Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Compactere en kortere Vakantiebeurs trekt evenveel bezoekers

Compactere en kortere Vakantiebeurs trekt evenveel bezoekers
De Vakantiebeurs in de Utrechtse Jaarbeurs is dit jaar door 103.312 mensen bezocht. Ongeveer evenveel als vorig jaar. Doordat de beurs een dag korter was dan in 2017, vier in plaats van 5 dagen, groeide het dagbezoek fors. Vanwege de compactere beurs en groter aantal activiteiten was volgens de organisatie de belevingsdichtheid hoger dan ooit. Volgend jaar wordt de 50ste editie van de beurs gehouden.


Bart Meijer, brandmanager Vakantiebeurs: "We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Samen met de reisbranche hebben we met dit geweldige vakantiefestijn het vakantie- en boekingsseizoen 2019 geopend. Dit jaar was de beurs compacter maar met meer exposanten dan vorig jaar.”


Bezoekers Vakantiebeurs zijn echte vakantie-bigspenders

71 procent van de bezoekers van de Vakantiebeurs geeft aan geïnteresseerd te zijn in Europese vakantiebestemmingen. Meer dan tweederde van het bezoek heeft daarnaast interesse om landen buiten Europa te bezoeken. 20 procent richtte zich tijdens het bezoek op Nederland. Dit blijkt uit onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2019.


De aantrekkende economie manifesteert zich ook in stijgende vakantie-uitgaven. Gemiddeld is men van plan € 3.573 per persoon aan vakanties uit te geven in 2019. Dat is bijna drie maal zoveel als de gemiddelde Nederlander aan vakanties uitgeeft. Bezoekers aan de Vakantiebeurs zijn dus echte vakantie-bigspenders.


Dagje uit

Dat de Vakantiebeurs een echte uit-beleving is, wordt bewezen doordat bijna de helft van de bezoekers (43%) komt voor een gezellig dagje uit. Daarnaast kwamen bezoekers met name om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%), verder staat het ontdekken van nieuwe reisbestemmingen met 63 procent op de tweede plaats. Ruim een derde (34%) is naar het reisevenement geweest voor persoonlijk contact met (reis)experts & locals. Dit onderschrijft ook de enquête van de Vakantiebeurs, waarin werd aangetoond dat mensen steeds meer behoefte hebben aan persoonlijk advies vanwege het sociale aspect en het feit dat ze in de internetjungle vaak door de bomen het bos niet meer zien.

Trefwoorden: beurzen, vakantiebeurs, reizen, vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.