Geplaatst op: 13-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Omzetgroei horeca zwakt af

Omzetgroei horeca zwakt af
Photo by Dan Gold on Unsplash

De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. De bestedingen van buitenlandse toeristen leveren een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei en brengen een toenemende vraag naar hotelkamers met zich mee. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in haar nieuwe Vooruitzicht Horeca.


De bestedingen van binnenlandse en buitenlandse gasten nemen in 2019 in 2020 verder toe, maar de groei is minder sterk dan in voorgaande jaren. Terwijl de koek groter wordt, zorgt verdere groei van het aantal horecagelegenheden ondertussen voor toenemende concurrentie. De groei houdt aan omdat meer mensen werken en consumenten daardoor meer te besteden hebben, meer buitenlandse toeristen naar Nederland komen en de zakelijke markt verbetert.

Omzetgroei doet een stapje terug


Sinds het begin van 2019 vertraagt de groei van de horeca-omzet. Prijsstijgingen en het tekort aan personeel remmen de groei. Vanwege de btw-verhoging groeien de consumentenprijzen in de horeca dit jaar met 4% sterker dan normaal. Richting 2020 blijft er vanwege de positieve vooruitzichten voor de consumentenbestedingen en de groei van het buitenlandse toerisme naar verwachting ruimte voor lichte omzetgroei. Belangrijke drijfveren voor het inkomend toerisme zijn de stijgende welvaart in onze buurlanden in combinatie met bevolkings- en welvaartsgroei buiten Europa en betere internationale (vlieg)verbindingen. Een omslag in het economische sentiment in het geval van een chaotische brexit vormt echter wel een risico. "De gevolgen van een brexit kunnen op twee manieren doorwerken op de horeca”, stelt Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca. "Ten eerste zijn Britten de op twee na grootste groep buitenlandse toeristen in ons land. Ten tweede kan een brexit ook het consumentenvertrouwen in Nederland schaden.”


Omzetgroei Nederlandse horeca


Steeds meer aanbod


De omzetgroei gaat hand in hand met een toename van het aantal horecagelegenheden. In binnensteden en winkelcentra komt horeca regelmatig in de plaats van winkels en ook het aanbod rondom vervoersknooppunten stijgt. Per 10.000 Nederlanders zijn er in 2019 ruim 25 horecagelegenheden, dat is 7 procent meer dan in 2009. Zeeland heeft van alle provincies het grootste aanbod per inwoner. De sterkste groei vindt plaats in de provincies in de Randstad. In deze provincies neemt zowel de vraag van de groeiende eigen bevolking als de vraag van dagjesmensen en buitenlandse toeristen sterk toe.

Aantal hotelkamers zit nog stevig in de lift, vooral in Amsterdam


Ook ING ziet dat de hotellerie meer en meer op buitenlandse gasten draait. In 2019 komen er bijna 20 miljoen toeristen naar Nederland wat een verdubbeling is ten opzichte van tien jaar geleden. Het aantal hotelkamers groeit dan ook sterk en van alle hotelkamers staat een steeds groter deel in Amsterdam. In 2018 werd ruim de helft van alle nieuwe hotelkamers in Amsterdam gerealiseerd. Mede vanwege de geplande opening van meerdere grote hotels rondom de Zuidas en in Amsterdam-Noord bouwt de stad zijn dominante positie op de hotelmarkt de komende jaren verder uit. "In de eerste helft van 2019 verbleven er ruim 9,5 miljoen toeristen in Nederland, dat is wederom een record. Het aantal hotelgasten uit Azië en de Verenigde Staten steeg met meer dan 10 procent en juist voor hen is Amsterdam een grote trekpleister” aldus Thijs Geijer.



Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook/horeca.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurant, omzet, prognoses

||| Blogs |||

14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/19
150 duizend nachten via deelplatform campers geboekt
Het delen van je camper is erg populair. Het deelplatform voor campers, Goboony, heeft deze week haar 150.000ste nacht geboekt.
15/11/19
 Corendon introduceert als eerste Nederlandse airline: cashless vliegen
Corendon Dutch Airlines vliegt vanaf nu al haar vluchten cashless. Corendon accepteert pin, creditca...
15/11/19
Marco van de Kreeke stopt als directeur Groningen Airport Eelde
Marco van de Kreeke stopt als directeur van Groningen Airport Eelde. Dit zijn hij, de Raad van Commi...
14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
14/11/19
Gedragscode voor zonneparken
Nederland heeft een gedragscode voor zonneparken.
13/11/19
Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
13/11/19
Sponsor voor Invictus Games Den Haag
Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk