Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-10-2018
Auteur: Redactie
Pleisureworld NRIT

Veel meer mensen hebben last van Schiphol

Veel meer mensen hebben last van Schiphol
Photo by Ben Koorengevel on Unsplash
Er hebben veel meer mensen ernstige geluidsoverlast van Schiphol dan wordt berekend. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Hinderbelevingsonderzoeken van GGD’s rondom Schiphol, door de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Schiphol berekent de geluidsoverlast binnen de door de overheid vastgestelde geluidscontour maar de overlast blijkt veel wijder verspreid. Volgens de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland moet Schiphol eigenlijk krimpen.


In 2016 ervoeren 198.000 omwonenden ernstige geluidsoverlast van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Schiphol zelf rapporteerde 138.000 ernstig gehinderden; anderhalf keer minder. Ook was de ervaren slaapverstoring in 2016 in werkelijkheid naar schatting 2 keer zo hoog als door Schiphol berekend: plusminus 40.000 in plaats van 19.500.


Schiphol moet eigenlijk krimpen

Schiphol is verplicht elk jaar te rapporteren hoeveel omwonenden ernstige hinder ervaren van overvliegende vliegtuigen en hoeveel mensen in hun slaap worden gestoord. Die cijfers worden berekend – niet gemeten. "Nu we voor het eerst alle onderzoeken van de GGD’s rondom Schiphol naar de beleving van geluidshinder op een rij hebben gezet, blijkt dat de werkelijk ervaren hinder veel groter is dan de berekende hinder”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland: "Als de overheid de werkelijk beleefde geluidshinder serieus zou nemen, dan zou Schiphol moeten krimpen, in plaats van groeien.”


Wat daarnaast opvalt is dat mensen in gemeenten onder de vliegroutes van de Polderbaan en de Kaagbaan, verder afgelegen van Schiphol, veel meer overlast ervaren dan wordt berekend. Akkerman: "We moeten de discussie over de toekomst van Schiphol voeren op basis van cijfers over de werkelijke geluidshinder, en niet op basis van theoretisch berekende cijfers over geluidshinder. Die cijfers zijn misleidend want de geluidshinder van mensen die toevallig buiten de geluidscontour wonen wordt niet meegenomen.”


In een reactie laat Schiphol aan het Parool weten dat ze inzicht in de hinder wil hebben en die wil beperken. De luchthaven wil ook een grotere rol voor echte geluidsmetingen.


Verschil tussen berekende en gemeten geluidsbelasting

Een van de belangrijkste redenen waarom de hinderbeleving in werkelijkheid veel hoger ligt dan door Schiphol wordt gerapporteerd, is het verschil tussen theoretisch berekenen van geluidsbelasting en het meten van geluidsbelasting. Akkerman: "Uit een recente wetenschappelijke publicatie van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Instituut blijkt dat het verschil tussen de 1 en 2 decibel kan liggen. Dat lijkt wellicht weinig, maar 1 dB minder berekende geluidshinder betekent voor Schiphol in theorie 125.000 (25 procent) extra vliegbewegingen. De luchthaven maakt gretig gebruik van deze berekende ruimte die er in werkelijkheid helemaal niet is.”

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, overlast, geluidshinder

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.