Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-02-2019
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT

SupaGolf het nieuwe spel voor vakantieparken

Golf zonder drempels

SupaGolf het nieuwe spel voor vakantieparken

Het verhaal doet de ronde dat twee sportievelingen in Australië het wel hadden gehad met het echte golf, omdat ze de sport niet met het hele gezin konden beoefenen. Er liggen behoorlijk wat drempels voordat je je een volwaardig golfer kunt noemen. Ze bedachten het laagdrempelige SupaGolf.


Je moet voor golf een soort diploma halen voordat je mag spelen en je moet vooral blijven oefenen anders gaat je handicap niet omlaag. En geef toe, wat is er nou leuker om met de familie, collega’s of vrienden gezellig met elkaar de strijd aan te gaan met een laagdrempelig spelletje golf voor iedereen. Maar het moet beslist niet op midgetgolf lijken en zo is SupaGolf ontstaan. Grotere golfstokken, grotere ballen, groter gat en geen moeilijke regels.

De spelregels van SupaGolf

 

Het gaat erom dat je de bal in zo min mogelijk slagen in het gat bij de vlag weet te slaan. Je slaat af vanaf een kunstgras afslagplaats. De banen zijn aangelegd in de vrije natuur en een normaal grasveld is voldoende. Alleen rondom de hole en de vlag is het meestal vlak en wordt het gras iets korter gemaaid, zodat de bal hier wat beter kan rollen. Je gaat met maximaal vijf personen in een groepje zodat het lekker doorloopt. Uiteraard worden de scores bijgehouden op een scorekaart. Je loopt over 6-, 9- of 12-holes en telt aan het eind de slagen van alle banen bij elkaar op en je hebt de winnaar! Er zijn geen etiquette of speciale sportkleding verplicht. Het heeft veel weg van echte golf, zoals de techniek en vluchteigenschappen van de bal. Maar door de grotere ballen en stokken, is het veel leuker voor de hele familie, groepen, scholen en bij evenementen.

SupaGolf op de Camping of vakantiepark

 

Het lijkt niet op midgetgolf en het is beslist ook geen vervanger. Toch geeft hebben de spelers een gevoel van vrijheid en het echte golfspelletje met dezelfde uitdagingen met de bunker, waterhindernis of buiten de baan. Bijna iedere camping- en/of Vakantiepark heeft meestal wel een stuk grond of (te) groot sportveld over dat ruimte biedt aan 6- 12 of 18 holes. Het biedt extra inkomsten door de kaart verkoop (de adviesprijs is € 7,50 p.p.), meer opbrengsten voor de horeca voor groepen en extra promotionele aandacht met bijvoorbeeld een SupaGolf event.

 

Ook voor kinderen is het een sportieve uitdaging en iets anders dan op hun mobiel of tablet gluren. In Europa is het nog een jonge opkomende gezellige sport. Op dit moment liggen er al zo’n acht banen verdeeld over Nederland, België en Duitsland. De doorbraak was bij Golfbaan Welderen in de Overbetuwe maar er liggen meer kansen in de recreatiemarkt. Center Parcs heeft ook al gekozen voor banen op twee locaties, De Eemhof en de Limburgse Peel.

Aanleg en investering SupaGolf

 

Een eigen SupaGolf baan aanleggen betekent een relatief kleine investering. De basis is eenvoudig aan te leggen en te onderhouden. De ruimte die voor een SupaGolf baan nodig is, is ongeveer 1,5 voetbalveld groot. De kwaliteit van het gras, is te vergelijken met de kwaliteit van een sportveld, vooral de greens (het gebied rondom de vlag), moet vlak en goed rolbaar zijn voor de bal. Het gras op de baan zal gemiddeld 3 keer per 2 weken* gemaaid moeten worden. Voor het materiaal geldt een gebruiksrecht, door middel van dit gebruiksrecht ben je partner van SupaGolf Europe en ontvang je het volledig benodigde equipement. Denk hierbij aan clubs, ballen, tassen en trolleys. Maar ook scorekaarten met speciale potloden, vlaggen, plastic hole cups, vlaggenstokken, kunstgras afslagmatten inclusief rubber tees, informatie bord voor spelers en een gereedschap om de plastic hole cups eenvoudig mee te verplaatsen.

SupaGolf ondersteunt alle partner locaties ook in marketing en via een eenvoudig boekingsprogramma dat via www.supagolf.eu op iedere baanpagina te vinden is. Daarnaast organiseert SupaGolf veel events rondom en op haar partner locaties.

Advies van Trendwatcher Hans van Leeuwen?

 

Wij zien een enorm potentieel voor de recreatiemarkt! Het is een sportieve activiteit voor de hele familie en uitdagend om te beoefenen. Vooral vakantieparken kunnen profiteren van deze nieuwe activiteit. Heel laagdrempelig in alle opzichten aan de kant van de beoefenaar maar ook op basis van de investeringen die daarvoor nodig zijn. Ook FEC Outdoor bedrijven kunnen in de buitenruimte een SupaGolf baan opnemen in hun aanbod en hiermee hun aanbod verbreden. Het is een prima spelletje met vrouwelijke collega’s die niet in een klimbos willen hangen maar gewoon even gezellig bezig zijn. Wilt u het eens proberen en wilt u meer weten over de commerciële kansen van SupaGolf? Hans van Leeuwen speelt graag samen met u op de Golfbaan Landgoed Welderen en zal u de fijne kneepjes van het SupaGolf bijbrengen. U mag mij bellen 06-53394506 voor meer informatie of een rondje SupaGolf.

* Dit is een jaarlijks gemiddelde en sterk afhankelijk van (extreme) weersomstandigheden. Neerslag en temperatuur spelen een grote rol bij het beheer.

Wilt u meer weten over SupaGolf, kijk op de website van www.supagolf.eu. Wilt u contact opnemen met Bart Verkoelen, dat kan via, bart.verkoelen@supagolf.eu.

Trefwoorden: sport, sportieve recreatie, dagrecreatie

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...