Geplaatst op: 24-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Zeventig hospitality experts samen op de Hospitalitydag 2019

Zeventig hospitality experts samen op de Hospitalitydag 2019
Foto: VVV Nederland, Rafael

"Waarom moeilijk doen als het samen kan.” Met dit Loesje-citaat sloot Wendy Sieger Kintzen de Hospitalitydag 2019 van Kennisnetwerk Destinatie Nederland af. Een dag waar meer dan 70 gastvrijheidsexperts van VVV- en destinatie marketing organisaties in Utrecht bij elkaar waren om met elkaar kennis uit te wisselen en nieuwe ideeën op te doen over gastvrijheid. De dag had ook nog een officieel tintje door de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst tussen IVN en VVV. 

Samenwerking tussen IVN en VVV getekend


Aan het einde van de dag tekenden Jelle de Jong van IVN en Kees van Wijk namens Kennisnetwerk Destinatie Nederland een samenwerkingsovereenkomst waarbij beide partijen samen met VVV organisaties in het land door middel van het programma "Gastheer van het Landschap” ernaar streven de recreant de lokale natuur optimaal te laten beleven. Dit in aanloop naar het toeristisch themajaar "Ode aan het Landschap”, dat in 2021 plaatsvindt.



Keynote: Customer Experience Journey


Keynote spreker Jan Huizing, research fellow aan de hotelschool The Hague opende de dag met een inspirerend mini college over de Customer Experience Journey en de waardecreatie vanuit gastvrijheid. Daar haakten de dames van Hartendieven tijdens de plenaire inspiratiesessie op in: hoe steel je nou de harten van je bezoeker en zorg je voor een ‘wow’ moment? In een interactieve sessie dachten de deelnemers na over wat gastvrijheid is en welke belemmeringen er voor gastvrijheid zijn.

Gastvrijheid is een essentieel en onlosmakelijk deel van bestemmingsontwikkeling en marketing. Vanuit dit startpunt waren er gedurende de dag inspiratie- en kennissessies rondom de verschillende aspecten van gastvrijheid.

Inspiratiesessie: MKB-Toegankelijk


Een sessie over het bevorderen van de toegankelijkheid werd gegeven door Iris Schuitemaker en Bregje Brekelmans van MKB Nederland. In deze sessie werden praktische tips gegeven over hoe je jouw locatie, maar ook je website toegankelijk(er) kan maken, en hoe je lokale partners/ondernemers hierin kunt helpen en stimuleren.

Inspiratiesessie "VVV on the road: Gastvrijheid op de juiste tijd en plaats”


De bezoeker en bewoner bereiken op het juiste moment en op de juiste plaats stond centraal in de inspiratiesessie gegeven door Silvia Verkroost van Eindhoven247 en Vivian Froon van Utrecht Marketing. Silvia Verkroost vertelde  hoe city hospitality als strategisch middel ingezet kan worden binnen city marketing en waarin de fysieke beleving, atmosfeer en gastvrij gedrag bepalend zijn. Vivian Froon gaf vervolgens een presentatie over de totstandkoming tot -en de in’s en outs van de mobiele VVV informatiebalie op Utrecht Centraal.



Inspiratiesessie "Winkelactivatie en het vermarkten van je locatie”


Tijdens de workshop van Wendy Sieger- Kintzen werd de activatie en vermarkting van de VVV behandeld. In deze workshop zijn de deelnemers aan de slag gegaan met praktische tips en tricks hoe je de VVV kan vermarkten en kan zorgen voor activatie naar de winkel.

Inspiratiesessie "Verzamelen en interpreteren van bezoekersgegevens”


Verzamelen van data & inzichten in de bezoeker op locatie was ook één van de onderwerpen die werd aangedaan op de Hospitalitydag 2019. De bezoekersaantallen van de VVV vestigingen in 2018 werden gepresenteerd door Daniëlle van Eenennaam. In haar presentatie gaf zij ook een aantal tips met betrekking tot het verhogen van bezoekersaantallen. Miquel Imlabla en Joris Geerards van VeldMark haakten hier vervolgens op in en presenteerden hun verhaal over hoe je je bezoeker kan leren kennen door middel van dataverzameling en vertelden wat showcases. Ook gaven zij praktische tips mee over hoe je vandaag nog kan beginnen met het verzamelen van data van je bezoeker.

Inspiratiesessie "Samenwerken aan gastvrijheid in de natuur”


Gastvrijheid in de natuur stond centraal tijdens de interactieve inspiratiesessie van IVN. Hierin vertelde Stefanie Boomsma over de activiteiten van IVN, waaronder het programma "Gastheer van het Landschap”. Ook dachten de VVV- en destinatie marketing organisaties samen met IVN na over hoe zij elkaar kunnen versterken.

Ontmoeten en verbinden


Gedurende de dag was er veel gelegenheid om collega’s te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en kennis te delen. Gezien de reacties was het een succesvolle dag waar veel ideeën en tips werden meegenomen waar deelnemers binnen hun eigen organisatie direct mee aan de slag kunnen.





Link: https://www.vvvnederland.nl/vvv-en-destinatiemarketing/
Trefwoorden: vvv, marketing, destinatie marketing, regiomarketing, citymarketing, kennisnetwerken

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...