer zoals vroeger vaak gebeurde om negen uur ‘s ochtends de kinderen weg met de boodschap ‘ga je zelf vermaken, we willen je vooral niet zien en kom maar met het eten terug’. Integendeel: ze zijn in het dagelijks leven al zo druk dat ze juist op vakantie dingen met de familie samen willen doen. Daarnaast geldt natuurlijk ook de aloude wet: als kinderen het niet naar hun zin hebben, heb je als ouders ook geen leuke vakantie.”




Eigen identiteit weerspiegelt in accommodaties

RCN heeft op de verschillende parken verschillende typen accommodaties. Er is niet voor gekozen om op alle parken dezelfde type accommodaties neer te zetten. "Dat is een bewuste keuze, want elk park heeft zijn eigen identiteit. Die kan geografisch bepaald zijn, maar ook bijvoorbeeld of het een strandpark, een bospark of een waterpark is.


"Een bewuste keuze, want elk park heeft zijn eigen identiteit”


En bij die verschillende identiteiten horen ander publiek en andere behoeften. Bovendien hebben parkmanagers, al zijn ze in loondienst bij RCN, toch een stuk ondernemerschap. Ze krijgen de ruimte om te kijken wat voor het park het beste werkt. En mogen op basis daarvan accommodaties uitkiezen en daar een invulling aan geven.”


In de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe accommodaties bijgebouwd en ook voor de komende jaren staan nog de nodige nieuwe accommodaties gepland. In totaal is hiermee een bedrag van tientallen miljoenen euro’s gemoeid.




2x praktijkvoorbeeld

Wat betekent dat voor de parken? Twee praktijkvoorbeelden:


1 - RCN Vakantiepark de Schotsman

Vakantiepark RCN de Schotsman aan het Veerse meer in Zeeland heeft de afgelopen twee jaar een ingrijpende verandering ondergaan. "Het park dateerde nog uit de jaren ‘60 en had echt een make-over nodig. Zo zijn alle bungalows gesloopt en zijn er 56 nieuwe bungalows neergezet. Daar komen straks nog eens 14 bij. Daarnaast starten we de komende winter met de bouw van het nieuwe centrale gebouw. In dat gebouw komt een binnenzwembad - momenteel heeft RCN de Schotsman alleen een buitenzwembad - en een binnenspeeltuin. Verder komt alles onderééndak, dus ook de receptie en de horeca. Nu zijn het nog verschillende gebouwen.”


RCN de Schotsman wordt door deze aanpassingen aantrekkelijk voor een breder publiek. "Het was een echt watersportpark, met veel mensen die gingen surfen en zeilen. Het was dus vooral aantrekkelijk in de zomermaanden. Om mensen te verleiden om er ook op andere momenten naartoe te gaan en bij andere weersomstandigheden zul je de juiste weersonafhankelijke faciliteiten moeten bieden.”


Bij de make-over is er ook aandacht voor duurzaamheid. Zo zijn alle bungalows van een elektrische cv voorzien en van zonnepanelen. En gebeurt straks hetzelfde bij het hoofdgebouw.


2 - RCN Vakantiepark Zeewolde

Bij RCN Zeewolde werd van de nood een deugd gemaakt. "In juni 2018 brandde het restaurant af. We hebben er toen voor gekozen om de nieuwbouw van het restaurant te combineren met de aanleg van een groepsaccommodatie bovenop het restaurant. Dat hebben we gedaan omdat er een groeiende vraag is naar groepsaccommodaties. Bovendien is RCN Zeewolde centraal gelegen in Nederland. We willen de combinatie restaurant-groepsaccommodatie daarom ook gaan inzetten voor bruiloften, feesten en zakelijke evenementen.”


Van Schaik heeft wel een verklaring voor de toenemende populariteit van groepsaccommodaties: "Mensen zijn in het dagelijks leven zo druk met werk en hobby’s dat ze in hun vrije tijd graag samen en met elkaar iets willen doen. Als familie, maar ook bijvoorbeeld als vrienden- of sportteam. Dan is het gezelliger om in een groepsaccommodatie te zitten met een centrale huiskamer dan in een paar afzonderlijke huisjes.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, toekomst

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
03/07/20
Tim en Tom Coronel openen nieuwe duo-racer waterglijbaan in Center Parcs De Eemhof
Een leuke en heel toepasselijke openingsactie op Center Parcs de Eemhof. Autocoureurs en tweeling Tim en Tom Coronel openden de nieuwe duo-racer waterglijbaan. Zij werden gevolgd door drie andere tweelingen die op de glijbaan van ruim 85 meter met elkaar raceten om te kijken wie het snelst beneden was.
03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
1,5 miljard euro verlies voor sportsector
De Nederlandse sportsector verliest tot 1 augustus 1,5 miljard euro aan omzet. De inkomstenderving is groter, acuter en directer bij sportondernemers en evenementenorganisatoren, maar ook verenigingen, bonden en het betaald voetbal worden hard getroffen door de coronamaatregelen.
03/07/20
Vinkeveen krijgt nieuw natuurgebied 'Marickenland'
Vinkeveen krijgt er een nieuw natuurgebied bij onder de naam ‘Marickenland’. Dit rietland-natuur...
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.