Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-11-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoever kun je de service aan boord uitkleden?

Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Photo by Ernanette Carolino on Unsplash
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan? De Vakantiediscounter zocht het uit en ondervroeg daarvoor 1.500 passagiers.

69% van de deelnemers aan de enquête vinden het logisch om extra te betalen voor stoelreservering op een bijzondere plek (bijvoorbeeld voor een stoel met meer beenruimte), 42% voor snacks, 37% voor maaltijden 36% voor WiFi en 33% voor drankjes.


Extra betalen voor een ‘gewone’ stoelreservering, ruimbagage of een entertainmentsysteem vinden de geënquêteerden niet logisch.


Vooral ouderen willen voor gratis WiFi betalen

Vanaf dit jaar biedt circa driekwart van de luchtvaartmaatschappijen WiFi aan op één of meer van de toestellen uit hun vloot. Vooralsnog is dat wel een kostbare zaak; gemiddeld betaal je € 6,65 tot € 14,35 per uur. Van de mensen tussen 30 en 65 jaar heeft de overgrote meerderheid geen bezwaar om voor WiFi extra te betalen. Gemeten over alle geënquêteerden is 36% bereid hiervoor te betalen. Voor 58% is dat onbespreekbaar; uit analyse blijkt dat dit haast volledig mensen onder 30 jaar zijn, die zijn opgegroeid met gratis WiFi.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, prijzen, tarieven, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.