Geplaatst op: 05-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa
Vier grote organisaties in toerisme en academische opleidingen gaan een samenwerking aan voor het verbeteren en delen van kennis voor duurzaam toerisme in Europa. Het gaat om de vier instellingen CELTH (Center of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality in Nederland), ETC (European Travel Commission), ETOA (European Tourism Association) en NECSTouR (Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism).

De samenwerking vertegenwoordigt academische experts, nationale toeristische organisaties, toeristische industrie, lokale overheden en nog meer stakeholders. Het partnerschap is een creatieve samenwerking waarin publiek-private verbanden beter beleid en toeristische producten ontwikkelen. De doelen van de samenwerking zijn om toepasbaar beleid te ontwikkelen, het inzetten van data, analyse en actuele inzichten om destinaties aantrekkelijk en vitaal te houden om er in te leven, werken en bezoeken op de lange termijn.

Nodig in dynamische ontwikkeling

De vrijetijdseconomie zorgt voor 12% van de werkgelegenheid in Europa. Dit is een snel ontwikkelende sector, gevoed door nieuwe technologische ontwikkelingen en een groeiend deel van de wereldbevolking dat zich het reizen kan veroorloven en dit wordt aangevuld door sterke thuismarkten. In deze dynamische omstandigheden is er in sommige destinaties een anti-toerisme sentiment ontstaan dat leidt tot politieke maatregelen gericht op de korte termijn die geen rekening houden met de fundamentele belangen van zowel de gemeenschap als de industrie.

De vier organisaties menen dat goed gecoördineerd en innovatief management nodig is om de capaciteit te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen. Ook is er een open debat nodig over de noodzakelijke compromissen.

Menno Stokman: veerkrachtige bestemmingen

 CELTH directeur Menno Stokman: "Deze urgente onderwerpen in de sector vragen om een meer wetenschappelijke aanpak, met data en ervaring. We hebben een netwerkorganisatie met partners nodig om te werken aan het managen van duurzame destinaties en voor een duurzame sector. Deze sector heeft sociale, ecologische en economische doelen. Dit nieuwe partnership werkt samen met relevante stakeholders voor het ontwikkelen van visie en strategie. Dat maakt het mogelijk voor bestemmingen en de industrie om verantwoorde keuzes te maken die leiden tot een duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen.”

Tom Jenkins: "Niet alleen toerisme tolereren maar verwelkomen"

 ETOA heeft 1100 leden, vooral touroperators en toeleveranciers, die gezamenlijk goed zijn ongeveer 12 miljard euro omzet per jaar.
CEO van ETOA, Tom Jenkins: "Toerisme is van cruciaal belang voor de Europese economie. Het wordt ook breed verkeerd begrepen. Bewijzen van de voordelen van toerisme moeten gecommuniceerd worden en de economische implicaties moeten we uitleggen. Steden veranderen continue en wat bezoekers uitgeven is daarop van grote invloed. De leden van ETOA verkopen het Europees toerisme op een wereldwijde schaal: hun klanten willen zich welkom voelen, niet alleen getolereerd, en zij hebben meer opties. De negatieve impact van toerisme op lokaal niveau zijn sterk geconcentreerd, over het verloop van een dag, naar seizoenen en geografisch. Zowel bestemmingen en de industrie kunnen dit beter doen. Met deze nieuwe samenwerking heb ik er vertrouwen in dat het beter kan.”
Trefwoorden: toerisme, duurzaam, overtourism, duurzaam toerisme, touroperator

||| Blogs |||

13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
28/05/20
Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen.
27/05/20
Studenten gaan sector met COVID-19-crisis helpen
CELTH organiseert samen met UNWTO, Saxion, NHL Stenden, HZ en BUas de eerste editie van de UNWTO Students’ League in Nederland voor derde- of vierdejaarsstudenten van leisure, toerisme en hospitality opleidingen. De studenten gaan aan de slag aan een case rond de COVID-19-crisis.
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...
26/05/20
VisitBrabant officieel partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
VisitBrabant is partner geworden van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Dit kennisnetwerk bestaat uit circa 70 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland.