Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Steeds drukker op Nederlandse camperplaatsen

Steeds drukker op Nederlandse camperplaatsen
Afbeelding van Koun G via Pixabay

Het wordt steeds drukker op Nederlandse camperplaatsen. Dat valt de meerderheid van de Nederlandse camperbezitters op die vinden dat er meer camperplaatsen moeten komen. Dat blijkt uit een poll op de website van de NKC, Europa’s grootste camperclub. Nederland telt op dit moment ruim 1.700 camperplaatsen.


Maar liefst 64 procent van de respondenten merkt dat het steeds drukker wordt op Nederlandse camperplaatsen. Met name Zeeland, Limburg en Gelderland worden genoemd als extra drukke provincies voor camperaars. Bijna 40 procent geeft aan wel eens voor een volle camperplaats gestaan te hebben, waardoor ze een andere overnachtingsplaats moesten zoeken.

Omrijden voor plekje


Van de camperaars die voor een volle camperplaats staan, gaat de helft naar een camping in de buurt. Voor 35 procent is de voorkeur voor een camperplaats bepalend, ook al ligt de camperplaats verder weg dan de camping. Ze rijden dus liever extra kilometers dan op een camping hun camper voor de nacht te parkeren. Bijna alle camperaars (90 procent) zijn dan ook van mening dat er meer camperplaatsen bij moeten komen in Nederland.

Forse groei in campers en camperplaatsen


Het aanbod aan camperplaatsen in Nederland is de afgelopen jaren flink gegroeid. In 2011 waren er 628, dit jaar zijn er ruim 1.700, zo blijkt uit cijfers van de NKC.


Het aantal campers in Nederland neemt ook toe. Begin 2019 waren er ruim 118.000 geregistreerde exemplaren in Nederland, sinds 2010 is het aantal daarmee gegroeid met ruim 80 procent. Dit is een Europese trend, alleen al in Duitsland werden er in 2018 voor het zevende jaar op rij meer campers verkocht.


De NKC zet zich al jaren actief in voor het ontwikkelen van nieuwe camperplaatsen in samenwerking met recreatieondernemers, gemeenten en andere betrokken instanties in Nederland. De poll werd ingevuld op de website van NKC (www.nkc.nl) en Campercontact (www.campercontact.com) door 2.637 respondenten.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerauto, kamperen

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.