Geplaatst op: 10-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Food tourism steeds populairder

Food tourism steeds populairder
Bro: Pixabay
Eten en drinken wordt steeds belangrijker tijdens vakanties. Bijna twee derde van de Nederlanders geeft aan hier meer belang aan te hechten dan voorheen. Voor een op de zes bepaalt eten en drinken in sterke mate de bestemmingskeuze. Veel Nederlanders zien culinaire activiteiten als een aantrekkelijke manier om een vakantiebestemming beter te leren kennen. Vooral Nederlanders van 18 tot 34 jaar en hoogopgeleiden vinden goed eten en drinken belangrijk tijdens hun vakantie. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van Trends & Tourism onder 2 duizend Nederlanders.

Food tourism omvat een brede range van belevingen. Meest populair zijn eten van streekgerechten in een restaurant, het bezoek van een lokale markt met streekgerechten en het kopen van streekgerechten in een winkel.

Veel culinaire activiteit(en) tijdens de vakanties
In de afgelopen drie jaar heeft zo’n 85% van de Nederlanders wel eens een culinaire activiteit ondernomen tijdens vakanties. De deelname aan culinaire activiteiten verschilt per bestemming. Activiteiten als het bezoeken van wijnchateaus en sterrenrestaurants doen Nederlanders relatief vaak in Frankrijk. Food festivals zijn populair in Duitsland en kookworkshops in Italië. Food tours en het thuis eten bij locals worden relatief vaak ondernomen tijdens reizen buiten Europa.



Italië en Limburg hebben het beste culinaire imago
Van de buitenlandse vakantiebestemmingen, die in het onderzoek zijn meegenomen, heeft Italië het beste culinaire imago onder Nederlanders. Nederlanders vinden vooral dat Italianen weten te genieten van het goede leven en dat er van alles in Italië te beleven is rond eten en drinken. In eigen land wordt Limburg gezien als meest culinaire bestemming van de onderzochte provincies/regio’s. Associaties die veel gemaakt worden met culinair Limburg zijn vlaai, asperges, bier en bourgondisch.

Vooral jongeren en hoger opgeleiden geïnteresseerd
De leeftijdsgroep 18-34 jaar en hoger opgeleiden hechten het grootste belang aan eten/drinken tijdens vakanties. Niet alleen speelt het aspect een bovengemiddelde rol bij de keuze van de vakantie- bestemming; ook tijdens vakanties zijn ze actiever met het thema bezig. Ze ondernemen vaker culinaire activiteiten, posten regelmatig foto’s over eten/drinken op social media en staan meer open voor nieuwe gerechten/drankjes.

Over Trends & Tourism
Trends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nlTrends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, horeca, eten, drinken, culinair toerisme, food toursm
Vacature

||| Blogs |||

18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/06/19
Holland-promotors op ontdekkingstocht door Flevoland
Afgelopen maandag was Flevoland gastheer voor de medewerkers van NBTC Holland Marketing. Samen met P...
25/06/19
Attractiepark Toverland geeft abonnementen voor 18 jaar weg: stemronde van start
Toverland vierde onlangs haar 18e verjaardag en riep iedereen ter ere hiervan op om hun meest m...
25/06/19
Rijksmuseum van Oudheden zoekt Kunstdetectives
Altijd al een echte detective willen zijn? Met de gratis Kunstdetective-speurroute kan dat deze zome...
25/06/19
Award voor beste Family Entertainment Center uitgereikt aan Michael van Hoorne van Avonturenboerderij Molenwaard
De award voor het beste Family Entertainment Center 2018 is uitgereikt aan Michael van Hoorne voor zijn succesvolle initiatief Avonturenboerderij Molenwaard in de Zuid-Hollandse Alblasserwaard.
24/06/19
Miljoen boete voor zeven animatiebedrijven
Een grote klap voor zeven Nederlandse animatiebedrijven. Die hebben van de Inspectie SZW in totaal ruim één miljoen euro boete gekregen. Twee bedrijven zijn wel gecontroleerd en voldeden aan de wettelijke vereisten.
24/06/19
Exclusief voor leden
Koning opent paviljoen Park Hoge Veluwe
Afgelopen vrijdag opende Koning Willem-Alexander officieel het Park Paviljoen, het nieuwe publieksge...
24/06/19
Exclusief voor leden
Hoe staat Nederland er economisch voor?
Hoe presteert de Nederlandse economie, wat zijn de vooruitzichten van consumenten en wat hebben ze uitgegeven? Het CBS komt vandaag met cijfers over het eerste kwartaal en diverse metingen in het voorjaar.
24/06/19
Nederland wil belasting op kerosine
De Nederlandse regering wil in Europees verband belasting op kerosine gaan heffen. Dat heeft staatssecretaris Menno Snel van Financiën bepleit op een internationale conferentie die vorige week in Den Haag werd gehouden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk