Geplaatst op: 23-07-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Watersnoodmuseum ontwikkelt interactief programma voor jeugd

Watersnoodmuseum ontwikkelt interactief programma voor jeugd

Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een leerzaam en interactief Jeugdwatersnoodmuseum opgezet. In de speciale jeugdroute door het museum ontdekken kinderen van 8 tot 12 jaar de waargebeurde verhalen over de Watersnoodramp van 1953 aan de hand van ooggetuigen Koos en Mina. Kinderen maken een stap terug in de tijd en leren met schriftjes, opdrachten en games alles over de geschiedenis van de watersnood en wat er nu wordt gedaan om water tegen te houden. En ze ontdekken de kracht van het water.


Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een leerzaam en interactief Jeugdwatersnoodmuseum opgezet. In de speciale jeugdroute door het museum ontdekken kinderen van 8 tot 12 jaar de waargebeurde verhalen over de Watersnoodramp van 1953 aan de hand van ooggetuigen Koos en Mina. 


Interactieve kinderroute

Tijdens de route maken kinderen een stap terug in de tijd en leren met schriftjes, opdrachten en games alles over de geschiedenis van de watersnood en wat er nu wordt gedaan om water tegen te houden. En ze ontdekken de kracht van het water. Het Jeugdwatersnoodmuseum heeft een interactieve kinderroute door het museum. Koos en Mina zijn twee ooggetuigen die tijdens de ramp 5 en 12 jaar oud waren. Ze nemen de jonge bezoekers mee in hun verhaal die zo onderweg leren over de watersnoodramp.

Zelfstandig aan de slag

  

Een bezoek aan het Watersnoodmuseum is bij uitstek geschikt voor jongeren tussen 9 en 12 jaar als ze zelfstandig aan de slag willen gaan met de lees- en schrijfopdrachten. En daarnaast zijn het niet allemaal vrolijke ervaringen. Jongeren kunnen de jeugdroute volgen aan de hand van een schriftje in vijftiger jaren stijl. Dit schriftje bevat informatie over het ervaringsverhaal van Mina of Koos. Voor beide verhalen kunnen kinderen kiezen uit Nederlands, Duits, Frans of Engels.De watersnoodkinderen stellen zich voor en verspreid door het museum zijn allerlei locaties waar jonge bezoekers vragen mogen beantwoorden. Zo leren ze meer over de ervaringen van Koos en Mina en tegelijkertijd natuurlijk over de watersnood van 1953.



 
 
Link: https://watersnoodmuseum.nl/jeugd/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, kinderen, Zeeland

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...