Geplaatst op: 11-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Extra investering in onderzoek en kennis moet leiden tot duurzame toeristische ontwikkeling

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Het Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) investeert een extra miljoen euro in de ontwikkeling van een Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie. Deze Agenda moet leiden tot de ontwikkelingen van kennis, methodieken en praktische tools om bestemmingen te helpen bij een bewuste duurzame ontwikkeling. Hiermee zet CELTH een nieuwe stap om een extra impuls te geven aan de kennisinfrastructuur rond toerisme in Nederland.


CELTH is een samenwerking van Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en de kenniscentra European Tourism Futures Institute (ETFI) en Kenniscentrum Kusttoerisme (KCKT).


Met deze nieuwe stap, speelt CELTH in op het advies van de Raad voor leefomgeving en infrastructuur (Rli) Waardevol Toerisme. De raad adviseert het Rijk om extra te investeren in een kennisinfrastructuur voor toerisme.

Investering in kennisinfrastructuur is nodig


Menno Stokman, directeur CELTH: "De urgenties in de gastvrijheidssector vereisen meer kennis en onderzoek. We hebben netwerken nodig van partners die werken aan duurzaam bestemmingsbeheer en een duurzame sector. Een sector met toenemende sociale, ecologische en economische doelen. Door extra te investeren geven we een impuls aan de ontwikkeling van kennis, methodieken en praktische tools, visie en strategie om bestemmingen en de industrie in staat te stellen verantwoordelijkheid te nemen voor keuzes die leiden tot duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen. Met deze essentiële eerste stap creëert CELTH momentum en doet zij een handreiking richting de Rijksoverheid en kennisinstellingen om in gezamenlijkheid voor de noodzakelijke verdere versnelling te zorgen.”

Netwerkstructuur en samenwerking vereist


Dr. Stefan Hartman, programmadirecteur ETFI bij NHL Stenden Hogeschool en namens CELTH actief in de ontwikkeling van het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie: "CELTH deelt de opvatting van de Rli en doet een extra investering in de kennisinfrastructuur. Het is cruciaal voor bestemmingen om proactief de ontwikkelruimte voor toerisme te bepalen en kaders te stellen die enerzijds robuust zijn, zodat kwaliteiten niet verloren gaan. En anderzijds kaders die flexibel zijn, zodat ondernemers kansen zien om rendabele initiatieven te ontplooien die waarde toevoegen aan de bestemming.”

Bestemmingen en industrie methodieken en tools aanreiken


Dr. Ko Koens, senior lecturer en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences: "Met de Agenda willen we komen tot de ontwikkeling van methodieken en tools om bestemmingen en industrie te faciliteren bij het maken van bewuste keuzes voor een duurzame ontwikkeling. Hierbij is het essentieel dat we ons niet beperken tot de toeristische industrie, maar juist ook de samenwerking zoeken met belanghebbenden van buiten het toerisme.”


Menno Stokman vult aan: "We richten ons daarbij ook op de rol van de ondernemer, waarin we mogelijkheden voor verduurzaming onderzoeken, hoe de overheid deze verduurzaming kan aanjagen en wat de impact is op het financiering- en exploitatiemodel van marktpartijen”, aldus Menno Stokman. "Het gaat om het balanceren van de sociale, ecologische en economische impact en het realiseren van kwalitatieve belevingen voor inwoners en gasten, kwaliteit van leven en kwaliteit van werk. En de randvoorwaarden die nodig zijn om deze kwaliteiten op bestemmingsniveau te realiseren. Denk aan data en technologie, infrastructuur en governance.”

Link: https://www.celth.nl/nl
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Celt, onderzoek, kennis, kennisontwikkeling, tools
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/19
Exclusief voor leden
Omzetgroei horeca zwakt af
De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. Problematisch is dat het aanbod nog steeds groeit en de koek dus met meer bedrijven moet worden gedeeld.
13/09/19
Exclusief voor leden
Meer festivals trekken minder bezoekers
Nederland telt steeds meer festivals die minder bezoekers moeten verdelen. Wat is er in de markt aan de hand?
13/09/19
Exclusief voor leden
Rotterdam Pride maakt eerste crowdsourcing pride vlag ter wereld
Tijdens de Pride week van 22 t/m 29 september met het thema House of Colours, bouwt Rotterdam Pride ...
13/09/19
Museumjaarkaart en CJP veranderen voorwaarden stilzwijgend verlengen abonnement
Museumkaart en CJP hebben hun werkwijze aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) he...
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
12/09/19
Exclusief voor leden
TUI kiest exclusief voor trein naar Parijs
In het najaar van 2020 ruilt TUI vliegreizen naar Parijs in voor treinreizen. Wie dan een pakketreis naar Parijs bij TUI boekt, kan alleen nog maar met de trein reizen. TUI wil hiermee een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
12/09/19
Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe
In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.
12/09/19
Echte inkomens stijgen nauwelijks
Voor onze branche toch wel zorgelijk dat de koopkracht van Nederlanders in 2018 met slechts 0,3 procent is gestegen. De laagste groei sinds 2013. Dit ondanks de economische hoogtijdagen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk