Geplaatst op: 13-11-2018
Auteur: Youp Selen
Breda University of Applied Sciences

Transformative Live Events

Wat is de impact van innovation games, creatieve marktplaatsen?

Transformative Live Events
Innovation Games Studio Why
Leuven 7 juni 2018 - 16 ballonnen knallen, de gekleurde kaartjes die vrijkomen bepalen de groepsindeling. De eigenaar van ‘Leuven Leisure’ mag een korte introductie doen over zijn bedrijf en de uitdaging die hij inbrengt. De facilitator neemt het over en introduceert de aanpak voor het proces. Drie uur, acht pitches en 2 rondes van divergeren en convergeren later is een Leuvens Universiteitslokaal veranderd in een chaotisch werkatelier. Een ruimte met onaffe prototypes, vellen vol gele memo’s, en de deelnemers hebben de stoelen ingeruild voor tafels en de grond. Conclusie van zowel opdrachtgever als deelnemers (studenten van de track Social Innovation): ‘dit was zeer waardevol en heeft nieuwe inzichten gegeven’.


Kennislab Process Design

10 jaar geleden is binnen de Bachelor track Social Innovation (Performatory) een Process Design Lab opgezet waar kennis wordt ontwikkeld en gedeeld over het organiseren en faciliteren van zogenaamde ‘Transformative live Events’. De afgelopen jaren zijn er door studenten, docenten en alumni honderden vergelijkbare events gefaciliteerd. Van een 3 uur durende sessie voor GGD tot 5-daagse DCLivingLabs of Innovation Games van STUDIO.WHY. Hoog gewaardeerde activiteiten door de deelnemers, maar achteraf blijft altijd de vraag of het meer oplevert dan: ‘Interessant! Leuk! Leerzaam! Goede contacten!’


Wat is voor wie daadwerkelijk de opbrengst van dit soort ‘Transformative Live Events’? Sierksma van Veilig Verkeer Nederland, deelnemer aan een Experience Design Course, verwoordt het mooi: "Als deelnemers samen ‘nieuw denken’ ontwikkelen, dan is dat het hoogste resultaat.”


Dit artikel is eerder verschenen in Uncover waar docenten en onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences in twintig verschillende bijdragen de festivalisering van de samenleving beschouwen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.



Impact voor deelnemer, collectief, organisatie en samenleving?

Het bij elkaar brengen van een diversiteit aan deelnemers levert met een juiste aanpak méér op dan een oplossing voor een vraagstuk. Het transformatieve effect op de deelnemers, maar met name ook het effect op het collectief, komt keer op keer terug in de evaluaties van events waarbij Performatory betrokken is. Het ‘nieuwe denken’ kan vervolgens via de deelnemers effect hebben op hun netwerk, afdeling en organisatie.


In vergelijking met 10 jaar geleden is het ‘stagen van de live-experience’ tegenwoordig onderdeel van het creëren van een creatief innovatieproces. Elementen van het vakgebied van leisure worden gebruikt om het innovatieproces daadwerkelijk tot een experience te maken. Decor, locatie, hospitality, spel en storytelling, lijken in eerste instantie misschien aankleding, maar dragen juist bij aan het transformerende effect.


Innovation Games STUDIO.WHY

Tijdens Dear Future (European Social Innovation Week) in Tilburg waren studenten en alumni van Performatory betrokken bij de productie van de Innovation Games van STUDIO.WHY. Daarbij gingen in zes dagen (24/7) 50 deelnemers in een real-life game op zoek naar innovatieve oplossingen voor tien maatschappelijke vraagstukken. 10 teams, die bestonden uit een mix van jonge talenten met economische, technische, creatieve en sociale achtergronden, daagden elkaar uit om tot de meest innovatieve ideeën te komen. Marcella van Eijndhoven, Performatory member & programmaleider bij STUDIO.WHY, geeft aan: "De innovation games vonden plaats in het centrum van de stad. Op deze manier worden burgers die het evenement bezoeken makkelijker betrokken bij vraagstukken die hen ook aangaan.” Een voorbeeld waarbij een creatief innovatieproces wordt neergezet als een evenement voor zowel opdrachtgever, deelnemers en voor de samenleving. Vermakelijk om naar te kijken en tegelijkertijd transformerend voor bijvoorbeeld een sector, wijk of stad.


Innovation Games Studio Why, fotografie Joris Raaijman


Impact: transformatie belangrijker dan oplossingen

Het vraagstuk dat centraal stond tijdens de creatieve sessie in Leuven, betrof het ontwikkelen van een concept voor een marketingevent. Aan het einde bleek (zoals bij bijna alle sessies) dat er geen concreet idee was, maar wel veel waardevolle input (aldus de opdrachtgever).


Het transformatieve proces lijkt belangrijker dan het concrete antwoord op de onderliggende vraag. Collectief besef en herbezinning van het probleem, de innovatiekracht van de groep, het inleven in het andere perspectief en uiteindelijk het opnieuw leren ‘anders denken’ zijn voorbeelden van de transformatieve impact van deze ‘Live Events’. Welke impact (van oplossing tot transformatie) deze ‘Transformative Live Events’ hebben en hoe groot die impact is op probleemeigenaren, deelnemers of bezoekers, is een vraag die vanaf september 2018 centraal staat in een doorlopend onderzoek van het kennislab van Performatory.


Over de auteur:

Youp Selen is als coördinator van de track Social Innovation (Performatory) verbonden aan Breda University of Applied Sciences.


Trefwoorden: evenementen, innovatie

CELTH




||| Nieuws |||

22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
22/08/25
Volop inspiratie voor agrotoerisme op speciale themapagina
Agrotoerisme heeft een eigen inspiratiepagina gekregen op nlbestemmingsmanagement.nl. Het nieuwe thema bundelt inspirerende praktijkvoorbeelden en biedt houvast aan ondernemers en organisaties die agrotoerisme willen ontwikkelen of versterken.
22/08/25
Exclusief voor leden
GeoFort biedt unieke online ervaring met Minecraft
Erfgoed en culturele attractie GeoFort viert deze zomer een dubbel jubileum: het eigen Minecraft platform GeoCraftNL bestaat 10 jaar op 23 augustus én heeft de mijlpaal bereikt met 75.000 deelnemers.
22/08/25
SAIL 2025: operationele en inhoudelijke uitdagingen bij jubileumeditie van Nederlands grootste evenement
Het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland is in volle gang. Van 20 tot en met 24 augustus 2025 vindt in Amsterdam de tiende editie van SAIL plaats. Dit jaar markeert een driedubbel jubileum: 50 jaar SAIL, 10 edities én de 750ste verjaardag van de hoofdstad. Met ruim 2,3 miljoen verwachte bezoekers, meer dan 800 deelnemende schepen en een breed cultureel programma, is SAIL 2025 een grootschalige productie met internationale allure.
22/08/25
EU wil treinreizigers beter beschermen bij gemiste aansluitingen
De Europese Commissie heeft een voorstel in consultatie gebracht om de rechten van treinreizigers binnen de EU uit te breiden. Het gaat specifiek om reizigers die via één platform een treinreis boeken die door meerdere spoorwegmaatschappijen wordt uitgevoerd.
22/08/25
Exclusief voor leden
TUI biedt 30 extra vluchten naar Curaçao komende winter
Touroperator TUI breidt het winteraanbod naar Curaçao fors uit met 30 extra vluchten in de komende ...

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...