Geplaatst op: 10-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Met de demografische ontwikkelingen in het vizier zijn ouderen een groeiende doelgroep. Hoe kunnen Nederlandse dagattracties deze aantrekkelijke doelgroep aan zich binden? Startpagina zocht het uit en initieerde het onderzoek Uitjes 2019. Naast alle relavante informatie over deze doelgroep hebben de onderzoekers ook gevraagd naar de meest favoriete bekende reisgenoot.


Uitjes 2019 is een kwantitatief onderzoek onder 50-plussers  dateind juni 2019 online is uitgevoerd door Bureauvijftig in samenwerking Ruigrok NetPanel in opdracht van Startpagina.nl. Voor het onderzoek zijn 1.104 Nederlanders van vijftig jaar en ouder die wel eens een dagje uit gaan ondervraagd. De deelnemers zijn afkomstig uit het Nationale 50Plus Panel en NetPanel. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.


Belangrijkste keuzecriterium is niet het reisgezelschap of de weersomstandigheden maar de kosten. Ouderen noemen ‘redelijke prijzen’ massaal als belangrijkste ingrediënt voor een geslaagd dagje uit. Dat betekent niet dat ze geen geld uitgeven, per dag wordt door een meerderheid meer dan 25 euro uitgegeven en bezoeken ouderen graag de horeca. 

Hoogopgeleiden vaker op pad

  

Zo’n 40 procent van de Nederlandse vijftigplussers gaat eens of meerdere keren per maand een dagje uit. Wat daarbij opvalt, is dat hoogopgeleide ouderen veel vaker op stap zijn dan laagopgeleide ouderen. Zo gaat de helft (50 procent) van de hoogopgeleide vijftigplussers eens of meerdere keren per maand een dagje weg, terwijl dit onder laagopgeleiden slechts 31 procent is.

Meestal met partner op stap

  

Nederlandse ouderen gaan voornamelijk met hun partner op stap (58 procent), al is dit percentage onder tachtigjarigen een stuk lager (34 procent). Zij gaan, mogelijk door het wegvallen van een partner, vaker alleen of met kinderen weg. 

Redelijke prijzen belangrijk

  

Toch is dat reisgezelschap niet de belangrijkste succesfactor voor een uitje; dat zijn de prijzen. Een overgrote meerderheid van de 1.104 ondervraagden (60 procent) vindt ‘redelijke prijzen’ belangrijk voor een geslaagde dag. Mooi weer en reisgezelschap moeten het doen met 51 procent. De grootste groep ouderen (38 procent) spendeert tijdens een dagje uit tussen de 26 en 50 euro, al zit een aanzienlijke groep (29 procent) daar nog boven.


Dat prijzen belangrijk zijn wil overigens niet zeggen dat ouderen de hand angstvallig op de knip houden. Veruit de meeste vijftigplussers (68 procent) bezoeken bij voorkeur de horeca op locatie in plaats van dat ze, uit voornamelijk kostenoverwegingen, eten van huis meenemen – dat doet slechts 24 procent. Een etentje wordt dan ook door 56 procent gezien als de perfecte afsluiting van een dagje uit.

Ergernissen en favoriete reisgenoot

  

Afknappers tijdens uitjes zijn vooral viezigheid en onbeschoft gedrag. Ook ergeren ouderen zich aan drukte, hoge parkeerkosten en onvriendelijk personeel. Om die te ontlopen, bereiden ouderen hun dagjes uit goed voor. Daarbij varen ze voornamelijk op aanbevelingen van vrienden en familie (32 procent) en recensies in kranten en tijdschriften (29 procent). Reisprogramma’s zullen het ook goed doen, aangezien reisjournalist Floortje Dessing uit het onderzoek als meest gewilde reisgenoot naar voren komt. Met 14 procent eindigt zij boven aan de lijst van populairste BN’ers voor een dagje uit. André van Duin eindigt met 9 procent op de tweede plaats.

Link: https://www.startpagina.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, demografie, ouderen

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...