Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken
Foto: Limburg Marketing

De Archeo Route Limburg laat de bezoeker verhalen ontdekken achter archeologische vondsten in Limburg. Via de app Archeo Route Limburg laat een archeoloog zien wat zich in de geschiedenis op diverse plekken in Limburg allemaal heeft afgespeeld. De route wordt een breed netwerk nu nog 16 locaties worden toegevoegd.

Het project is een initiatief van de provincie Limburg met Limburg Marketing als uitvoerder. Op dit moment zijn er al 12 Archeo Route Limburg locaties, waar archeologische verhalen via mixed reality worden verteld. In de tweede helft van 2019 wordt de Archeo Route Limburg uitgebreid met nog zeker zestien nieuwe hotspots.


Herkenbare locatie en herkenbaar spel

Een vindplaats wordt gekenmerkt door een ruim 2 meter hoge cortenstalen speer. Elke locatie heeft een eigen kenmerk of symbool, dat via een spel (ArcheoGo) kan worden verzameld. Voor het einde van het jaar komen er nog eens minimaal 16 nieuwe archeologische belevingsplekken bij. De gemeente Weert krijgt twee extra locaties. Dit betekent, dat er voor eind van dit jaar ten minste 30 Archeo Route Limburg belevingsplekken zijn.


Rijke Limburgse geschiedenis

Daarmee is het einde nog niet in zicht. De rijke Limburgse geschiedenis is immers een onuitputtelijke bron voor archeologen. Er liggen op dit moment dan ook alweer nieuwe opdrachten voor uitbreiding ná deze 30 locaties. Daarnaast bestudeert een aantal Limburgse gemeentes met welke verhalen zij wellicht kunnen deelnemen aan de Archeo Route Limburg.


Naar provinciale route

Het project staat niet alleen open voor overheden. Ook voor andere organisaties die met archeologische verhalen willen aansluiten bij de Archeo Route Limburg is subsidie beschikbaar. Iedere deelnemende locatie profiteert van de bekendheid van het project, nu en wellicht nog meer in de toekomst. Vanaf de 2e helft van 2019 worden de beschikbare marketingmiddelen voor dit project nog intensiever ingezet. De Archeo Route Limburg biedt dan voldoende locaties voor een afwisselende, volwaardige provinciale route.

Trefwoorden: route, geschiedenis, beleving, fietsen, wandelen, educatie, cultuur

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...