Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Valkenburg krijgt BIZ

Valkenburg krijgt BIZ
Wethouder Claudia Bisschops (links), Nicole Schurgers (Visit Zuid-Limburg), Roger Kleijnen (links, VOC) en Aschwin Gulikers (ondernemer / voorzitter BIZ Valkenburg).

Een beproefde methode om alle ondernemers die van toerisme profiteren te laten meebetalen is de Bedrijveninvesteringszone (BIZ). In Valkenburg gaat zo’n zone volgend jaar van start. De gemeente verwacht dat jaarlijks zo'n 200 duizend euro kan worden geïnvesteerd. 


Daarmee zetten de ondernemers in Valkenburg gezamenlijk een stap vooruit in het promoten van Valkenburg door een nieuwe samenwerking tussen retail, horeca en recreatie. Een meerderheid van de ondernemers sprak zich uit voor de invoering van een BIZ. De oprichting is een initiatief van de grootste belangenorganisaties in Valkenburg aan de Geul: Koninklijke Horeca Nederland afdeling Valkenburg aan de Geul, het Valkenburgs Ondernemers Collectief en Visit Zuid-Limburg.

Economisch functioneren versterken


Via samenwerking in de BIZ wordt het economisch functioneren van Valkenburg versterkt; meer klanten en gasten, die vaker komen, langer verblijven en meer besteden. De opzet die in Valkenburg is gekozen, is bijzonder door zijn omvang en samenstelling. Detaillisten, horecabedrijven (van restaurant tot hotel) en bedrijven uit de vrijetijdseconomie trekken hierbij samen op.


”Wij als BIZ bestuur zijn er trots op, dat we met een kopgroep van ondernemers onze collega’s in Valkenburg hebben kunnen overtuigen, dat deze samenwerking de manier is om  Valkenburg nog beter op de kaart te zetten. Gezamenlijk investeren creëert een grotere slagkracht en bereik dan op individuele basis. We willen de gemeente bedanken voor de juiste ondersteuning tijdens dit proces van 1,5 jaar waarin de BIZ tot stand is gekomen. Tot de officiële invoeringsdatum op 1 januari 2020 roepen we ondernemers op, om zitting te nemen in de deelnemersraden om samen plannen te maken voor de toekomst van Valkenburg” aldus Aschwin Gulikers, voorzitter BIZ Valkenburg. 


Van het totale budget van 200 duizend euro gaat 80 duizend euro naar marketing en promotie, 20 duizend euro naar sfeer en beleving, 40 duizend euro naar organisatie en communicatie waarvoor onder andere een citycoach wordt betaald die de samenwerking tussen ondernemers moet verbeteren.  

Gemeente als partner


Naast een goede samenwerking is budget nodig om zaken te realiseren. De invoering van een BIZ is hiervoor een goed instrument. Alle bijdrageplichtigen in het aangewezen gebied betalen mee. De bijdrage is gekoppeld aan de WOZ-waarde en de gemeente heeft voor de detailhandel, horeca en dagattracties en logiesverstrekkers eigen categorien gemaakt. De laagste bijdrage is 250 euro, de hoogste 2.500 euro. De BIZ bijdrage wordt door de gemeente (via de BSGW) geïnd. De opbrengst van deze heffing wordt door de gemeente in de vorm van een BIZ-subsidie uitgekeerd aan de BIZ-Stichting. 


De BIZ-stichting stelt - samen met de ondernemers - zelf jaarlijks een activiteitenplan op, voor besteding van deze middelen. Bij de invulling van deze activiteiten is de gemeente een belangrijke partner. Claudia Bisschops, wethouder Economie en Toerisme, is enthousiast over de invoering van de BIZ: "Ondernemers in het centrum van Valkenburg zijn doordrongen hoe belangrijk de invoering van een BIZ is. Ik kijk er naar uit om hier samen met de ondernemers mee aan de slag te gaan”.


Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, biz, Limburg

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...