Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Omzetgroei horeca zwakt af

Omzetgroei horeca zwakt af
Photo by Dan Gold on Unsplash

De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. De bestedingen van buitenlandse toeristen leveren een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei en brengen een toenemende vraag naar hotelkamers met zich mee. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in haar nieuwe Vooruitzicht Horeca.


De bestedingen van binnenlandse en buitenlandse gasten nemen in 2019 in 2020 verder toe, maar de groei is minder sterk dan in voorgaande jaren. Terwijl de koek groter wordt, zorgt verdere groei van het aantal horecagelegenheden ondertussen voor toenemende concurrentie. De groei houdt aan omdat meer mensen werken en consumenten daardoor meer te besteden hebben, meer buitenlandse toeristen naar Nederland komen en de zakelijke markt verbetert.

Omzetgroei doet een stapje terug


Sinds het begin van 2019 vertraagt de groei van de horeca-omzet. Prijsstijgingen en het tekort aan personeel remmen de groei. Vanwege de btw-verhoging groeien de consumentenprijzen in de horeca dit jaar met 4% sterker dan normaal. Richting 2020 blijft er vanwege de positieve vooruitzichten voor de consumentenbestedingen en de groei van het buitenlandse toerisme naar verwachting ruimte voor lichte omzetgroei. Belangrijke drijfveren voor het inkomend toerisme zijn de stijgende welvaart in onze buurlanden in combinatie met bevolkings- en welvaartsgroei buiten Europa en betere internationale (vlieg)verbindingen. Een omslag in het economische sentiment in het geval van een chaotische brexit vormt echter wel een risico. "De gevolgen van een brexit kunnen op twee manieren doorwerken op de horeca”, stelt Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca. "Ten eerste zijn Britten de op twee na grootste groep buitenlandse toeristen in ons land. Ten tweede kan een brexit ook het consumentenvertrouwen in Nederland schaden.”


Omzetgroei Nederlandse horeca


Steeds meer aanbod


De omzetgroei gaat hand in hand met een toename van het aantal horecagelegenheden. In binnensteden en winkelcentra komt horeca regelmatig in de plaats van winkels en ook het aanbod rondom vervoersknooppunten stijgt. Per 10.000 Nederlanders zijn er in 2019 ruim 25 horecagelegenheden, dat is 7 procent meer dan in 2009. Zeeland heeft van alle provincies het grootste aanbod per inwoner. De sterkste groei vindt plaats in de provincies in de Randstad. In deze provincies neemt zowel de vraag van de groeiende eigen bevolking als de vraag van dagjesmensen en buitenlandse toeristen sterk toe.

Aantal hotelkamers zit nog stevig in de lift, vooral in Amsterdam


Ook ING ziet dat de hotellerie meer en meer op buitenlandse gasten draait. In 2019 komen er bijna 20 miljoen toeristen naar Nederland wat een verdubbeling is ten opzichte van tien jaar geleden. Het aantal hotelkamers groeit dan ook sterk en van alle hotelkamers staat een steeds groter deel in Amsterdam. In 2018 werd ruim de helft van alle nieuwe hotelkamers in Amsterdam gerealiseerd. Mede vanwege de geplande opening van meerdere grote hotels rondom de Zuidas en in Amsterdam-Noord bouwt de stad zijn dominante positie op de hotelmarkt de komende jaren verder uit. "In de eerste helft van 2019 verbleven er ruim 9,5 miljoen toeristen in Nederland, dat is wederom een record. Het aantal hotelgasten uit Azië en de Verenigde Staten steeg met meer dan 10 procent en juist voor hen is Amsterdam een grote trekpleister” aldus Thijs Geijer.



Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook/horeca.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurant, omzet, prognoses

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.