Geplaatst op: 17-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Provincie Groningen ondersteunt app met interactieve themaroutes

Provincie Groningen ondersteunt app met interactieve themaroutes

In Groningen is een app ontwikkeld waarmee recreanten met de smartphone in de hand door meer dan 2.000 jaar geschiedenis kunnen wandelen, fietsen of varen. De interactieve themaroutes zijn bedoeld om de hoogtepunten van de provincie Groningen op het gebied van cultuur, geschiedenis en landschap op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen. Elke maand komt er een nieuwe route in de app. De provincie heeft daaraan financieel bijgedragen.


Op 11 juni werd de eerste interactieve thematische wandelroute van Stichting Promotie Waddenland  voor het Reitdiepdal gelanceerd. De route is de eerste in een serie van tien nieuwe wandel-, fiets- en vaarroutes in de regio Waddenland.

Elke maand een nieuwe route

  

De routes worden gemaakt in samenwerking met Knowlogy, de appbouwer. De provincie draagt bijna € 137.000 bij om de nieuwe routes mogelijk te maken. Tot maart 2020 komt er elke maand een nieuwe route bij in de app, die te downloaden is via  Google Play en de App Store.

Thema voor elke route

  

Alle routes hebben een thema die past bij een bepaalde regio. Het thema van de eerste route is ’Wandelen door 26 eeuwen bewoningsgeschiedenis’. De route neemt wandelaars mee op een verhalende en beeldende historische tocht door het Reitdiepdal, dat al honderden jaren bewoond wordt. 

Interactief

  

De verhalen van de routes wordt ondersteund met de nieuwste multimediatechnieken. Met je smartphone word je langs wetenswaardigheden en bezienswaardigheden geleid. Wandelaars kunnen tijdens de route ook filmmateriaal zien en geluidsfragmenten horen. Ook kunnen verdwenen gebouwen zoals borgen en kerken met de app weer tot leven worden gebracht op de plek waar je op dat moment staat.

 

Betrokkenheid ondernemers

  

Meer dan 90 toeristische ondernemers zijn deelnemer van Stichting Promotie Waddenland en maken deel uit van de routes. Drie toeristische ondernemers hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de route. Zij zijn ook aanspreekpunt voor de route. Door hun klanten kunnen ze ook onvolkomenheden in de route signaleren en doorgeven aan de bouwers van de app.

Hoogtepunten van Groningen

  

De interactieve themaroutes zijn bedoeld om de hoogtepunten van de provincie Groningen op het gebied van cultuur, geschiedenis en landschap op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen. Door routes aan te bieden en aan elkaar te knopen willen de provincie Groningen, Stichting Promotie Waddenland en Knowlogy meer bezoekers naar Waddenland trekken in de hoop dat ze er voor langere tijd blijven.

 
Link: https://waddenland.groningen.nl/themaroutes
Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, groningen, apps, interactief, cultuur

||| Blogs |||

13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
28/05/20
Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen.
27/05/20
Studenten gaan sector met COVID-19-crisis helpen
CELTH organiseert samen met UNWTO, Saxion, NHL Stenden, HZ en BUas de eerste editie van de UNWTO Students’ League in Nederland voor derde- of vierdejaarsstudenten van leisure, toerisme en hospitality opleidingen. De studenten gaan aan de slag aan een case rond de COVID-19-crisis.
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...
26/05/20
VisitBrabant officieel partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
VisitBrabant is partner geworden van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Dit kennisnetwerk bestaat uit circa 70 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland.