Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-06-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bijna €4 miljoen opgehaald door non-profit organisaties via Airbnb Experiences - Airbnb breidt Nederlands aanbod uit

Bijna €4 miljoen opgehaald door non-profit organisaties via Airbnb Experiences - Airbnb breidt Nederlands aanbod uit

Airbnb gaat het aantal social impact experiences in Nederland vergroten. Social impact experiences zijn activiteiten die worden georganiseerd door non-profit organisaties waarbij Airbnb geen servicekosten rekent. De nieuwe stap sluit aan bij de visie van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NTBC) om zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van de voordelen van toerisme. Wereldwijd hebben non-profit organisaties inmiddels bijna 4 miljoen euro opgehaald via social impact experiences op Airbnb.

 

Airbnb biedt momenteel zeven Social Impact Experiences  aan in Nederland. Een van de Social Impact Experiences, Plastic Fishing in Amsterdam nodigt bezoekers uit voor een tocht door Amsterdam in een sloep gemaakt van plastic uit de grachten. Vanuit de boot kunnen bezoekers niet alleen de hoogtepunten van Amsterdam bewonderen, maar ook bijdragen aan een schonere stad – door te vissen naar plastic. Dankzij deze experience hebben inmiddels bijna 500 bezoekers geholpen bij het schoonmaken van de grachten, en is in totaal meer dan €10.000 opgehaald voor de organisatie. Maurice Smit, oprichter van Plastic Whale heeft inmiddels veel interessante gasten ontmoet die ook willen blijven bijdragen aan de missie: plastic vrije wateren.

 

Als onderdeel van Airbnb’s visie om meer non-profits te laten profiteren van de voordelen van toerisme organiseert Airbnb de komende tijd een aantal evenementen en workshops door Nederland. Volgens Hadi Moussa dragen de experiences ook bij aan de spreiding van toerisme naar buurten en regio’s die normaal gesproken niet op de toeristische kaart staan. Non-profits krijgen daarbij de kans om meer te leren over social impact experiences en de kansen die deze experiences bieden om een groter publiek te bereiken. Bij social impact experiences ziet Airbnb af van de gebruikelijke servicekosten, waardoor 100 procent van de inkomsten direct naar de non-profit sector gaat. Dankzij Social Impact Experiences kunnen non-profits profiteren van nieuwe inkomsten en worden meer mensen - locals en bezoekers - in contact gebracht met de doelen van de organisatie.

 

Eerder dit jaar heeft Airbnb in samenwerking met Van Gogh Heritage Foundation drie nieuwe Social Impact Experiences in Brabant gelanceerd. Deze Experiences, die variëren van unieke wandelingen in de omgevingen uit Van Goghs schilderijen tot het luisteren naar de onbekende verhalen uit Vincents privéleven, brengen bezoekers in staat om het musea anders te beleven, het werk van de kunstenaar tot leven laten komen en het toerisme in Brabant versterken.

  

Airbnb lanceerde Airbnb Experiences in 2016 met ongeveer 500 experiences. Momenteel zijn wereldwijd al meer dan 30.000 experiences beschikbaar op het platform. De meest succesvolle non-profit organisatie is op weg om meer dan €700.000 te verdienen via social impact experiences ,- in één jaar tijd. Wereldwijd hebben non-profit organisaties inmiddels bijna 4 miljoen euro opgehaald via de social impact experiences op Airbnb.

Link: https://www.vangoghbrabant.com/en/home/inspiratie/three-airbnb-experiences-to-celebrate-vincents-birthday
Trefwoorden: Airbnbexperiences, plastic fishing, van gogh wandelingen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...