Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019
Helsinki en Lyon zijn door de Europese Unie verkozen tot European Capitals of Smart Tourism 2019. De EU wil daarmee de steden belonen voor hun bijzonder prestaties op het gebied van toegankelijkheid, duurzaamheid, digitalisering en cultureel erfgoed en creativiteit.


De competitie werd dit jaar voor het eerst gehouden op initiatief van het Europese Parlement. 38 steden uit 19 verschillende landen hadden zich kandidaat gesteld voor de titel. Helsinki en Lyon scoorden uitstekend op de vier beoordelingscategorieën. Vier andere steden scoorden op deelgebieden erg goed en worden ook als winnaars uitgeroepen. Dat zijn voor toegankelijkheid Malaga, voor duurzaamheid Ljubljana, voor digitalisering Kopenhagen en voor cultureel erfgoed en creativiteit Linz. De prijzen worden op de Europese Toerismedag op 7 november uitgereikt.


Commissaris Elzbieta Bienkowska verantwoordelijk voor de Europese markt is trots op de bijzondere prestaties van Helsinki en Lyon: "Ons doel is het toerisme in de EU duurzamer te maken door innovatieve oplossingen van steden in de etalage te zetten. Ik geloof dat het initiatief voor de European Capital of Smart Tourism daarbij helpt doordat er een framework komt van best practices zodat steden van elkaar leren en er nieuwe partnerschappen ontstaan.” Volgens Biezkowska is toerisme belangrijk voor de Europese economie en moeten we effectiever samenwerken om duurzaam te kunnen groeien.


Kenmerken van een Europese hoofdstad voor smart toerisme


Toegankelijk: Fysiek toegankelijk voor reizigers met speciale behoeften, ongeacht leeftijd, sociale of economische situatie, met of zonder lichamelijke beperkingen. Gemakkelijk bereikbaar en met een uitgebreid openbaar vervoerssysteem.


Duurzaam: Het streven naar een evenwichtige instandhouding en verbetering van de natuurlijke omgeving en hulpbronnen met behoud van de economische en sociaal-culturele ontwikkeling.


Digitaal: Het aanbieden van innovatieve informatie, producten, diensten, ruimten en ervaringen op het gebied van toerisme en horeca, afgestemd op de behoeften van de consument door middel van op ICT gebaseerde oplossingen en digitale instrumenten.


Cultureel en creatief: Vindingrijk gebruikmaken van het culturele erfgoed en de creatieve sectoren voor een verrijkte toeristische ervaring.

Link: https://eu.eventscloud.com/ehome/200180911/registration/
Trefwoorden: toerisme, duurzaam toerisme, stedelijk toerisme, awards, europa, eu

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...