Geplaatst op: 15-02-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Campagne Gelderse Streken bereikt veel Nederlanders

Campagne Gelderse Streken bereikt veel Nederlanders

De campagne Gelderse Streken van de Gelderse toerismebureaus wordt door 38 procent van de Nederlanders herkend. Van de doelgroep overweegt 73 procent één van de Gelderse streken te bezoeken. Dat blijkt uit onderzoek van GfK naar de effectiviteit van de campagne. Belangrijkste aanbeveling is om te investeren in een groter bereik, zodat de bekendheid van de Gelderse streken verder toeneemt.


In 2013 zijn de samenwerkende Gelderse toerismebureaus in opdracht van de Provincie Gelderland gestart met de campagne Gelderse streken. Doel van deze campagne is de naamsbekendheid van de Gelderse streken te vergroten en bezoek naar de Gelderse streken te stimuleren. De afgelopen jaren is de campagne verder doorontwikkeld naar themacampagnes, bijvoorbeeld gericht op eten & drinken en fietsen & wandelen. De slogan ‘Gelderland levert je mooie streken’ is al die jaren gebleven.

Campagne doorontwikkelen

 

"De vraag was of onze campagnes de Gelderse streken Achterhoek, regio Arnhem en Rijk van Nijmegen, Rivierenland en Veluwe meer bekendheid en meer bezoek hebben opgeleverd”, licht Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen toe. "Uiteraard zijn wij tevreden met de resultaten waaruit blijkt dat de campagne effectief is. Daarnaast bieden deze uitkomsten mogelijkheden om de campagne verder door te ontwikkelen waardoor het effect van de campagne nog verder kan worden vergroot.”

Belangrijkste resultaten

 

GfK heeft 1000 Nederlanders gevraagd naar de campagne Gelderse streken. De campagne wordt door bijna 4 op de 10 herkend. Bijna 90% van deze groep vindt de boodschap van de campagne duidelijk. De mensen die de campagne herkennen, zijn bovendien veel bekender met de regio’s. De overweging om de Gelderse streken te bezoeken is ook hoger onder degenen die de campagne herkennen. Herre Dijkema ”De herkenbaarheid van de Gelderse streken mag groter, zeker omdat de mensen die de campagne wel kennen relatief vaak overwegen om naar de Gelderse streken te gaan. Het is goed om een andere inzet van verschillende media, zoals tv, radio en online te onderzoeken, zodat we het bereik kunnen vergroten. De keuzes in de inzet van deze media worden echter ook bepaald door het beschikbare budget.”

Toerisme en recreatie is een belangrijke economische sector

 

Recreatie en toerisme spelen een grote rol voor de inwoners van Gelderland. Ongeveer 1 op de 16 Gelderse arbeidsplaatsen is te vinden in deze sector; in absolute omvang bedraagt het aantal voltijdsbanen ruim 63.000. Bezoekers en inwoners van de provincie besteden jaarlijks samen bijna 3,2 miljard euro aan vrijetijdsactiviteiten.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderzoek, gelderland

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.