Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Bijzondere augmented reality app Brabant Remembers gelanceerd

Bijzondere augmented reality app Brabant Remembers gelanceerd
Afgelopen zaterdag werd in het museum De Bevrijdende Vleugels in Best de augmented reality app Brabant Remembers gelanceerd. In de app staan 75 persoonlijke live changing stories van gewone Brabanders gedurende de Tweede Wereldoorlog centraal. Tien verhalen zijn door 30 acteurs verfilmd en komen op de locatie als een layer over de werkelijkheid te liggen. Bijzonder aan de app is verder dat de verhalen in de app alleen op de locatie worden ontsloten.

Brabant Remembers moet de impact van de Tweede Wereldoorlog over dragen, tastbaar en invoelbaar maken en zo ook de jongere generaties te bereiken. Met de lancering van de app start het programma van Brabant Remembers en is een opmaat naar het 75-jarig jubileum van de bevrijding van Zuid-Nederland in 2019-2020. Met deze persoonlijke verhalen wordt een ander, maar ook completer beeld van de oorlog geschetst dan alleen met de bekende feiten uit de geschiedenisboeken. Gebruikers van de app worden bovendien geconfronteerd met de dilemma's van de hoofdrolspelers. Brabant Remembers is een initiatief van Stichting Crossroads Brabant ‘ 40-‘45 en wordt mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant en vfonds. Brabant Remembers is partner van Europe Remembers.

Historische sprong

Dertig parachutisten deden in de Brabantse Airborne Regio een historische sprong na. Zij deden dit in de stijl zoals ze tijdens Operatie Market Garden in 1944 ook gesprongen zijn: met authentieke uniformen uit een C47 (Dakota). Met deze sprong wordt aan het laatste onderdeel van de living history- app inhoud gegeven.



Dilemma's van toen en nu

De app is uniek in Europa qua toepassing, content en techniek. Nog niet eerder werd over de Tweede Wereldoorlog zo’n omvangrijke en provinciebrede AR-productie ontwikkeld. Elk verhaal brengt de dilemma’s van toen letterlijk in beeld en voegt interactiviteit toe; als gebruiker van de app kom je in het verhaal voor een keuze te staan. De tien AR-producties beschikken allemaal over 360-graden video’s waardoor je het verhaal beleeft op de plek in Brabant waar het daadwerkelijk gebeurd is.


De video’s spelen zich in delen zowel voor, als achter je af en aan alle details is gedacht. Zo maakte het team van maar liefst dertig acteurs en figuranten gebruik van Amerikaanse, Engelse, Poolse en Duitse uniformen. Het 16-jarige meisje dat in alle filmpjes als vertelster opduikt heet Flo; een klein eerbetoon aan kinderverzorgster Florence uit het verhaal van George & Ursula. Flo wordt gespeeld door Yfke Wegman, onder meer bekend uit de Mees Kees- films.

Nieuwste techniek

In de app is gewerkt met location based augmented reality, dezelfde techniek als achter Pokémon Go. De app heeft tevens een gaming-element; een interactief paspoort waarmee je spaart voor een Brabant Remembers-speldje in de vorm van een rood kruis. Dit kruis staat symbool voor de schijnbaar willekeurige ontmoetingen (kruispunten) waarop de levens van Brabanders in Tweede Wereldoorlog voorgoed zijn veranderd. De combinatie van de allernieuwste AR-Technieken en een light versie voor de iets oudere smartphones, maakt de app toegankelijk voor iedereen. De app is ontwikkeld in samenwerking met Dutch Rose Media en is gratis beschikbaar via Google Play Store en Apple App Store.


Link: https://www.brabantremembers.com/
Trefwoorden: historie, herdenken, evenement, Brabant, remember

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...