Geplaatst op: 19-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Brexit kost Nederlands toerisme nu al geld

Brexit kost Nederlands toerisme nu al geld
Bron: Pixabay

Met een harde Brexit als een steeds realistischer scenario heeft ING de waarde van de Nederlandse uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk in kaart gebracht. De effecten zijn nu al voelbaar omdat sinds het referendum de groei van de export nagenoeg tot stilstand is gekomen. Dat komt door de waardedaling van het Britse Pond ten opzichte van de euro en afkoeling van de vraag bij Britse consumenten en producenten. Ook onze sector wordt door de Brexit geraakt en is nu al € 65 aan omzet misgelopen.

Belangrijk herkomstland

 

Britten zijn namelijk na Duitsers en Belgen de grootste groep buitenlandse toeristen in Nederland. Vorig jaar 2,2 miljoen, een aandeel van 12 procent. Waar het totaal aantal buitenlandse toeristen record na record brak en tussen 2012 en 2018 met 55 procent steeg, groeide het aantal Britse toeristen minder snel (+34 procent). Het laatste jaar is de groei zelfs totaal tot stilstand gekomen. Het lage Britse consumentenvertrouwen en de ongunstige wisselkoers zijn voor Britse consumenten redenen om de hand op de knip houden.


ING schat in dat de groei van het Britse toerisme zonder Brexit meer in lijn was geweest met de Europese trend. Dat had circa 275.000 extra (hotel)overnachtingen van Britten op kunnen leveren. Omdat de groei uit andere herkomstlanden sterk groeit, voelt de branche dit minder.

€ 65 miljoen euro misgelopen

 

Britse reizigers besteden gemiddeld € 240 euro per dag, voornamelijk aan reis en accommodatie. 275.000 extra overnachtingen staan gelijk aan € 65 miljoen extra omzet in het toerisme. Op de jaarlijkse toeristische bestedingen van Britten in Nederland (€ 1,5 miljard) is dat zo’n 4%.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/onze-economie/de-nederlandse-economie/publicaties/brexit-en-sectoren.html
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, engeland, brexit
Vacature

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/05/19
Beestachtig goede derde Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst
Brabantse gastvrijheid, een gevarieerd aanbod van sprekers en een boeiende rondleiding over Safaripa...
22/05/19
Trambaanfietsroute niet door beschermde natuurzones
De ontwikkeling van de Trambaanfietsroute maakt duidelijk dat niet zomaar fietsroutes door bijzonde...
22/05/19
Toerisme in Europa groeit stevig in eerste kwartaal 2019
De hoogste groeicijfers in het toerisme in het eerste kwartaal van 2019 worden behaald in Azië (+...
22/05/19
Exclusief voor leden
Grote controle en inval bij Oostappen
De Oostappen Groep ligt al enige tijd onder het vergrootglas van de autoriteiten. Dat resulteerde gisteren in doorzoekingen op het hoofdkantoor en diverse vakantieparken en kentekencontroles rond de parken.
21/05/19
ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
21/05/19
Nieuwe natuurlijke accommodaties voor camping Bakkum
Op camping Bakkum zijn onder toeziend oog van de Estlandse ambassadeur twee nieuwe accommodaties officieel geopend.De houten huisjes zijn gebouwd door de Estlandse modulaire bouwer Harmet.
21/05/19
Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
20/05/19
Songfestival als vliegwiel voor Holland City Strategie
NBTC Holland Marketing sprong vandaag al handig in op de overwinning van Duncan Laurence op het Songfestival. NBTC wil rond het Songfestival de minder bekende plekken van Nederland in de etalage zetten en hoopt dat het evenement als vliegwiel werkt voor de Holland City Strategie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk