Geplaatst op: 14-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Valkenburg krijgt BIZ

Valkenburg krijgt BIZ
Wethouder Claudia Bisschops (links), Nicole Schurgers (Visit Zuid-Limburg), Roger Kleijnen (links, VOC) en Aschwin Gulikers (ondernemer / voorzitter BIZ Valkenburg).

Een beproefde methode om alle ondernemers die van toerisme profiteren te laten meebetalen is de Bedrijveninvesteringszone (BIZ). In Valkenburg gaat zo’n zone volgend jaar van start. De gemeente verwacht dat jaarlijks zo'n 200 duizend euro kan worden geïnvesteerd. 


Daarmee zetten de ondernemers in Valkenburg gezamenlijk een stap vooruit in het promoten van Valkenburg door een nieuwe samenwerking tussen retail, horeca en recreatie. Een meerderheid van de ondernemers sprak zich uit voor de invoering van een BIZ. De oprichting is een initiatief van de grootste belangenorganisaties in Valkenburg aan de Geul: Koninklijke Horeca Nederland afdeling Valkenburg aan de Geul, het Valkenburgs Ondernemers Collectief en Visit Zuid-Limburg.

Economisch functioneren versterken


Via samenwerking in de BIZ wordt het economisch functioneren van Valkenburg versterkt; meer klanten en gasten, die vaker komen, langer verblijven en meer besteden. De opzet die in Valkenburg is gekozen, is bijzonder door zijn omvang en samenstelling. Detaillisten, horecabedrijven (van restaurant tot hotel) en bedrijven uit de vrijetijdseconomie trekken hierbij samen op.


”Wij als BIZ bestuur zijn er trots op, dat we met een kopgroep van ondernemers onze collega’s in Valkenburg hebben kunnen overtuigen, dat deze samenwerking de manier is om  Valkenburg nog beter op de kaart te zetten. Gezamenlijk investeren creëert een grotere slagkracht en bereik dan op individuele basis. We willen de gemeente bedanken voor de juiste ondersteuning tijdens dit proces van 1,5 jaar waarin de BIZ tot stand is gekomen. Tot de officiële invoeringsdatum op 1 januari 2020 roepen we ondernemers op, om zitting te nemen in de deelnemersraden om samen plannen te maken voor de toekomst van Valkenburg” aldus Aschwin Gulikers, voorzitter BIZ Valkenburg. 


Van het totale budget van 200 duizend euro gaat 80 duizend euro naar marketing en promotie, 20 duizend euro naar sfeer en beleving, 40 duizend euro naar organisatie en communicatie waarvoor onder andere een citycoach wordt betaald die de samenwerking tussen ondernemers moet verbeteren.  

Gemeente als partner


Naast een goede samenwerking is budget nodig om zaken te realiseren. De invoering van een BIZ is hiervoor een goed instrument. Alle bijdrageplichtigen in het aangewezen gebied betalen mee. De bijdrage is gekoppeld aan de WOZ-waarde en de gemeente heeft voor de detailhandel, horeca en dagattracties en logiesverstrekkers eigen categorien gemaakt. De laagste bijdrage is 250 euro, de hoogste 2.500 euro. De BIZ bijdrage wordt door de gemeente (via de BSGW) geïnd. De opbrengst van deze heffing wordt door de gemeente in de vorm van een BIZ-subsidie uitgekeerd aan de BIZ-Stichting. 


De BIZ-stichting stelt - samen met de ondernemers - zelf jaarlijks een activiteitenplan op, voor besteding van deze middelen. Bij de invulling van deze activiteiten is de gemeente een belangrijke partner. Claudia Bisschops, wethouder Economie en Toerisme, is enthousiast over de invoering van de BIZ: "Ondernemers in het centrum van Valkenburg zijn doordrongen hoe belangrijk de invoering van een BIZ is. Ik kijk er naar uit om hier samen met de ondernemers mee aan de slag te gaan”.


Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, biz, Limburg

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/11/19
Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
13/11/19
Sponsor voor Invictus Games Den Haag
Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
13/11/19
Veranderingen in winterzonbestemmingen
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reiz...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 no...
12/11/19
Exclusief voor leden
Landal mag huisjes verhuren op Markerwadden en verdient er niets aan
Landal GreenParks gaat de vier eilandhuisjes op de Markerwadden verhuren. Vanaf het voorjaar van 2020 kunnen gasten dan op de nieuwe eilandengroep van Natuurmonumenten in het Markermeer blijven slapen. Landal verdient niets aan de verhuur, de opbrengsten vloeien geheel terug naar de natuur.
12/11/19
Exclusief voor leden
Driekwart van de vakantieparken heeft website niet op orde
Websites van bedrijven in de Nederlandse verblijfsrecreatie zijn niet goed beveiligd. Driekwart beschikt niet over een SSL-certificaat en heeft ook geen responsive site waardoor deze niet goed op alle devices worden weergegeven.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk