Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme leverde de economie van regio Arnhem Nijmegen over 2018 ruim 1,6 miljard euro op. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau  Dynamic Concepts Consultancy in opdracht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. In hetzelfde jaar werkten meer dan 26.000 mensen in de sector.


Toerisme levert zoveel meer op dan wij vaak denken”, zei algemeen directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema. "Het zorgt duidelijk voor veel inkomsten en banen in de regio”.  

Toerisme versterkt leefbaarheid

  

De onderzoekcijfers werden tijdens het congres van Visit Arnhem Nijmegen, onderdeel van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, gepresenteerd. Herre Dijkema: "Uit dit onderzoek blijkt maar eens te meer hoe belangrijk toeristisch bezoek uit binnen- en buitenland is voor onze mooie regio. Het gaat daarbij niet alleen om inkomsten en banen; toerisme versterkt bijvoorbeeld ook de sfeer en de functie van binnensteden en kleine dorpskernen. Zo had Rheden bijvoorbeeld nooit zoveel restaurants gehad zonder de vele bezoekers aan de Veluwezoom. Ook de binnensteden van Arnhem en Nijmegen hebben veel belang bij toeristisch bezoek. Het is belangrijk dat we dus niet alleen kijken naar wat toerisme direct oplevert, maar ook zien als een middel om te werken aan belangrijke uitdagingen op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid en economie.”



De belangrijkste uitkomsten:

  

  • €1,6 miljard directe bestedingen voortvloeiend uit toerisme en recreatie 
  • 17.400 FTE in de recreatie en toerisme sector 
  • €535 miljoen aan toegevoegde waarde (indirect) met 11.135 banen
  • 6,8% van de regionale werkgelegenheid 
  • In totaal hebben er bijna 2.7 miljoen overnachtingen plaatsgevonden in de regio Arnhem Nijmegen. Nederlanders zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de overnachtingen (2,3 miljoen), de Duitse gasten zijn goed voor ruim 175 duizend overnachtingen en de Belgen zorgen voor ruim 76 duizend overnachtingen in de regio Arnhem Nijmegen.
  • Kampeerterreinen (868 duizend overnachtingen) meest populaire type accommodatie, op de voet gevolgd door hotels, pensions, jeugdaccommodaties (860 duizend overnachtingen) en huisjesterreinen (780 duizend overnachtingen)
  • 11,5 miljoen dagbezoeken, Nederlanders verantwoordelijk voor het grootste deel, 9,5 miljoen 
  • 2,4 miljoen zakelijke dagbezoeken, waarvan 2,2 miljoen door Nederlanders

Over Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

  

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen verzorgt in opdracht van 35 gemeenten en ruim 700 bedrijven uit het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven de collectieve marketing in binnen- en buitenland voor de domeinen recreatie, (zakelijk) toerisme en cultuur(historie).

 
 
Link: https://www.toerismevan.nl
Trefwoorden: toerisme, horeca, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, Gelderland, economische betekenis

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.