Geplaatst op: 09-11-2018
Auteur: Bart Stadhouders, Geert van Heugten & Klaus Hoven
Breda University of Applied Sciences & Walibi Holland

De opkomst van events in attractie- en themaparken

Het succes van de Halloween Fright Nights in Walibi Holland

De opkomst van events in attractie- en themaparken
De afgelopen jaren worden er steeds meer evenementen georganiseerd in attractie- en themaparken. Deze evenementen hebben niet alleen als doel om het seizoen te verlengen en bezoekers te spreiden maar ook om een experience voor de bezoeker neer te zetten. Bedrijfsevenementen werden al langer georganiseerd in een attractie- of themapark en dit is nog altijd een groeimarkt. Maar de laatste jaren worden er ook steeds meer publieksevenementen georganiseerd. Door middel van storytelling en thematisering worden bezoekers ondergedompeld in een andere wereld.


Aansprekende voorbeelden zijn volop te vinden. De WinterEfteling en het Negen Pleinen Festijn zijn al jaren een groot succes in de Efteling en de Tina Dag in Duinrell trok in 2016 maar liefst 26.000 bezoekers (Boom, 2016). Ook de andere parken zetten groots in op evenementen: DinoAdventures in Dierenpark Amersfoort, het Landgoed van Sinterklaas in Duinrell, het Ketnet Feestweekend in Plopsaland de Panne en natuurlijk het grote succes van de Halloween evenementen in bijvoorbeeld Walibi Holland en Europa-Park.


Dit artikel is eerder verschenen in Uncover waar docenten en onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences in twintig verschillende bijdragen de festivalisering van de samenleving beschouwen. De diversiteit in de eventssector wordt steeds vanuit een ander perspectief aangevlogen zoals events & meaningful experiences, events & placemaking, events & wetgeving, events & change en events & international network. Uncover is voor slechts € 10 (ex. BTW en verzendkosten) te bestellen via de webshop van NRIT Media.


Waarom zetten parken nu groots in op evenementen?

Evenementen zijn een ideale aanvulling op het attractieaanbod van attractie- en themaparken omdat ze bijdragen aan de groei van bezoekersaantallen en een positief effect hebben op het bestedingspatroon. Evenementen zijn een motiverende factor voor gasten om naar het park te komen, langer te blijven en om nog een keer terug te keren.



De CEO van Six Flags (2015) onderschrijft dit in het jaarverslag: "Tijdens een evenement wordt een park anders beleefd dan op een normale dag, waardoor de bezoeker nog een keer terugkomt”. Tegelijkertijd blijft de gast langer omdat er ’s avonds een ander, exclusiever aanbod aan entertainment is. De tijdelijkheid van een evenement speelt hierbij de belangrijkste rol.


Als laatste is een evenement zoals Halloween interessant voor parken om hun seizoen te verlengen (Connell, Page & Meyer, 2014). Parken in de open lucht zijn erg weersafhankelijk waardoor de maand oktober snel onaantrekkelijk is voor parkbezoekers. Een evenement als Halloween is echter een uitstekend excuus om de barre weersomstandigheden van oktober te trotseren. Zo groeit het Halloween Horror Feest in Movie Park Germany al jaren gestaag in bezoekersaantallen waardoor ook het evenement steeds grootschaliger wordt (2016). Al deze extra bezoekers leveren uiteraard meer omzet op in de vorm van toegangskaartjes maar ook omdat ze langer blijven, met als logisch gevolg, meer bestedingen aan eten en drinken.


Traumatica in Europa-Park

De grote Europese parken zien het belang in van grote evenementen als publiekstrekker. Zo organiseert Europa-Park ieder jaar het Traumatica Halloween Event. In verschillende themagebieden zoals The Fallen, The Pack en Ghouls: Journey into Darkness worden bezoekers meegenomen in een donkere, spookachtige wereld. Om aan te geven hoe groots dit wordt aangepakt even een aantal interessante feitjes op een rij:

  • Er zijn meer dan 270 acteurs actief tijdens het Halloween event
  • 1225 uren aan make-up/schmink werk
  • 90 liter nep bloed
  • 1kg nep haar
  • Grootte van het gebied is 24.710m²

Halloween Fright Nights in Walibi Holland

Dichter bij huis, in Walibi Holland, vindt ieder jaar het grootste Halloween evenement van Nederland plaats. De Halloween Fright Nights keren jaarlijks terug en zijn dé grote publiekstrekker van het Flevolandse park. Het evenement is met regelmaat helemaal uitverkocht. Halloween Fright Nights in een notendop:

