Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Omzetgroei horeca zwakt af

Omzetgroei horeca zwakt af
Photo by Dan Gold on Unsplash

De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. De bestedingen van buitenlandse toeristen leveren een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei en brengen een toenemende vraag naar hotelkamers met zich mee. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in haar nieuwe Vooruitzicht Horeca.


De bestedingen van binnenlandse en buitenlandse gasten nemen in 2019 in 2020 verder toe, maar de groei is minder sterk dan in voorgaande jaren. Terwijl de koek groter wordt, zorgt verdere groei van het aantal horecagelegenheden ondertussen voor toenemende concurrentie. De groei houdt aan omdat meer mensen werken en consumenten daardoor meer te besteden hebben, meer buitenlandse toeristen naar Nederland komen en de zakelijke markt verbetert.

Omzetgroei doet een stapje terug


Sinds het begin van 2019 vertraagt de groei van de horeca-omzet. Prijsstijgingen en het tekort aan personeel remmen de groei. Vanwege de btw-verhoging groeien de consumentenprijzen in de horeca dit jaar met 4% sterker dan normaal. Richting 2020 blijft er vanwege de positieve vooruitzichten voor de consumentenbestedingen en de groei van het buitenlandse toerisme naar verwachting ruimte voor lichte omzetgroei. Belangrijke drijfveren voor het inkomend toerisme zijn de stijgende welvaart in onze buurlanden in combinatie met bevolkings- en welvaartsgroei buiten Europa en betere internationale (vlieg)verbindingen. Een omslag in het economische sentiment in het geval van een chaotische brexit vormt echter wel een risico. "De gevolgen van een brexit kunnen op twee manieren doorwerken op de horeca”, stelt Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca. "Ten eerste zijn Britten de op twee na grootste groep buitenlandse toeristen in ons land. Ten tweede kan een brexit ook het consumentenvertrouwen in Nederland schaden.”


Omzetgroei Nederlandse horeca


Steeds meer aanbod


De omzetgroei gaat hand in hand met een toename van het aantal horecagelegenheden. In binnensteden en winkelcentra komt horeca regelmatig in de plaats van winkels en ook het aanbod rondom vervoersknooppunten stijgt. Per 10.000 Nederlanders zijn er in 2019 ruim 25 horecagelegenheden, dat is 7 procent meer dan in 2009. Zeeland heeft van alle provincies het grootste aanbod per inwoner. De sterkste groei vindt plaats in de provincies in de Randstad. In deze provincies neemt zowel de vraag van de groeiende eigen bevolking als de vraag van dagjesmensen en buitenlandse toeristen sterk toe.

Aantal hotelkamers zit nog stevig in de lift, vooral in Amsterdam


Ook ING ziet dat de hotellerie meer en meer op buitenlandse gasten draait. In 2019 komen er bijna 20 miljoen toeristen naar Nederland wat een verdubbeling is ten opzichte van tien jaar geleden. Het aantal hotelkamers groeit dan ook sterk en van alle hotelkamers staat een steeds groter deel in Amsterdam. In 2018 werd ruim de helft van alle nieuwe hotelkamers in Amsterdam gerealiseerd. Mede vanwege de geplande opening van meerdere grote hotels rondom de Zuidas en in Amsterdam-Noord bouwt de stad zijn dominante positie op de hotelmarkt de komende jaren verder uit. "In de eerste helft van 2019 verbleven er ruim 9,5 miljoen toeristen in Nederland, dat is wederom een record. Het aantal hotelgasten uit Azië en de Verenigde Staten steeg met meer dan 10 procent en juist voor hen is Amsterdam een grote trekpleister” aldus Thijs Geijer.



Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook/horeca.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurant, omzet, prognoses

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...