Geplaatst op: 06-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe kom je aan een goede parkmanager?

Frank Verkoijen en Thijs Vossen van RecreaMatch bieden de helpende hand

Hoe kom je aan een goede parkmanager?

De komende jaren staan veel eigenaren/ondernemers in de dag-, verblijfsrecreatie en watersport voor grote uitdagingen rond verkoop en bedrijfsopvolging. Ze hebben een succesvol bedrijf opgebouwd maar vaak geen opvolger. Kopers met voldoende middelen binnen de branche zijn schaars en kopers van buiten de branche die veelal wel over voldoende financiën beschikken, hebben niet de juiste competenties om een recreatiebedrijf te leiden. Zij kopen het liefst een recreatiebedrijf met een goede bedrijfsleider of directeur. Maar hoe vind je die? Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Twee ervaren rotten in de recreatie, Thijs Vossen en Frank Verkoijen hebben de handen ineengeslagen en zijn een jaar geleden gestart met RecreaMatch waar ze vraag en aanbod voor het hogere management in dag-, verblijfsrecreatie en de watersport bij elkaar brengen.


Dat er een markt is voor specialiseerde werving en selectie in de branche blijkt ook uit onderzoek onder eigenaren en parkmanagers. Veel eigenaren (40%) vinden het lastig een geschikte parkmanager te vinden. Andersom blijkt dat 50% van de huidige parkmanagers het moeilijk vindt om een bedrijf te vinden dat bij ze past. Vraag en aanbod lijken nog niet helemaal op elkaar aan te sluiten en daar kan RecreaMatch wat aan doen.

Op zoek naar de perfecte match

 

Volgens Thijs Vossen krijgt RecreaMatch aan de ene kant zoekopdrachten van ondernemers maar ook steeds meer vragen van werknemers die al in de branche werken en op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. RecreaMatch werkt heel anders dan bijvoorbeeld uitzendbureaus, Linkedin of de Nationale Vacaturebank. Ze duiken diep in het bedrijf om een goede match te krijgen. Tegelijkertijd wordt de ondernemer ontzorgt in het zoek- en selectieproces. Thijs Vossen licht dat toe met een voorbeeld: "We zaten bij een ondernemer die zat te twijfelen of hij ons zou inschakelen want hij had ook een hele berg cv’s van een uitzendbureau gekregen. Dan zag je dat het uitzendbureau gewoon geselecteerd had op de woorden recreatie en horeca. Ze dachten zo wel tot een goede match te komen. Wij werken heel anders en vinden het geen probleem om vanuit Limburg naar een bedrijf in Sneek rijden. Dan lopen we er drie uur rond, praten met de ondernemer en weten precies wie we daar wel of juist niet moeten neerzetten.” Kern van de aanpak van RecreaMatch is dat ze een heel gedetailleerde profielschets opstellen. "Dat is het belangrijkste van het hele traject”, stelt Thijs. "We steken heel veel tijd in de profielschets en pas als die scherp is, gaan we zoeken. Dat heeft tot nu toe heel veel succes gehad.”


Hoe belangrijk die profielschets is, blijkt volgens Thijs wel uit de praktijk: "We hebben al meerdere malen gehad dat een eigenaar een directeur zocht maar het uiteindelijk een assistent-bedrijfsleider is geworden. Dat kwam omdat we heel goed naar hem geluisterd hebben en er achter kwamen dat een directeur niet was wat hij zocht. Een ander bedrijf zocht twee mensen maar uiteindelijk is het één persoon geworden.”


Angst van veel ondernemers is dat bedrijven als RecreaMatch hun goede mensen wegkopen. Dat ziet Thijs toch wel anders: "De sector is veel te klein om mensen weg te kapen. We hebben een behoorlijk netwerk en als we een vacature hebben, gaan mensen vanzelf reageren. We zoeken niet actief mensen in de sector.” Frank vult daarop aan: "Wat we wel doen is dat mensen die iets anders zoeken zich bij ons op de website kunnen inschrijven.”

