Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Wat betekent een harde Brexit voor het Nederlands toerisme?

Wat betekent een harde Brexit voor het Nederlands toerisme?
Bron: Pixabay

Nu een Brexit-deal steeds onwaarschijnlijker lijkt, stevenen we af op een Brexit zonder akkoord. Wat betekent het voor het inkomend toerisme vanuit het Verenigd Koninkrijk als het niet tot een Brexit-deal komt?


NBTC geeft in deze onduidelijke tijden antwoord op deze vraag en start met een schets van het belang.

Verenigd Koninkrijk belangrijk voor Nederlands inkomend toerisme

 

"Uit de voorlopige cijfers van 2018 blijkt dat Nederland afgelopen jaar 2,2 miljoen bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk heeft ontvangen, goed voor 11,6% van het totaal aantal bezoekers aan Nederland. Hiermee staat het Verenigd Koninkrijk nog steeds op de derde plaats in de top 3. Duitsland voert de lijst aan met bijna 5,8 miljoen bezoekers, gevolgd door België met bijna 2,5 miljoen bezoekers”, licht Sandra Ishmael, vestigingsmanager Verenigd Koninkrijk NBTC Holland Marketing toe.  "D\e Britten gaven 1,48 miljard euro uit aan hun bezoek aan Nederland. De verwachting voor nu is dat in 2019 het aantal Britten die Nederland bezoekt stabiel blijft. Door de onzekerheid rondom Brexit zijn we echter voorzichtig in onze voorspellingen.”

Veel onduidelijkheid

 

Volgens Ishmael is veel afhankelijk van het feit of er wel of geen harde grenzen voor de Britten in Europa komen en in hoeverre ze meer belemmeringen gaan ervaren tijdens hun reis naar Nederland. "Afhankelijk daarvan zullen ze mogelijk een weekendje weg of korte vakantie in eigen land gaan ondernemen in plaats van een kort tripje naar een Europese bestemming.” Om continu op de hoogte te blijven van de gevolgen van Brexit, adviseert Sandra Ishmael om de website www.gov.uk in de gaten te houden. Dit is de officiële website van de regering die inspeelt op de gevolgen van (no-deal) Brexit. Daarnaast geeft de website www.abta.com specifiek advies over het reisverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk.


NBTC houdt u op de hoogte over de gevolgen voor het inkomend toerisme zodra er meer duidelijkheid is. Heeft u toch specifieke vragen, neem dan contact op met Sandra Ishmael via: sishmael@holland.com of +4477 89863783.

Link: https://nbtc.nl/nl/homepage/artikel/update-brexit-voor-nederlands-toerisme.htm
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, engeland, brexit

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...