Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-11-2018
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Fietsers op fietsknooppuntennetwerk leggen grotere afstanden af

Fietsers op fietsknooppuntennetwerk leggen grotere afstanden af
Het fietsknooppuntennetwerk van Noord- en Midden-Limburg wordt door de gebruikers zeer gewaardeerd. Ruim 90 procent is zeer tevreden en meer dan 95 zou het netwerk aan andere aanbevelen. Opvallend is dat fietsers langere routes zijn gaan fietsen en meer geld uitgeven.


Routebureau Noord- en Midden-Limburg heeft dit jaar voor de derde keer onderzoek gedaan onder de gebruikers van het fietsknooppuntennetwerk. De eerste twee onderzoeken (uit 2014 en 2016) leverden mooie resultaten op die dit jaar geëvenaard zijn. Het onderzoek bestond uit interviews met gebruikers en enquêtes. Deze werden zowel in het veld als via de mail afgenomen bij gebruikers van het netwerk. In totaal zijn er 300 enquêtes ingevuld.


Ruim 90 procent van de gebruikers is zeer tevreden over de bewegwijzering, de routing en het onderhoud. De grootste pluspunten van dit netwerk zijn volgens respondenten het eenvoudig plannen van fietstochten, de zeer gevarieerde routes en de verrassende plekken die men aandoet. Meer dan 95 procent van de gebruikers beveelt het netwerk dan ook aan bij vrienden en kennissen.


Resultaten

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Fietsers plannen ten opzichte van 2016 langere dagtochten; van de respondenten plant 46% een route van 40 kilometer en verder. In 2016 was dit nog maar 33%.
  • Er wordt meer gebruik gemaakt van digitale informatie via website of app; waar het percentage in 2016 op 30% bleef steken, is dat anno 2018 35%.
  • Er wordt meer geld besteed tijdens een fietstocht; tijdens een fietstocht geeft 39% van de respondenten €10,- of meer uit. In 2016 deed slechts 30% van de respondenten dat.

Verbeterpunten

Naar aanleiding van dit onderzoek gaat het Routebureau de komende tijd inzetten op enkele verbeterpunten die naar voren zijn gekomen. Zo gaan ze inzoomen op het aantal rustpunten die fietsers tijdens de fietstocht willen tegenkomen en gaan ze de locaties van de startpunten en de informatie op de startpanelen kritisch bekijken. Dat gaan ze tevens doen met de hoogtes en locaties van de fietsbordjes.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsknooppunten, limburg, onderzoek, waardering

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...