Geplaatst op: 11-02-2019

Waar letten duurzame reizigers op?

Waar letten duurzame reizigers op?

Onlangs schreven we al over de trends in duurzaam toerisme. Men zoekt de natuur steeds vaker op en wil daarnaast ook nog eens een steentje bijdrage aan natuurbehoud en verantwoordelijk reizen. Een belangrijk onderdeel van iedere vakantie is natuurlijk de accommodatie. Maar waar letten milieubewuste reizigers nu precies op tijdens het kiezen van het verblijf?

Certificering

 

Eco-labels zijn belangrijk; zo gaf 68% van de reizigers in 2018 aan de intentie te hebben om in een groene accommodatie te verblijven. Veel vakantiegangers letten hierbij op de aanwezigheid van een label. Tegenwoordig zijn er echter veel groencertificaten in de roulatie. Allen belangrijk, maar moeilijk te weten waar alles voor staat en welke nu betekenen dat een accommodatie écht groen, milieubewust of duurzaam is. Sommige labels vallen namelijk al te behalen door zelf een onlineformulier in te vullen, terwijl anderen een strenge keuring vereisen. Bookdifferent, is een onafhankelijk platform die reizigers een wegwijs biedt tussen de wirwar van labels. Maar voor veel eigenaren van B&B’s, vakantiewoningen en bungalowparken is het niet direct duidelijk wat er nu bij komt kijken om een groene accommodatie aan te bieden. 

Duurzame materialen

 

Zelfs voor milieubewuste vakantiegangers is het meestal geen overbodige luxe om het warm te hebben tijdens het verblijf, vooral tijdens deze koude dagen. Veel nieuwe vakantiewoningen en hotels worden nu al gebouwd met het oog op duurzaamheid op zowel lange en korte termijn. Denk hierbij aan de bouwmaterialen, de isolatienormen en verwarmingsoplossingen. Zo is het safari resort Beekse Bergen volledig aardgasvrij en worden Landal Greenparks enkel gebouwd met duurzame bouwmaterialen. Steeds meer nieuwe vakantieparken kiezen voor duurzame verwarmingsoplossingen. Maar ook reeds bestaande bungalowparken, B&B’s, hotels en andere vakantieaccommodaties investeren in het ‘verduurzamen’. Denk bijvoorbeeld aan het opnieuw laten isoleren van de locatie of het inwisselen van de cv-ketels naar warmtepompen. Met deze pompen wordt energie uit de buitenlucht onttrekt en gebruikt voor verwarming van lucht en water, waardoor er geen aardgas nodig is. Landal heeft het zelfs, onder andere door middel van de warmtepomp, voor elkaar gekregen om per jaar meer energie te leveren dan te verbruiken.

Ecologisch consumeren

 

Duurzame reizigers kunnen er natuurlijk niet geheel omheen; ook zij zullen consumeren. Dit zijn dan ook dingen waar steeds meer op gelet wordt. Naast een duurzame accommodatie wordt er ook gelet op de producten die worden geserveerd en gebruikt. Wordt er in het restaurant biologisch eten en drinken geserveerd? Worden er milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen gebruikt? En wordt het afval wel gescheiden of gerecycled?


Duurzame accommodaties worden steeds populairder en reizigers worden steeds bewuster van waar op gelet moet worden en wat zij kunnen doen tijdens hun vakantie. Investeren in een duurzame voedselleverancier en een warmtepomp aan laten leggen wordt dus steeds belangrijker, niet alleen voor de reputatie, maar vooral ook voor het milieu zelf natuurlijk.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, verblijfsrecreatie, bungalowparken, warmtepompen

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...
06/08/20
Exclusief voor leden
Grotere bungalows bij Landal Heideheuvel versneld gebouwd
Corona is van invloed op de versnelde bouw van deze bungalows.
06/08/20
Plan voor teststraat corona in Schiphol
Donderdag 7 augustus houden premier Rutte en minister van gezondheidszaken De Jonge een persconferen...
05/08/20
Drenkeling gevonden bij De Schatberg
In de zwemvijver bij Landal GreenParks De Schatberg is het lichaam gevonden van een drenkeling. Het ...
05/08/20
Stelling van Amsterdam maakt zich klaar voor Fort & Vrij
Van zaterdag 5 t/m zondag 13 september is Fort & Vrij!, met op 12 en 13 september ook het Open Monumenten Weekend. Het thema van Fort & Vrij! is dit jaar ‘Voel je vrij’.