Geplaatst op: 09-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Uitdagend speelveld voor Nederlandse vakantieparken

Uitdagend speelveld voor Nederlandse vakantieparken
Nederlandse vakantieparken staan de komende jaren voor grote uitdagingen. Consumenten verwachten steeds meer kwaliteit en beleving in de accommodatie en op het park. Bovendien groeit de Nederlandse markt niet meer, wordt de marketing specialistenwerk en er staat ons nog een grote duurzaamheidsopgave te wachten. Daarbovenop hebben we te maken met branchevervaging waardoor nieuwe spelers onze klanten verleiden en internationaal opererende platforms die de prijzen continu onder druk zetten.

Duidelijke keuzes maken
Vakantieparken die duidelijke keuzes maken, op hun niveau topkwaliteit leveren en aansluiten bij de belevingswereld van de consument, zullen overleven. Dat kunnen enerzijds parken zijn die zich richten op een basic beleving waarbij het park vooral een uitvalsbasis is voor activiteiten in de regio maar anderzijds ook parken die zelf een meer volledige beleving bieden en daarmee ook voor de regio aantrekkelijk zijn door bijzondere horeca en dagrecreactieve voorzieningen.

Verdienmodel verbreden
Ook voor vakantieparken met een specifiek thema en daarbij behorende doelgroep zien we een goede toekomst. Daarmee verbreden ze hun verdienmodel want een model dat voornamelijk is gericht op verhuur van standplaatsen en accommodaties zal in toenemende mate onder druk komen te staan. Consumenten zullen namelijk alleen voor unieke locaties, de nieuwste accommodaties en de meest bijzondere belevingen de hoofdprijs willen betalen.

Samen buitenlandse markt bewerken
De Nederlandse verblijfsrecreatie moet zich voorbereiden op een stabiele Nederlandse markt. De groei zit vooral in de buitenlandse gast die ons bijzondere aanbod in toenemende mate ontdekt. Dat gaat niet vanzelf en zal de nodige marketinginspanningen vereisen die veel individuele bedrijven niet zullen kunnen opbrengen. Samenwerking is hier het devies waarbij niet alleen regionaal maar ook thematisch kan worden samengewerkt.

Verschillende belevingswerelden
Campings zullen om een substantiële rol in de verblijfsrecreatie te blijven spelen zich duidelijker van het bungalowsegment moeten onderscheiden. Op een campings staat samen zijn met andere gasten veel meer centraal dan op een bungalowpark waar het beleven van de vakantie met het eigen gezin/familie veruit het belangrijkst is. In zowel de marketingcommunicatie als productontwikkeling moet dat aspect een veel prominentere plek krijgen. Campings zullen daarnaast een antwoord moeten vinden op het ontkamperen van de Nederlanders en een oplossingen moeten bieden in het aanbieden van kampeeruitrustingen.

Van elkaar leren
Er is kortom veel werk aan de winkel maar daarin staan de bedrijven zeker niet alleen. We kunnen veel van elkaar en van innovators uit andere sectoren leren. Die kennis brengt PleisureWorld NRIT ook dit jaar weer bij elkaar op de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst. Dit jaar op een toonaangevend en innovatief park, Safari Resort Beekse Bergen waar we bij Libéma te gast zijn. Een bedrijf dat zowel in dag- en verblijfsrecreatie en het zakelijk segment opereert. We hopen u daar te ontmoeten om samen uw bedrijf en de branche vooruit te brengen.

Nieuwsgierig naar de invulling van het programma?  Kijk dan op de congreswebsite en reserveer nu je ticket

Pleisureworld NRIT is hét platform in toerisme, recreatie en vrije tijd waar advies, kennis en inspiratie samenkomen. Dat doen wij onder andere met talloze bekende publicaties, het organiseren van evenementen en Vakdagen, het kennisplatform van NRIT Media en de diensten van Pleisureworld Advies voor onderzoek en support aan alle soorten ondernemingen in onze branche.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakdagen
     

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/19
FNV dreigt met staking cabinepersoneel KLM
Vakbond FNV geeft luchtvaartbedrijf KLM een laatste kans om met een goed cao-voorstel te komen voor ...
23/10/19
Samenwerking airline en waterattractiepark
Emirates, 's lanceert speciale tarieven voor een actieperiode op vluchten van Amsterdam naar Dubai. ...
22/10/19
Samenwerkingsintentie Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Landelijk Overleg Tourism Management
Tijdens het TRENDCONGRES toerisme & vrije tijd op donderdag 31 oktober in Rotterdam ondertekenen...
22/10/19
Exclusief voor leden
Eerste grootschalige handhavingsactie Waddenzee
Het Samenwerkingsverband Inspectie Waddenzee (SIW) organiseert op dinsdag 22 oktober en woensdag 23 ...
22/10/19
Exclusief voor leden
Nederland in Top 10 van Lonely Planet
Nederland staat op plaats 7 in de top 10 van landen die je volgens de Lonely Planet in 2020 moet bezoeken. Een paar plekjes hoger staat Aruba op de vierde positie. Bhutan voert de lijst aan.
21/10/19
Pak de regie in je regio – maak bewuste keuzes voor de natuur
Afgelopen juli maakte Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten bekend, dat ...
21/10/19
Kamerleden willen meer regie op toerisme
Een groot verhaal bij de NOS vandaag is dat toerisme vanuit het Rijk te weinig aandacht krijgt.
21/10/19
Exclusief voor leden
Veel samenwerkingen bij wandelevenement Amsterdam
Zaterdag 19 oktober stonden 12.000 wandelaars aan de start van de 6e editie van de Amsterdam City Wa...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk