Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Food is toeristische kans voor de regio

Heb jij de meningen en data scherp?

Food is toeristische kans voor de regio
Kees van der Most:
Think global act local is een aloude managementwijsheid. Als het gaat om het thema food als kans voor toeristische ontwikkeling in regio’s, sluit de uitspraak perfect aan. Niet voor niets omarmde afgelopen week Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het toerisme nog eens extra. Maar heb je als regio de data en het sentiment over food op een rij? Onderzoeker Kees van de Most weet daar alles over. Hij hield onderzoek over de kansen van food voor toeristische regio’s en dat laat hij zien bij Vakdag Zet je regio op de kaart.

Van routes tot foodfestival

Kees van der Most van Trends & Tourism: "De belangstelling voor eten en drinken neemt toe. Dat zien we ook tijdens vakanties en dagjes uit. Food tourism wordt populairder. Daarbij gaat het om een brede range van belevingen. Variërend van uit eten in een restaurant met streekgerechten, het volgen van culinaire routes tot het bezoeken van een foodfestival. Voor toeristen en recreanten vormen activiteiten rond food een aantrekkelijke manier om een regio (beter) te leren kennen.” 

In de presentatie tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart worden enkele uitkomsten gepresenteerd uit het eerste nationale food tourism onderzoek. Tevens zal ingegaan worden op hoe regio’s (nog) beter op dit thema kunnen inspelen.

Rijke tradities food en toerisme

De locatie van Zet je regio op de kaar is Gasterij De Schildhoeve. Regio’s zoals de Achterhoek, Drenthe, Friesland kennen allemaal rijke tradities in de samenwerking van food en toerisme. Daarom is het net spannend om hier Kees van der Most te horen over de meningen en de feiten achter kansen voor food en toerisme.



Trefwoorden: food, regio, toerisme, kans, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...