Geplaatst op: 16-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT

Bouwmarkt Praxis Maastricht maakt plaats voor Leisure Boulevard

Glow Golf – Space Jump – Basic Fit wel of geen synergie?

Bouwmarkt Praxis Maastricht maakt plaats voor Leisure Boulevard
Leisure Dome Parkstad - Kerkrade
Zolang er ondernemers zijn die kansen in de markt zien, ontstaan er op de meest bijzondere locaties nieuwe vrijetijdscentra. Naast de nieuwbouw van dergelijke locaties zoals de Leisure Dome in Kerkrade, The Wall te Utrecht, Breepark in Breda en Miracle Planet in Enschede zien wij met name nieuwe ontwikkelingen in bestaande oudere locaties met voorheen een andere bestemming. Je kunt denken aan een oude gymzaal, een leegstaande kerk maar ook oude fabriekshallen of zelfs bouwmarkten. Voorbeelden zijn de Voltage in Tilburg een oude Phillips Gloeilampenfabriek of de Avontuurfabriek te Loosdrecht wat eerder een oude tennishal is geweest.


Bekend zijn ook de Avontura’s, Indoor Speeltuinen en Krazy Kangaroo, een door Optisport in eigen beheer ontwikkeld indoorconcept. Optisport is een keten die veelal risicodragend gemeentelijke sport- zwemaccommodaties exploiteert en met een nieuwe invulling een hogere opbrengst realiseert in overtallige gymnastiek lokalen en tennishallen.


Bezoek de Expert Meeting Retailtainment – 29 januari 2019:

Expertmeeting Retailtainment – waar retail en leisure elkaar ontmoeten! Binnensteden, winkelcentra en shopping malls zullen om de consument te blijven boeien, meer entertainment moeten gaan bieden. Het integreren van retail en entertainment noemen we retailtainment en wordt dé reddingsboei voor het funshoppen. Nu en in de toekomst zal het integreren van entertainment de retailbeleving rijker maken en zorgen voor extra transacties. Lees hier meer over op: https://www.nritmedia.nl/events/20/expertmeeting-retailtainment/?topicsid=


Goede bereikbaarheid en gratis parkeren zeer belangrijk

De nieuwe Leisure Boulevards zijn allemaal ontwikkeld aan de randen van de stad, makkelijk bereikbaar met veelal gratis parkeerplaatsen. In de directe omgeving vindt men er vaak enkele bekende fastfoodgiganten zoals McDonalds en KFC met enkele grote weidewinkels zoals Intratuin of Decathlon. Een groot bioscoopcomplex is er ook vaak te vinden met uitbaters van o.a. Kinepolis, Pathe of VUE. Het geheel wordt compleet gemaakt met formulerestaurant van Happy Italy (Pizza’s), Beeren (Hamburgers) en een wereldrestaurant of een wokconcept. Wie kijkt naar de nieuwe locaties waaronder Leisure Dome Kerkrade en Breepark Breda ziet een aantal overeenkomsten. De belangrijkste is volumebouw in meerdere lagen zodat er een gestapelde huurprijs wordt gerealiseerd die daarmee in de buurt komt van de commerciële huurprijzen van traditioneel vastgoed.


Kangaroo Enschede


Langzamerhand zien ook zij dat er mogelijkheden zijn voor de leisure in plaats van alleen maar standaard retailaanbod. Een van die ontwikkelaars is het bedrijf Wyckerveste Adviseurs die de Leisure Dome in Kerkrade hebben ontwikkeld en de onlangs geopende Leisure Boulevard in Maastricht. Zij zijn op dit moment op meerdere plaatsen in ons land actief met de ontwikkeling van grootschalige leisure-achtige vastgoedaccommodaties. Mede door de opmars van internetaankopen zijn er meer leegstaande locaties ontstaan die geschikt zijn voor een leisure-achtige invulling. Met een slimme aanpak van de bouw en de clustering van de juiste leisure exploitanten is men in staat dergelijke formule te bouwen.


De hoge huurprijs per m2 was vaak de bottleneck

De gemiddelde huurprijs voor een trampolinepark, indoor speeltuin of glowgolf ligt gemiddeld tussen de € 45,- en € 85,- per m2 per jaar. Er zijn uitschieters naar boven en beneden afhankelijk van omvang, activiteiten, huurtermijn en aantrekkingskracht. Zo weet ik dat er een trampolinepark gevestigd is in een oude fabriekshal met een huur van slechts € 25,- per m2 per jaar. In een van de nieuwere locaties zien wij ingroei modellen bij een huurperiode van minimaal 10 jaar te beginnen met een aanvangshuur in het eerste jaar van € 75,- per m2 per jaar naar wel € 125,- m2 per jaar. In dit laatste geval zien wij problemen ontstaan wanneer men, na enige jaren, in de hoogste schaal terecht komt.


Morgen behandelen we de eerste case JumpSpace

Overmorgen richten we het vizier op Glow Golf


Leisure Dome Kerkrade: http://www.leisure-dome.nl/

Vastgoedontwikkelaar: http://www.wyckerveste.nl/


Soccer in het oude Miracle Planet Complex Enschede

Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, leisureaccommodaties, leisurecentra, vrijetijdsbesteding

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
14/11/19
Gedragscode voor zonneparken
Nederland heeft een gedragscode voor zonneparken.
13/11/19
Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
13/11/19
Sponsor voor Invictus Games Den Haag
Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
13/11/19
Veranderingen in winterzonbestemmingen
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reiz...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 no...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk