Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien

ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.

Regio groei sterk

  

In 2019 en 2020 groeit het buitenlandse toerisme in de regio sterker dan in de grote steden, verwacht ABN AMRO. Dit jaar bedraagt deze stijging in de regio’s zes procent. Lokale festivals, musea en attractieparken kunnen hiervan profiteren, bijvoorbeeld door een ‘overloop’ van toerisme vanuit de drukkere gebieden te stimuleren. De discussie over het massatoerisme in Amsterdam, zoals de omstreden rol van Airbnb in de logiesmarkt en de belasting voor cruiseschepen, bieden voor regio’s buiten de stad juist kansen. Bovendien gaan millennials tijdens hun vakantie op zoek naar ‘authentieke’ ervaringen, onder meer door net zo te leven als de lokale bevolking. Zij zullen niet alleen de toeristische trekpleisters willen zien, maar soms de drukke gebieden juist willen vermijden. Voor de regio’s zijn millennials dan ook een belangrijke doelgroep waarop zij hun promotieacties kunnen richten.

Undertourism

  

Voor grote delen van ons land biedt het toerisme interessante kansen, omdat hier volgens ABN AMRO geen sprake is van overtoerisme, maar eerder van ondertoerisme. De bijdrage van toerisme-inkomsten aan de nationale economie is in omliggende landen veel hoger dan in Nederland. Sterker: binnen de EU is die bijdrage alleen in Litouwen en Polen lager. "De drukte in grote steden kan andere regio’s een toeristische impuls geven. Dat was vorig jaar al zichtbaar, toen het buitenlands toerisme in Amsterdam veel trager groeide dan buiten de grote steden. Chinese toeristen verkennen de Haarlemmermeer, maar ook Gelderland en Limburg. Britse bezoekers ontdekken Flevoland en Noord-Brabant”, zegt Sonny Duijn, Sectoreconoom Retail en Leisure van ABN AMRO. "Wat opvalt, is dat Nederlandse toeristen juist de drukte van de grote steden opzoeken en momenteel niet gevoelig lijken voor de gevolgen van massatoerisme. Dat blijkt uit de zeer sterke groei van het binnenlandse toerisme in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In de vier grote steden is het aantal overnachtingen van Nederlandse toeristen sinds 2012 met 54 procent gestegen. In de regio’s daarbuiten bedroeg deze groei slechts zeven procent.”

 
Link: https://insights.abnamro.nl/2019/05/buitenlands-toerisme-groeit-vooral-buiten-grote-steden
Trefwoorden: toerisme, beleid, overtourism, undertourism

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...