Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-10-2019

Actieagenda op Toerismetop

Actiepunten uit Perspectief 2030

Actieagenda op Toerismetop
Foto: Toerismetop 2019. Fotograaf Bart van der Putten
In Zeeland is de Toerismetop gaande. Belangrijkste punt, de eerste actieagenda wordt gelanceerd na het beleidsplan Perspectief 2030 dat vorig jaar in de aanloop naar de eerste Toerismetop werd gemaakt. Mona Keijzer mocht de actieagenda onthullen. Keijzer ging niet in op de kritiek van het Rli advies een maand geleden dat de overheid weinig doet aan beleid, versterken van kennis en het anticiperen op toeristische ontwikkelingen.

Groeien maar dan met een duidelijke richting

Jaarlijks brengen bijna 19 miljoen buitenlandse toeristen een bezoek aan ons land. Verwacht wordt dat dit aantal groeit naar 29 miljoen in 2030. Samen met de groei van het binnenlands toerisme biedt dit grote kansen voor steden en regio’s, maar zorgt dit tegelijkertijd op sommige plekken voor knelpunten. Om richting te geven aan de toeristische groei is afgelopen jaar tijdens de eerste Toerisme Top Perspectief 2030 gelanceerd met als doel tot een gezamenlijke aanpak te komen, zodat zoveel mogelijk steden en regio's kunnen profiteren van het groeiende toerisme. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC en initiatiefnemer Perspectief 2030: "Met het lanceren van deze Actieagenda wordt een concrete vervolgstap gezet op Perspectief 2030, daar draagt NBTC graag aan bij.”

Betere data en inzichten over toeristisch Nederland
Eén van de concrete acties van Rijk, provincies en NBTC is een samenwerking met uiteenlopende belanghebbenden die leidt tot verbeterde data en inzichten in toerisme, de zogenoemde Landelijke Data Alliantie. Dit is een open netwerk van partijen die belang hebben bij betere data en inzichten over toeristisch Nederland en op dit onderwerp willen samenwerken. Onder meer CELTH zorgt voor veel voeding van data via onderzoeken. Samen met onder andere provincies, kennisinstellingen en marketingorganisaties werkt NBTC samen aan eenduidige data en inzichten zodat gericht gestuurd kan worden op toeristische groei.

Landelijke en regionale thema’s

In de actieagenda staan landelijke en regionale thema’s benoemd waar regionaal of bovenregionaal op wordt samengewerkt. Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): "Ik ben erg blij dat provincies samen met mij de stap naar een actieagenda hebben gezet. Tijdens de Toerisme Top heb ik aangekondigd dat de Landelijke Data Alliantie het eerste nieuwe project is waar EZK en provincies hun schouders onder gaan zetten. Nu is het zaak om de inhoud van deze agenda verder te verstevigen en daarom nodig ik andere partijen dan ook van harte uit hierbij aan te sluiten.”

"Er moet vooral veel op lokaal niveau gebeuren," voegde Mona Keijzer na haar speech toe. "Op provinciaal niveau hebben we de koppen bij elkaar gestoken en dat helpt. De Toerismetop wordt een jaarlijks fenomeen waarbij we ieder jaar weer een stap maken."

Klik hier om de Actieagenda Perspectief 2030 te downloaden.

Zet je regio op de kaart dinsdag 5 november

Wil je praktijkervaringen en -oplossingen voor ondernemers en beleidsmakers horen voor regionale ontwikkelingen? Kom naar Vakdag Zet je regio op de kaart!


Topics:Beleid
Trefwoorden: actieagenda, perspectief 2030, toerismetop, Keijzer

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...