Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN
Van links naar rechts: Steven van der Heijden, Jelle Bekerovi, Jolanda Degen en Louis Frankenhuis.
FlyGRN is gisteren op de vakdag van de Vakantiebeurs uitgeroepen tot het beste reisidee van 2019. FlyGRN, spreek uit FlyGreen, is een metazoekmachine en boekingsplatform dat gratis de CO2-uitstoot van je vlucht compenseert. Ze wonnen van Maps Untold en Airtrotter.


De drie kandidaten werden door een jury bestaande uit Louis Frankenhuis, Jolanda Degen en Steven van der Heijden beoordeeld. De winnaar ging naar huis met een gratis stand op de Vakantiebeurs 2020 en gratis coaching door het Travel Impact Lab. De verkiezing voor het beste reisidee werd dit jaar voor de tweede keer door ANVR georganiseerd.


FlyGRN: gratis CO2-compensatie

Oprichter Jelle Bekirovi van FlyGRN heeft als missie de schadelijke impact van reizen te verminderen. Helaas compenseert minder dan 1 procent van de reizigers de CO2-uitstoot van de vlucht. Wie via FlyGRN een ticket boekt, compenseert altijd zijn vlucht omdat FlyGRN 50% van haar commissie inzet als compensatie. Om te zorgen dat mensen minder vliegen, biedt de website ook alternatieve minder schadelijke vervoerswijzen aan. De jury was wel kritisch op het businessmodel omdat zij in een markt die al geconsolideerd is, genoegen nemen met de helft van de commissie. Ze wonnen toch omdat ze in een groeimarkt van duurzaam reizen opereren en het product al werkt. De jury adviseerde vol in te zetten op alternatief en minder schadelijk vervoer. Bekirovi verwacht dat met de sympathiefactor in de hand, zijn platform het verschil bij de consument zal maken.


Leuk detail voor de Nederlandse markt, je kunt ook accommodaties in Nederland boeken. Op de hoogste positie in de site worden de vliegreizen verkocht, gekoppeld aan de mogelijkheid tot de compensatie voor de CO2-uitstoot. Daarna komt de sectie ‘wil je het echt duurzaam houden, blijf dan in Nederland’. Vervolgens wordt aanbod van Nederlandse hotelarrangementen gepresenteerd. Dit aanbod is van touroperator Kras, onderdeel van TUI.

flygrn.com/nl


Maps Untold: Maatwerkreizen zelflerend algoritme en Artificial Intelligence

Verliezend finalist Maps Untold had een softwaretool ontwikkeld waarmee reisagenten snel een persoonlijk reisprogramma voor klanten kunnen samenstellen en boeken. Deze studenten van de TU Eindhoven gooien een zelflerend algoritme en Artificial Intelligence in de strijd om uit de enorme bak met data de juiste reisonderdelen een maatwerkreis te presenteren. Het algoritme wordt nu door 20.000 studenten in heel Europa getraind. De jury zag ook in dat AI en zelflerende algoritmes de toekomst zijn maar twijfelde of de grote investeringen wel rendabel te maken zijn.

www.mapsuntold.com


Airtrotter: Geld verdienen met je eigen vakantie

Ook Airtrotter zit ook op de markt van het zelf samenstellen van reizen maar richt zich op de consument. Oprichter Stefan Dammers kwam op het idee toen hij zelf een reis naar Japan wilde plannen maar verdwaalde in het enorme aanbod. Innovatief aan Airtrotter is dat je de reis van een ander kunt kopiëren en in real time actuele prijzen en aanbod ziet. De ontwerper van de reis verdient dat ook wat geld terug. In twee maanden tijd hebben consumenten als 1.500 reizen aangemaakt. En met dat concept onderscheidt Airtrotter zich van de concurrentie. Wat niet zo innovatief is dat traditioneel wordt uitgegaan van een bestemming. Voor de accommodaties wordt gebruik gemaakt van Booking.com en voor de excursies van Viator (een bedrijf van TripAdvisor).

www.airtrotter.com


Leren van mislukkingen

Dat niet alle startups succesvol zijn, vertelde als intermezzo ondernemer Niels de Greef die de stekker uit zijn bedrijf ParkFlyRent moest trekken. Het idee was nog wel zo sympathiek en net als vele succesvolle andere disruptieve bedrijven geboren uit een persoonlijke ergernis. Het viel Niels namelijk op dat hij meer betaalde voor het parkeren van zijn auto op de luchthaven dan voor de tickets. Hij bedacht dat consumenten die gaan vliegen, tijdens de reis hun auto kunnen verhuren aan reizigers die aankomen en een huurauto zoeken. Het concept was eenvoudig en leek een bloeiende toekomst tegemoet te gaan maar toch lukte het niet. Ze haalden veel geld bij investeerders op maar de omzet bleef achter. Dat kwam omdat de verhuurmarkt in elkaar klapte en ze de prijzen niet meer zelf konden bepalen. En omdat ondanks een positieve pilot mensen toch minder bereid waren hun auto te verhuren. Volgens Niels betekent deze mislukking niet dat je dergelijke ideeën niet meer moet uitproberen: "Je moet het vooral gewoon doen. Wel is het belangrijk om van te voren al te bepalen wat het moment is om er uit te stappen.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, maatwerkreizen, vakanties, luchtvaart

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...