Eisen aan managers veranderen ingrijpend

 

De beide heren van RecreaMatch zien sowieso heel wat veranderingen in de skills van de recreatiemanagers. Thijs, die zelf manager is geweest, ziet dat heel scherp: "Toen ik zelf parkmanager was, deed ik werkelijk alles zelf, ik was een echte generalist. Dat is niet meer. Een parkmanager van tegenwoordig zoekt een marketingbedrijf, een technisch bedrijf, een schoonmaakbedrijf en een groenbedrijf om de bedrijfsprocessen te ondersteunen.” De parkmanager is volgens Thijs meer de regisseur aan het worden dan de generalist die alles zelf doet. Daarbij komt dat uit onderzoek blijkt dat 60% van de eigenaren en managers verwacht dat het werk de komende jaren complexer wordt en nog eens 1 op de 4 is van mening is dat het werk ook meer specialistischer wordt. "Hiermee kunnen we voorzichtig de conclusie trekken dat de eisen die aan toekomstige parkmanagers gesteld worden toe gaan nemen”, stelt Thijs. "Milieu en duurzaamheid, veranderende wet en regelgeving en het vinden, motiveren en aansturen van personeel zijn de grootste uitdagingen voor toekomstige parkmanagers.”

Discrete aanpak

 

De hele werving gebeurt volgens Frank heel erg discreet: "Dan communiceren we bijvoorbeeld dat we in de regio Oost op zoek zijn naar een parkmanager voor een middelgroot zelfstandig recreatiebedrijf.” RecreaMatch ontzorgt ook de ondernemer in het hele proces. Pas aan het eind krijgt hij de kandidaten gepresenteerd die bij zijn bedrijf passen. Heel anders dan wanneer een ondernemer zelf een advertentie plaatst. "Dan krijgt hij 80 cv's van gelukszoekers. Alles door elkaar. De kandidaten die op de vacature afkomen, screenen we eerst zelf. Dan laten we ongeveer 5 mensen op gesprek komen. Dat doen wij. Daar zit de ondernemer niet bij en weet de kandidaat nog niet om welk bedrijf het gaat.”


De kracht van RecreaMatch is dat ze de profielschets bij de ondernemer hebben opgehaald matchen aan de kandidaten. "Dan vallen er in het eerste gesprek altijd kandidaten af. Alleen met de kandidaten waar wij een match in zien, gaat de ondernemer in gesprek. Daar zitten we ook bij want voor een ondernemer is het vaak een moeilijk gesprek omdat hij er ook emotioneel in zit. Eventueel kun je daar ook nog een assessment aan toevoegen. Dan gaat het gesprek tussen ondernemer en kandidaat over arbeidsvoorwaarden en laten we het langzaam los.”


Ondernemers die met RecreaMatch in zee gaan krijgen een resultaatgarantie: "We vertrouwen in onze aanpak en kwaliteit en zoeken net zolang door totdat we iemand gevonden hebben. Dat risico durven we wel aan”, stelt Frank resoluut. Zeker omdat ze goed inzicht hebben in de toekomstige competenties van parkmanagers. "Klantgerichtheid en gastvrijheid, probleemoplossend vermogen, goede communicatieve vaardigheden en omgaan met veranderende omgangsvormen in de samenleving zijn de belangrijkste uitdagingen voor de managers van de toekomst.”


Voor ondernemers die tientallen jaren zelf hun bedrijf hebben geleid, is het vaak lastig een tweede kapitein op het schip te hebben. Daar kan RecreaMatch een coachingtraject voor inzetten: "Zeker als je nog nooit een parkmanager hebt gehad, is het voor zowel de ondernemer als de parkmanager interessant om ze te coachen. Hoe ga je met elkaar om hoe kom je tot taken en rolverdelingen?”

Ook voor interim

 

Naast werving en selectie kunnen bedrijven RecreaMatch ook inschakelen voor interimkrachten: "Stel je voor dat je als ondernemer ziek wordt of je bedrijfsleider valt uit door een arbeidsconflict”, geeft Thijs als voorbeelden. "Dat hebben we al meegemaakt en hebben toen direct een interimer kunnen leveren. Of een ondernemer die voorzag dat zijn parkmanager tegen een burn-out aanzat. Daar hebben we een sterke rechterhand naast gezet om de zomer door te komen. Dat zijn hele snelle trajecten en dan zijn we in staat om in een paar dagen een paar kandidaten te leveren.”


RecreaMatch is nog maar een jong bedrijf. Hoe zit het met hun trackrecord? Frank is best wel trots: "We doen het nu een jaar en hebben meer dan 10 trajecten succesvol afgesloten. We willen ook klein blijven. Het zijn langlopende trajecten die we met ondernemers aangaan. Het is geen detachering van een supermarktmanager. We bouwen echt een band op met de ondernemer en plaatsen niet zomaar iemand bij een bedrijf.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, arbeidsmarkt, werving, selectie, management

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...