  • 12 dagen in de maand oktober is het park geopend van 10:00u tot 23:00u;
  • Het park verrijkt zich met 7 scare zones, 6 haunted houses, 2 food courts en een exclusief buffet. Er zijn uiteenlopende thema’s waaronder piraten, red necks, zombies en bekende horror film karakters;
  • De Fright Nights worden aangevoerd door Eddie de Clown;
  • Aan het evenement doen 300 acteurs mee, die tezamen 2500 kledingitems dragen en van make-up worden voorzien door 40 grimeurs.


Halloween Fright Nights zijn toegankelijk met een normaal parkticket. Voor de verschillende Haunted Houses zijn extra tickets te bestellen. Waarbij The Clinic en Below uitzonderlijke ervaringen zijn die je in een kleine groep, of zelfs alleen ondergaat.


Evenementen zijn voor veel dierentuinen, attractie- en themaparken een belangrijk middel om het seizoen te verlengen en bezoekers terug te laten komen. Daarnaast zorgen deze evenementen voor een verhoging van de bestedingen door bezoekers. Bovenstaande voorbeelden van Halloween evenementen in attractie- en themaparken laten zien dat unieke, bijzondere en ook gedeelde ervaringen van groot belang zijn. De bezoekersaantallen en bestedingen in het park nemen ieder jaar toe en evenementen zoals de Walibi Fright Nights zijn immens populair geworden. De verwachting is dan ook dat de parken de komende jaren nog meer in zullen zetten op evenementen en alles uit de kast gaan halen om de bezoekers te blijven trekken.


IAAPA Events

De branchevereniging International Association of Amusement Parks & Attractions (IAAPA) organiseert jaarlijks meerdere events voor de wereldwijde leisure, attractie en entertainment sector. Ieder continent kent een eigen ‘Attraction Show’, een beurs met conferentieprogramma, side events en bedrijfsbezoeken waar professionals en leveranciers elkaar ontmoeten. In het najaar van 2018 wordt de Euro Attraction Show (EAS) voor de derde keer in RAI Amsterdam gehouden.


Al jaren is een bezoek aan de EAS een vast onderdeel van de track Attractions & Theme Parks Management. Voor toekomstige professionals zoals studenten en starters valt hier veel te halen; netwerken, educatieve sessies en het Young Professional Forum. Hier delen jonge professionals uit de branche hun werk- en leerervaringen en krijgt men inzicht in verschillende beroepskeuzes. Vanzelfsprekend zijn een aantal bedrijven en ervaren professionals aanwezig die op zoek zijn naar nieuwe talenten. Gezien het succes van vorige edities en het hoge aantal bezoekers zal in 2018 voor de eerste keer een apart Student Forum worden georganiseerd. Deze zal zich meer richten op scholieren en studenten die graag kennis willen maken met de attractiebranche. Het Student Forum is een initiatief van IAAPA Foundation om toekomstige talenten te interesseren voor een internationale stageplaats of deelname aan een IAAPA Attraction Show als ‘ambassador’.


In 2018 zal de relatie tussen hogescholen en universiteiten met IAAPA versterkt worden door IAAPA Foundation. Op ieder continent wordt in dat jaar een ‘Educator Roundtable’ georganiseerd. Breda University of Applied Sciences is gevraagd om de Europese ‘roundtable’ te leiden. In Amerika en Azië is eerder gesproken over de wens om samen te publiceren in academische tijdschriften, een academische sessie te houden tijdens IAAPA events (zodat docenten / onderzoekers ook hun werk kunnen presenteren) en de internationale uitwisseling van studenten verder te stimuleren.


Bronnen

Auteurs:

Bart Stadhouders is docent Leisure Management en coördinator Attractions & Themeparks Management bij Breda University of Applied Sciences.


Geert van Heugten is alumnus van de opleiding Theme Park Management. Hij is momenteel werkzaam bij Walibi Holland als Assistent Manager Park Spending met Food & Beverage als aandachtsgebied.


Klaus Hoven is als senior docent bij Breda University of Applied Sciences betrokken bij Attractions & Theme Parks Management, en is verantwoordelijk voor accountmanagement met partners in het internationale leisure en attractiepark netwerk.

Trefwoorden: attractieparken, evenementen

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...