Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Compactere en kortere Vakantiebeurs trekt evenveel bezoekers

Compactere en kortere Vakantiebeurs trekt evenveel bezoekers
De Vakantiebeurs in de Utrechtse Jaarbeurs is dit jaar door 103.312 mensen bezocht. Ongeveer evenveel als vorig jaar. Doordat de beurs een dag korter was dan in 2017, vier in plaats van 5 dagen, groeide het dagbezoek fors. Vanwege de compactere beurs en groter aantal activiteiten was volgens de organisatie de belevingsdichtheid hoger dan ooit. Volgend jaar wordt de 50ste editie van de beurs gehouden.


Bart Meijer, brandmanager Vakantiebeurs: "We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Samen met de reisbranche hebben we met dit geweldige vakantiefestijn het vakantie- en boekingsseizoen 2019 geopend. Dit jaar was de beurs compacter maar met meer exposanten dan vorig jaar.”


Bezoekers Vakantiebeurs zijn echte vakantie-bigspenders

71 procent van de bezoekers van de Vakantiebeurs geeft aan geïnteresseerd te zijn in Europese vakantiebestemmingen. Meer dan tweederde van het bezoek heeft daarnaast interesse om landen buiten Europa te bezoeken. 20 procent richtte zich tijdens het bezoek op Nederland. Dit blijkt uit onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2019.


De aantrekkende economie manifesteert zich ook in stijgende vakantie-uitgaven. Gemiddeld is men van plan € 3.573 per persoon aan vakanties uit te geven in 2019. Dat is bijna drie maal zoveel als de gemiddelde Nederlander aan vakanties uitgeeft. Bezoekers aan de Vakantiebeurs zijn dus echte vakantie-bigspenders.


Dagje uit

Dat de Vakantiebeurs een echte uit-beleving is, wordt bewezen doordat bijna de helft van de bezoekers (43%) komt voor een gezellig dagje uit. Daarnaast kwamen bezoekers met name om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%), verder staat het ontdekken van nieuwe reisbestemmingen met 63 procent op de tweede plaats. Ruim een derde (34%) is naar het reisevenement geweest voor persoonlijk contact met (reis)experts & locals. Dit onderschrijft ook de enquête van de Vakantiebeurs, waarin werd aangetoond dat mensen steeds meer behoefte hebben aan persoonlijk advies vanwege het sociale aspect en het feit dat ze in de internetjungle vaak door de bomen het bos niet meer zien.

Trefwoorden: beurzen, vakantiebeurs, reizen, vakanties

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...