Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Creatieve producten voor touringcars door studenten

Creatieve producten voor touringcars door studenten

De opleiding toerisme en recreatiemanagement van Hogeschool VIVES campus Brugge en opleiding Thomas More hebben opnieuw goed gescoord tijdens de jaarlijkse wedstrijd ‘Creëer uw eigen autocarreis’ van BAVV & Busworld. VIVES won de prijs in 2017 en 2018. Dit jaar namen enkel VIVES en Thomas More deel, en studenten van beide hogescholen vielen in de prijzen. De branchevereniging vindt het belangrijk dat studenten goed op de hoogte zijn van de kansen voor touringcars.


BAAV is de Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers van Vlaanderen en organiseert Busworld, ’s werelds grootste professionele beurs voor autocar- en autobusconstructeurs en hun toeleveranciers. Het systeem stak dit jaar anders in elkaar: elk groepje studenten kreeg de keuze uit een lijst projecten die door autocarondernemers zelf werden aangeleverd. Zij werkten voor hun gekozen autocarondernemer het voorgestelde project uit. Daarbij kregen zij alleen bestemming, doelgroep en richtprijs op, al de rest hebben ze zelf ingevuld.


Uit beide hogescholen werd er een winnaar gekozen die een prijs krijgt van 1000 euro om te besteden bij hun eigen autocarist, om deel te nemen aan een bestaande reis of om zelf een autocar mee af te huren. Vier studenten van VIVES vielen in de prijzen. Op de foto zie je Jay Vandenbussche, Manon Vandenbriele en Ella Standaert. Ze werkten een reis uit naar de Périgord. "De voornaamste redenen voor de keuze van dit groepje zijn: zeer mooi uitgewerkt en gevarieerd programma, een aantrekkelijke prijs, creatief gebruik van de autocar, mooi uitgewerkte marketing. Bert Patteeuw van Reizen Patteeuw overweegt ook zeker om deze op te nemen in zijn brochure”, aldus de jury van BAAV.


Jay Vandenbussche van VIVES: "De wedstrijd zelf vind ik persoonlijk een goed initiatief en de prijs die beloofd wordt, is een goede motivatie om de opdracht nog beter uit te voeren. Wijzelf hadden niet verwacht dat we zouden winnen en zijn dus heel erg verrast. Natuurlijk voelt het ook wel als een eer aan dat je groep gekozen wordt als de beste uitgewerkte groepsreis.” Ella Standaert: "Na al dat zwoegen en zweten en al het werk dat we erin hebben gestopt is het natuurlijk leuk om daar erkenning voor te krijgen.”

Comer Con Gusto

De winnaar voor Thomas More is het groepje dat Comer Con Gusto heeft uitgewerkt. De argumentatie van de jury: "Aantrekkelijke prijs, doen beroep op een gespecialiseerde reisleider, leuke combinatie Frankrijk – Spanje, gevarieerd programma en veel keuzemogelijkheden, goed uitgewerkte marketing. Hilde van Viamundi zal deze reis eventueel opnemen in haar brochure.”


Inge Serruys, opleidingshoofd van VIVES: "Wij houden eraan om de specifieke eigenheden en uitzonderlijke mogelijkheden van autocarreizen met nadruk in ons lessenpakket op te nemen. Ook de concrete samenwerking met het werkveld is een absolute meerwaarde. Dit project geeft hiervoor zeer concrete praktijkervaring. We zijn zeer trots op de mooie resultaten van onze studenten.”


Jan Deman, secretaris van BAAV: "Wij vinden het zeer belangrijk dat het autocarproduct bij studenten toerisme en recreatie goed gekend is. Zij zullen in de toekomst mee de verkoop van autocarreizen realiseren, en hiervoor is een grondige kennis van het product de beste garantie. Daarenboven zijn de ideeën van deze jonge mensen en de samenwerking met de betrokken partijen inspirerend voor de bedrijven van onze sector.”

Trefwoorden: bus, autocar, opleiding, productontwikkeling

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...