Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-06-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Evenementen pleiten voor maatwerk beleid plastic bekers

Evenementen pleiten voor maatwerk beleid plastic bekers

Op verzoek van festival- en evenementenorganisatoren hebben brancheverenigingen VVEM en VNPF een handreiking aan gemeenten opgesteld voor het maken van beleid voor plastic bekers op evenementen. Aanleiding was dat sommige gemeenten het gebruik van hardcups (harde plastic bekers) als norm zien en verplicht willen stellen voor alle evenementen. Deze bekers zijn echter niet voor ieder evenement een geschikte oplossing. VVEM en VNPF pleiten daarom voor maatwerk.

 

De door VVEM en VNPF opgestelde handreiking geeft een overzicht van de wetgeving die er is op dit gebied, geeft meer achtergrondinformatie en biedt organiserende en vergunningsverstrekkende partijen handvatten bij het nadenken over en vormgeven van beleid voor plastic bekers.

 

Maatwerk van belang

De geschiktheid van een hardcup als alternatief voor de zachte plastic beker is erg afhankelijk van de locatie, het type evenement en diverse andere omstandigheden. Dit maakt dat de hardcup voor lang niet alle organisatoren het meest duurzame, veilige en beste alternatief is. Het apart inzamelen en recyclen van eenmalig gebruikte drinkbekers en/of het inzetten van recyclaat en hernieuwbare grondstoffen zoals PLA is in veel gevallen een beter passende oplossing. Anders dan soms wordt gedacht, bestaat er ook geen landelijke of Europese regelgeving die het gebruik van een hardcup voorschrijft.

 

Onvoldoende oog voor goede alternatieven

De twee landelijke verenigingen VVEM en VNPF en de organisatoren die ze vertegenwoordigen vinden duurzaamheid belangrijk. Het gebruik van verschillende disposable plastics op festivals en evenementen is een zeer zichtbaar onderdeel van de discussie rondom dit thema. Veel evenementen, festivals en poppodia zijn ook al geruime tijd bezig met het terugdringen van plasticgebruik en de inzet van alternatieven voor met name plastic bekers. Hierbij lopen zij soms tegen lokale regelgeving of beleid aan. Binnen een aantal gemeenten wordt momenteel beleid gemaakt waarin de hardcup als norm wordt gehanteerd voor plastic bekers. Volgens VVEM en VNPF is er hierdoor onvoldoende oog voor goede alternatieven.

Link: http://vvem.nl/kennisbank/handreiking-voor-beleid-plastic-bekers-op-evenementen/
Trefwoorden: Beleid, plastic, bekers, handreiking

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...