Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-07-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Zesde Kids Climate Conference bij Center Parcs

Zesde Kids Climate Conference bij Center Parcs

Duurzaamheid en kinderen zijn een mooie combinatie. Dat dachten ook Center Parcs het het Wereld Natuurfonds. Beide organisaties hosten van 20 tot en met 22 september 2019 voor de zesde keer de Kids Climate Conference en bundelen dit jaar voor het eerst de krachten met de gemeente Horst aan de Maas.


Tijdens de kinderklimaattop buigen ruim 150 geselecteerde Nederlandse en Belgische kinderen zich over belangrijke duurzaamheidsvraagstukken. In De Heere Peel - een natuurgebied in de gemeente Horst aan de Maas dat tussen de vakantieparken Limburgse Peel en Het Meerdal van Center Parcs ligt - bedenken zij tijdens workshops creatieve oplossingen die bijdragen aan een betere wereld. Dit jaar staat de Kids Climate Conference in het teken van een voedingsbodem voor een betere aarde.

Voortrekkersrol

  

Center Parcs geeft om mens en natuur en wil een voortrekkersrol vervullen op het gebied van duurzaamheid. Kinderen kunnen hieraan een waardevolle bijdrage leveren. De Kids Climate Conference begon zes jaar geleden als een klimaattop voor kinderen van 8 tot 14 jaar. Het succesvolle initiatief groeide al snel uit tot het grootste duurzaamheidsevent voor kinderen. De komende editie staat in het teken van de rol die de aarde kan vervullen als voedingsbodem voor goede ideeën.

Begeleid door professionals

  

"Tijdens inspirerende workshops, begeleid door professionals van innovatieve bedrijven, dagen we de kinderen uit om hun gedachten de vrije loop te laten en na te denken over hoe we samen kunnen komen tot een betere eerlijke aarde, met een goed leefklimaat voor alles wat leeft”, zegt Erwin Dezeure, CSR directeur van Center Parcs. "De Kids Climate Conference is een ideaal podium voor kinderen om mee te praten over een thema dat juist voor hun generatie zo belangrijk is. Elk jaar leidt dat tot ontzettend veel creatieve ideeën en ik ben erg benieuwd welke oplossingen de kinderen dit jaar bedenken. De ideeën worden door de kinderen aangeboden aan de Tweede Kamer in Nederland en aan het Vlaams parlement in België”.

Kinderen zijn de toekomst

  

Eén van de partners van de Kids Climate Conference is de Missing Chapter Foundation, een organisatie die een gelijkwaardige dialoog tussen verschillende generaties wil stimuleren. Deze stichting is door prinses Laurentien in 2009 op persoonlijke titel opgericht. "We horen het elke dag: kinderen zijn de toekomst. In welke wereld leven zij over 30 jaar en hoe is het dan met onze planeet gesteld? We willen de wereld goed overdragen aan de generaties die na ons komen. Dat kunnen we alleen bereiken door er samen de schouders onder te zetten. Daarom ben ik erg blij dat ruim 150 kinderen ook dit jaar tijdens de Kids Climate Conference hun stem laten horen en komen met oplossingen die kunnen bijdragen aan een betere wereld”, aldus Laurentien van Oranje, oprichtster van Missing Chapter Foundation.

Gemeente wil vooroplopen met duurzaamheid

  

De gemeente Horst aan de Maas is medeorganisator van de Kids Climate Conference. De gemeente heeft duurzaamheid al jaren hoog op de agenda staan en won dit jaar de European Green Leaf Award, een internationale duurzaamheidsprijs voor gemeenten ingesteld door het Europees Parlement. Zij kreeg deze prijs vanwege de grote rol die inwoners spelen tijdens initiatieven op het gebied van duurzaamheid. "We zijn er ontzettend trots op dat we een bijdrage leveren aan de organisatie Kids Climate Conference. We vinden het erg belangrijk dat kinderen kunnen meepraten over duurzaamheid en ik ben ervan overtuigd dat dit veel mooie en creatieve ideeën zal opleveren”, zegt wethouder Duurzaamheid Thijs Kuipers van de gemeente Horst aan de Maas.

 
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, kinderen

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...