Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat betekenen cultuur en media voor de Nederlandse economie?

Wat betekenen cultuur en media voor de Nederlandse economie?
Photo by Václav Pluha? on Unsplash

De bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) bedraagt 3,7 procent. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid. Huishoudens consumeren voor 14,1 miljard euro aan cultuur- en mediaproducten. Dit blijkt uit de eerste satellietrekening cultuur en media die het CBS op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft samengesteld voor het jaar 2015.


25,5 miljard euro aan toegevoegde waarde

De toegevoegde waarde uit de productie van cultuur- en mediaproducten in 2015 bedroeg 25,5 miljard euro en was daarmee goed voor 3,7 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De arbeidsinzet voor deze productie was 320 duizend arbeidsjaren, dat is 4,5 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland.



 

De toegevoegde waarde van toerisme is met 4,5 procent net iets groter waarbij ook het aandeel in de werkgelegenheid met 6,3 procent beduidend groter is.


De bijdrage van cultuur en media aan het bbp is hiermee iets kleiner dan die van de bouwnijverheid (4,1 procent) maar ruim tweemaal zo groot als die van landbouw, bosbouw en visserij (1,6 procent).

Huishoudens consumeren voor 14,1 miljard euro aan cultuur en media

  

Cultuur en media zijn voor veel mensen een belangrijke vrijetijdsbesteding. Denk bijvoorbeeld aan museum- en theaterbezoek, tv-kijken, muziek luisteren en het lezen van boeken. Een vijfde deel (21 procent) ofwel 14,1 miljard euro van de cultuur- en mediaproducten wordt dan ook geconsumeerd door huishoudens. De uitgaven aan cultuur- en mediaproducten in het domein audiovisueel zijn met 5,1 miljard euro ofwel 40 procent het grootst, gevolgd door letteren (boeken, kranten, tijdschriften e.d.) met 20 procent, podiumkunsten (16 procent) en erfgoed, waaronder musea (12 procent).



Reclame grootste domein binnen cultuur en media

  

Het totale aanbod van cultuur- en mediaproducten bedroeg 58,1 miljard euro in 2015. Hierbinnen is het aanbod van reclame met 17,4 miljard euro (30 procent) het grootste. Cultuur- en mediaproducten in het domein audiovisueel (radio, tv, film e.d.) komen met 14,2 miljard euro (24 procent) op de tweede plaats.


Van het totale aanbod aan cultuur- en mediaproducten kwam in 2015 ruwweg drie kwart (76 procent) uit binnenlandse productie en een kwart uit invoer. Die verhouding is vergelijkbaar met die in de gehele Nederlandse economie, waarvan 72 procent van alle beschikbare goederen en diensten bestond uit binnenlandse productie.

 
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2019/29/satellietrekening-cultuur-en-media-2015
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten, musea, erfgoed

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...