Geplaatst op: 29-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota

Cultuur sterker verbinden met leisure

Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota

Met de Uitgangspuntennota Cultuurbeleid 2021-2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ kiest Rotterdam voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker. Het beleid is gericht op nieuwe makers en nieuwe genres de ruimte krijgen. En waar intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid sleutelbegrippen zijn.


Cultuurwethouder Said Kasmi wil dat cultuur voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. Kunst en cultuur horen volgens hem bij de samenleving en moeten niet gezien worden als iets dat op zichzelf staat.

Kasmi: "Een breder en groter publieksbereik is al jaren een van de doelstellingen van ons cultuurbeleid. Inmiddels kan iedere Rotterdammer wel iets van zijn gading vinden in het Rotterdamse culturele aanbod. Maar nog niet elk publiekssegment is evenredig vertegenwoordigd. Om dit te verbeteren willen we meer kunst- en cultuuraanbod in de veertien gebieden en in het bijzonder in Rotterdam-Zuid. Ook komt er nóg meer aandacht voor cultuuronderwijs.”


Nieuwe ondersteuningsvormen

In Rotterdam is veel ruimte voor culturele en creatieve vernieuwing. Jonge cultuurmakers, grassroots en ondernemers vinden hier een vruchtbare bodem voor hun creativiteit, eigenzinnigheid en innovatie. Samen met bestaande culturele organisaties dragen ze bij aan nieuw aanbod en nieuwe genres en aan de inclusiviteit van de sector. Om dit te stimuleren, komen er nieuwe ondersteuningsvormen.

Kasmi: "Er is behoefte aan maatwerk. Aan andere manieren van ondersteuning, die passen bij makers en kunstenaars van nu.”

Deelnemers moeten pitchen

Als eerste gemeente van Nederland is Rotterdam begonnen met een laagdrempelige ondersteuning voor nieuwe makers in de vorm van een pitch. Tijdens de pitchavond Pitcher Perfect 010 presenteren deelnemers hun plan met als doel financiering te vinden voor hun kunst- of cultuurproject. Of dat ‘lukt’, bepalen ze zelf, want alle pitchers beoordelen namelijk zelf hun mede-pitchers. Kasmi: "Je plan pitchen is laagdrempelig, snel en democratisch en dat past bij deze stad!”

Andere ondersteuningsvormen zijn de Rotterdamse cultuurlening, ondersteuning van crowdfunding en een tweewekelijks spreekuur in de bibliotheek. Ze zijn bedoeld voor iedereen die niet terecht kan bij de reguliere subsidieloketten voor kunst en cultuur. Ook komt er een impulsregeling voor jonge organisaties. Zij kunnen voor twee jaar subsidie aanvragen als er in hun plan een ontwikkelopgave is opgenomen.

Meer verbinding met andere sectoren

Intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid zijn sleutelbegrippen in de Uitgangspuntennota. Samen werken we immers aan de stad. Rotterdam streeft daarom naar meer verbondenheid van het cultuurbeleid met andere domeinen.

Kasmi: "Cultuur is een aanjager van veranderingen.” De komende jaren wordt er nog meer gefocust op samenwerking van de cultuursector met maatschappelijke instellingen, Rotterdammers en de gemeente bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Ook binnen de cultuursector kan nog intensiever samengewerkt worden tussen instellingen en makers bij het ontwikkelen van nieuw aanbod en het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Doel van de nota

De Uitgangspuntennota ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ legt de beleidsuitgangspunten en de kaders voor het gehele cultuurbeleid voor de periode 2021-2024 vast. Het beleid op specifieke deelterreinen in het cultuurbeleid, zoals subsidieregelingen, architectuur, cultuuronderwijs, bibliotheek, collecties en musea, dans, muziek en beeldende kunst werkt de gemeente waar nodig in afzonderlijke beleidsvisies en -kaders uit.

Trefwoorden: cultuur, leisure, kunst, bezoeker

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/07/20
6x meer boekingen voor vliegtuig in juni
Nederlanders hebben veel meer vliegtickets gekocht in de afgelopen junimaand, blijkt uit cijfers van...
06/07/20
Impuls Zeeland aangesloten bij Trade and Innovate NL
Trade and Innovate NL, het landelijk netwerk van publieke organisaties dat zich inzet voor de intern...
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...
06/07/20
Kampen gaat met animatieteam in de stad werken
Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat.
06/07/20
Virtuele tijdreis naar Delftshaven 1620
Binnenkort is het voor het eerst het mogelijk een digitale tijdreis naar het Delfshaven van 1620 te maken. Op 2 augustus komt TimeTransit Delfshaven online
06/07/20
Vakhandel verkoopt recordaantal elektrische fietsen
De verkoop van e-bikes door fietsspeciaalzaken is in mei 2020 met 38 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.