Store
Store

Uncover, leisure & events

Uncover, leisure & events

Uncover is de periodiek van de opleiding Leisure & Events Management van de Breda University of Applied Sciences. In deze Uncover Leisure & Events benaderen docenten en onderzoekers van deze opleiding samen met gastauteurs de festivalisering van de samenleving in twintig verschillende artikelen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.

Evenementen maken een groeiend aandeel in onze vrije tijd uit en we spreken dan ook van de festivalisering van de samenleving. Evenementen zijn van iedereen en bij uitstek geschikt om brede en diverse doelgroepen te bereiken en samen te brengen. De groeiende evenementensector wordt volwassen en heeft een duurzame positie verworven in ons denken en ons vrijetijdsgedrag. Evenementen dragen bij aan de (lokale) economie, zorgen voor werkgelegenheid, verhogen de leefbaarheid en zijn een belangrijk instrument voor citybranding. De kennis die de Breda University of Applied Sciences met haar partners ontwikkelt, willen ze graag delen met de sector in Uncover. Wat kun je in deze nieuwe editie verwachten:


Events & meaningful experiences

Het optimaliseren van belevingen is een uitdaging, zeker in relatie met toenemende veiligheidsvraagstukken en de almaar groeiende concurrentie. Zijn er ondertussen teveel events is een vraag die gesteld wordt? Opmerkelijk als we tegelijkertijd constateren dat poppodia en attractieparken recent succesvolle nieuwe formules lanceren. Welke belevingen zijn in de overvolle markt voldoende betekenisvol? In diverse bijdragen wordt ingegaan op het belang van inzicht in de consumentbeleving, maar ook de moeilijkheid die te meten. Ook is er in deze Uncover aandacht voor het belang van inclusief programmeren, niet alleen als ‘randprogramma’ maar ook in de kern waar het zichtbaar, tastbaar en bruikbaar is voor iedereen.


Events & placemaking

Events dragen in belangrijke mate bij aan de identiteit van steden en regio’s. Ze geven mede betekenis aan de omgeving en zijn regelmatig een essentieel middel dat ingezet wordt bij citymarketing en citybranding. Diverse voorbeelden komen aan bod, bijvoorbeeld hoe urban talent dynamiek brengt in Brabantse steden. Of het unieke model van PopMonument waarin muziek en erfgoed versmelten en (nieuwe) doelgroepen verbonden worden. Festivals in bijvoorbeeld Gent en Rotterdam besteden nadrukkelijk aandacht aan lokale hechting en betrokkenheid bij de organisatie, zodat de festivals elkaar en de stad versterken en het producties van en voor velen worden.


Events & wetgeving

De context waarbinnen events georganiseerd worden verandert ook continu. Dit gaat verder dan aandacht voor gedetailleerde inrichtingsplannen en aandacht voor bezoekersstromen. Het recent van kracht gaan van de nieuwe privacywetgeving en de omgevingswet heeft bijvoorbeeld ook invloed op het organiseren van events.


Events & change

Hier kunnen we tweeledig naar kijken. Allereerst op welke wijze evenementen bijdragen aan verandering en innovatie. Hoe geef je bijvoorbeeld een creatief of een transformatief live event vorm? Daarnaast worden ook belangrijke innovaties in de sector geschetst rondom thema’s als duurzaamheid, crowd management, virtual reality en licht(kunst).

Green events vertegenwoordigt beide aspecten van change: hier wordt een unieke kans geboden om impact te hebben op het festival zelf. Tegelijkertijd wordt een groter maatschappelijk doel nagestreefd met een verandering van mindset en toekomstig gedrag.


Events & (international) networks

Kennis en inspiratie delen en überhaupt verbonden zijn, zijn basisbeginselen in de huidige netwerksamenleving. De evenementensector creëert voor verbinding haar eigen platforms. World Leisure Organization, IAAPA en Creativity World Forum zijn aansprekende voorbeelden die een mondiale scope hebben. Initiatieven als de Learning Community IEM en de Stichting Nationale Eventprijzen delen tevens hun ervaringen en inzichten.


Titel: Uncover, leisure & events

Aantal pagina’s: 40

Uitgave: Breda University of Applied Sciences

Distributie: NRIT Media

Prijs: € 10,- exclusief BTW en verzendkosten

10,00 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.