Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme leverde de economie van regio Arnhem Nijmegen over 2018 ruim 1,6 miljard euro op. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau  Dynamic Concepts Consultancy in opdracht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. In hetzelfde jaar werkten meer dan 26.000 mensen in de sector.


Toerisme levert zoveel meer op dan wij vaak denken”, zei algemeen directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema. "Het zorgt duidelijk voor veel inkomsten en banen in de regio”.  

Toerisme versterkt leefbaarheid

  

De onderzoekcijfers werden tijdens het congres van Visit Arnhem Nijmegen, onderdeel van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, gepresenteerd. Herre Dijkema: "Uit dit onderzoek blijkt maar eens te meer hoe belangrijk toeristisch bezoek uit binnen- en buitenland is voor onze mooie regio. Het gaat daarbij niet alleen om inkomsten en banen; toerisme versterkt bijvoorbeeld ook de sfeer en de functie van binnensteden en kleine dorpskernen. Zo had Rheden bijvoorbeeld nooit zoveel restaurants gehad zonder de vele bezoekers aan de Veluwezoom. Ook de binnensteden van Arnhem en Nijmegen hebben veel belang bij toeristisch bezoek. Het is belangrijk dat we dus niet alleen kijken naar wat toerisme direct oplevert, maar ook zien als een middel om te werken aan belangrijke uitdagingen op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid en economie.”



De belangrijkste uitkomsten:

  

  • €1,6 miljard directe bestedingen voortvloeiend uit toerisme en recreatie 
  • 17.400 FTE in de recreatie en toerisme sector 
  • €535 miljoen aan toegevoegde waarde (indirect) met 11.135 banen
  • 6,8% van de regionale werkgelegenheid 
  • In totaal hebben er bijna 2.7 miljoen overnachtingen plaatsgevonden in de regio Arnhem Nijmegen. Nederlanders zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de overnachtingen (2,3 miljoen), de Duitse gasten zijn goed voor ruim 175 duizend overnachtingen en de Belgen zorgen voor ruim 76 duizend overnachtingen in de regio Arnhem Nijmegen.
  • Kampeerterreinen (868 duizend overnachtingen) meest populaire type accommodatie, op de voet gevolgd door hotels, pensions, jeugdaccommodaties (860 duizend overnachtingen) en huisjesterreinen (780 duizend overnachtingen)
  • 11,5 miljoen dagbezoeken, Nederlanders verantwoordelijk voor het grootste deel, 9,5 miljoen 
  • 2,4 miljoen zakelijke dagbezoeken, waarvan 2,2 miljoen door Nederlanders

Over Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

  

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen verzorgt in opdracht van 35 gemeenten en ruim 700 bedrijven uit het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven de collectieve marketing in binnen- en buitenland voor de domeinen recreatie, (zakelijk) toerisme en cultuur(historie).

 
 
Link: https://www.toerismevan.nl
Trefwoorden: toerisme, horeca, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, Gelderland, economische betekenis

CELTH




||| Nieuws |||

16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...